Архив

Европа има опасност да загуби надпреварата за батерии за електромобили – казва Сметната палата

Изправени сме пред риска или ЕС да пропусне целите си за емисиите за 2035 г., или да постигне тази цел чрез внос на батерии

reuters.com/business/autos-transportation

БРЮКСЕЛ, юни (Reuters) – Европа е застрашена да загуби надпреварата да стане глобална електроцентрала на батерии, тъй като достъпът до суровини остава основна пречка на пътя, заедно с нарастващите разходи и ожесточената конкуренция, се казва в доклад на Европейската сметна палата (ECA).

Електрическо превозно средство е включено в станция за зареждане в Билбао, Испания

Електрическо превозно средство е включено в станция за зареждане в Билбао, Испания

Докладът предупреждава, че Европейският съюз може да не успее да постигне климатичните цели, тъй като тези усилия разчитат в голяма степен на навлизането на електрически превозни средства, работещи с батерии, съставени от коктейл от метали, вариращи от кобалт до никел и литий.

ECA, независимият външен одитор на ЕС, каза, че почти всеки пети нов автомобил, регистриран в блока през 2021 г., е имал електрически щепсел. Очаква се търсенето да скочи с около 30 милиона превозни средства с нулеви емисии, които се очаква да излязат по европейските пътища до 2030 г., а продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили ще бъде забранена до 2035 г.

Стратегията на ЕС обаче не е взела предвид способността на блока да отговори на това ново търсене на батерии.

„ЕС се стреми да се превърне в глобална електроцентрала на батериите, за да гарантира икономическия си суверенитет, но ще успее ли? Шансовете не изглеждат добри“, каза пред репортери Анем Туртелбум, която ръководи одита на ECA.

„Изправени сме пред риска или ЕС да пропусне целите си за емисиите за 2035 г., или да постигне тази цел чрез внос на батерии…което би навредило на европейската индустрия и ще дойде на много високи цени от трети страни.“

Доставката на суровини от ЕС е силно концентрирана в няколко държави с геополитически рискове, които могат да доведат до недостиг. За пет ключови материала зависимостта на ЕС от внос е средно 78%, каза ЕСП.

„ЕС не трябва да се окаже в същата зависима позиция с батериите, както стана с природния газ от Русия“, каза Туртелбум.

Около две трети от световния кобалт се добива от Демократична република Конго, 40% от естествения графит е от Китай, а ЕС е изцяло зависим от вноса на рафиниран литий. Китай представлява 76% от световния капацитет за производство на батерии.

Добивът в Европа ще отнеме твърде много време. Португалия, която притежава най-големите запаси от литий в блока, не очаква производството да започне до 2026 г.

Освен това ECA заяви, че ЕС изостава по отношение на конкурентоспособността на разходите отчасти поради високите цени на енергията, докато данните на Комисията на ЕС остават остарели и непълни, а публичното финансиране остава некоординирано, което води до припокривания.