Архив

Съветът на ЕС потвърждава забраната на ICE за леки и лекотоварни автомобили до 2035 г.

Министрите трябваше да решат нещо, което по същество вече беше Законът на ЕС за климата

consilium.europa.eu, consilium.europa.eu, welt.de

29 юни 2022 г. – 06:43 ч.

Късно на 28 юни в Люксембург Европейският съвет на министрите на околната среда се съгласи да повиши целите заco2-eu-symbolbild намаляване на емисиите на CO2 за нови автомобили и нови микробуси до 2030 г. до 55% вместо 50% за леки и 50% за микробуси. Съветът също застана твърдо относно забраната на ICE през 2035 г., но остави задната врата отворена.

След това, след почти 16 часа дебати и паузи, министрите на околната среда на ЕС на страните от ЕС гласуваха в подкрепа на намаляването на ограниченията на автомобилния парк до нула до 2035 г. – което означава, че новите леки автомобили и леките търговски превозни средства може вече да нямат никакви емисии от ауспуха, което де факто е еквивалентно на забрана за двигатели с вътрешно горене.

Това, че отне толкова време, можеше да изненада някои, тъй като министрите трябваше да решат нещо, което по същество вече беше Законът на ЕС за климата. Или почти. Друго известен като Fit for 55, въведен от Европейската комисия през 2021 г., пакетът включва мерки за намаляване на емисиите на парникови газове с 55% до 2030 г. и неутралност на климата до 2050 г.

Схемата за търговия с емисии ETS и постепенното премахване на превозните средства с двигатели с вътрешно горене бяха едни от най-важните и оспорвани политики.

Имайте предвид също, че Европейският парламент разчисти пътя за постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене в новите леки автомобили и леки търговски превозни средства от 2035 г. на 9 юни. Така позицията на Парламента за преговорите с държавите-членки на ЕС беше ясна – факт, за който френското председателство на Съвета напомни на събралите се министри, когато се хванаха за компромис в Люксембург снощи.

Въпреки това, не трябваше да бъде толкова лесно. Гласуването на министрите на околната среда не беше точно както беше предложено от Европейската комисия в нейната програма за 55 години.

По настояване на Германия и други държави-членки на ЕС споразумението вече включва възможността превозни средства с вътрешно горене, задвижвани  и електронно, да могат да бъдат регистрирани след 2035 г. – Европейската комисия трябва да представи предложения как може да изглежда изключението.