Продажбите на електромобили в Европа и ще има ли стимулиране за електромобилността в България
СОФИЯ,
26.06.2022 08:00
(БТА)
Автор Красимир Панчев
От януари до май 2022 г. общите регистрации на нови леки автомобили в ЕС са с 13,7% по-ниски в сравнение със същия период на миналата година. Пет месеца след 2022 г. продажбите на нови автомобили се оттеглят на повечето пазари в региона, включително четирите основни: Италия (-24,3%), Франция (-16,9%), Испания (-11,5%) и Германия (-9,3%) ).
Акумулаторните електрически превозни средства почти удвоиха пазарния си дял
в сравнение със същия период на миналата година – сега съставляват 10,0% от всички продажби – надминавайки plug-in хибридите, които представляват 8,9% от пазара на ЕС. От друга страна, превозните средства, задвижвани с дизел и бензин, продължиха да губят пазарен дял. Независимо от това, регистрациите на традиционните автомобили на изкопаеми горива все още доминират на пазара с общ дял от 52,8%.
През първото тримесечие на 2022 г.
продажбите на акумулаторни електрически превозни средства (BEV) в ЕС
скочиха с 53,4%, общо 224 145 автомобила. Много пазари в ЕС отчитат трицифрени процентни печалби, като Румъния отчита най-силен ръст на продажбата на електрически коли (+408,0%). От четирите най-големи пазара в региона Испания отбеляза най-рязък ръст (+110,3%), следвана от Франция (+42,7%) и Германия (+29,3%). Италия беше единственият пазар в ЕС, който отбеляза спад в продажбите на BEV (-14,9%).
В България, според данни на ААП, също има ръст
С 563 030 продадени коли от януари до март, хибридните електрически превозни средства (HEV) бяха най-разпространеният вид гориво след бензина по отношение на обема в ЕС, с увеличение от 5,3%. С изключение на Италия (-6,3%), всички основни пазари допринесоха за положителното представяне в региона.
Току що CNN съобщи, че
автомобилът със слънчева светлина Лайтиър 0
ще влезе в производство тази година. В допълнение към зареждането в щепселните точки, той ще получи тласък от слънчевите панели на покрива, капака и багажника.
Холандската компания Лайтиър обяви, че тази есен ще започне да произвежда първия в света сериен автомобил, оборудван със слънчеви панели.
Лайтиър 0 ще има извити слънчеви панели на покрива, капака и багажника, които зареждат електрическата батерия, докато шофира (или остава паркирана), а първата доставка в Европа може да бъде още през ноември.
Компанията казва, че колата ще може да кара около 388 мили, без да спира за презареждане, и ще има допълнителен обхват до 44 мили на ден от слънчевите панели. За сравнение, това е малко повече от Тесла Модел 3 (374 мили) и значително повече от Киа Ниро Лонг Рейндж (285 мили).
Слънчевата гама ще осигури допълнително захранване на мили за дълги пътувания, но също така означава, че ще прекарвате по-малко време в точки за зареждане – или може дори да нямате нужда от тях изобщо. Компанията казва, че в горещ окръг като Испания или Португалия, ако ежедневното ви пътуване до работното място е по-малко от 22 мили, няма да е необходимо да включвате колата до седем месеца. При по-облачен климат, като Холандия, колата ще се нуждае от зареждане след два месеца.
„0“ има много общо с прототипа Лайтиър Уан, който беше представен преди две години, но е в състояние да направи повече с по-малка батерия, казва главният изпълнителен директор и съосновател на компанията Лекс Хофслоут.
„Задвижващият агрегат е най-ефективният в света“,
твърди той, добавяйки, че аеродинамичната форма на автомобила и четирите вградени двигателя позволяват на по-малка батерия да осигури същия обхват.
Други компании разработват автомобили със слънчеви панели, но нито една все още не е готова да излезе на пазара.
Но докато цялата концепция на Лайтиър 0 може да се основава на подобряване на ефективността и намаляване на времето за зареждане, той има максимална скорост от само 100 mph, докато времето му от 0 до 100 mph е бавни 10 секунди.
Освен това е скъп: един от моделите за стартиране ще ви струва 250 000 евро (262 000 долара) – малко повече от Ферари Рома и на известно разстояние от семейните електромобили от средния клас като Нисан Лийф (около 27 000 долара) или Тесла Модел 3 (около $50 000).
Компанията се надява да пусне
„модел на хората“
– условно наречения Лайтиър Ту – до 2025 г., който ще се продава за около 30 000 евро (31 215 долара).
Затова пък през 2021 година Китай има нов най-продаван електромобил и това е компактният Уулинг Хонгуанг Мини. Марката е успяла да утрои продажбите си спрямо 2020 година и може да се похвали с 395 451 продадени автомобила, сочат данни от Китайската асоциация за автомобили. Принос за многото продажби има и цената на малката ел. кола, която може да се похвали и с титлата за
най-евтин електромобил в Китай
с цена от около само 3800 евро!
Ще има ли скоро евтини електромобили в България? Според данни на Асоциацията на автомобилните производители у нас има напоследък ръст на продажбите на електрически коли от 19%. Но засега електрификацията у нас се стимулира само от липсата на такси при паркиране и от данъците. Няма субсидиране от държавата при покупка на електромобил. Такива субсидии има дори в съседна Румъния…