Япония настоя да се премахне целта за превозни средства с нулеви емисии от изявлението на Г-7
Лидерите на Г-7 се срещнаха в Баварските Алпи за среща на върха, на която изменението на климата беше в дневния ред
reuters.com/business/environment
ТОКИО/БРЮКСЕЛ, 27 юни (Reuters) – Япония настоя да се премахне целта за превозни средства с нулеви емисии от комюнике на Г-7, още при проекта, ход, който промени езика за изменението на климата от срещата на лидерите в Германия.
Натискът от Токио, влиятелен член на Групата на седемте богати нации, идва, когато японската автомобилна индустрия е изправена пред контрол от зелени инвеститори, които казват, че е била бавна да прегърне превозните средства с нулеви емисии и лобира срещу регулации, които биха насърчили по-бърз преход към технологията.
Reuters съобщи миналата седмица, че ръководителят на Toyota Motor Corp е лобирал пред японското правителство, за да изясни, че поддържа хибридни превозни средства толкова, колкото и електрически батерии с нулеви емисии. Лидерите на Г-7 се срещнаха в Баварските Алпи за среща на върха, на която изменението на климата беше в дневния ред.
Япония предложи да се премахне позоваването на „колективна цел за най-малко 50% превозни средства с нулеви емисии до 2030 г.“, в проекта на комюникето, видяно от Reuters.
Вместо това се предлага по-малко конкретна цел за „значително увеличаване на продажбата, дела и усвояването на леки превозни средства с нулеви емисии, като отчита обхвата от пътища, които членовете приемат, за да достигнат до тези цели“, според проекта.
Запознат потвърди, че Япония е предложила промените, като отказа да бъде идентифициран поради чувствителността на въпроса.
Отделно, Япония настояваше да премахне целта всички продажби на нови автомобили и микробуси в страните от Г-7 да бъдат „превозни средства с нулеви емисии“ до 2035 г. в комюникето на министрите на климата на Г-7 в края на май, според източници, запознати с дискусиите и проекто комюникето.
В крайна сметка целта за 2035 г. не беше включена в окончателното изявление, което вместо това обеща да постигне „силно декарбонизиран пътен сектор до 2030 г.“ чрез „значително увеличаване“ на продажбите на превозни средства с нулеви емисии.
Reuters съобщи миналата седмица, че ръководителят на Toyota Motor Corp е лобирал пред японското правителство, за да изясни, че поддържа хибридни превозни средства, които изгарят изкопаеми горива, както и електрически батерии с нулеви емисии.
Както лобито на японската автомобилна индустрия, така и водещият автомобилен производител Toyota казват, че автомобилните производители не трябва да се ограничават до конкретни технологии и трябва да запазят редица възможности за постигане на целта за въглероден неутралност до 2050 г.
Toyota, най-големият производител на автомобили в света по продажби, заяви, че проблемът са изкопаемите горива, а не двигателите с вътрешно горене. Освен хибридите, които популяризира преди повече от две десетилетия с Prius, той също така е шампион на водородната технология.
Мозъчният тръст в областта на енергетиката и климата InfluenceMap оцени Toyota като най-лошата сред големите автомобилни производители за нейното лобиране по отношение на политиката в областта на климата, което включва публични изявления и взаимодействие с правителствата.