Архив

Мъск: Китайските фирми за електромобили ще „унищожат“ конкурентите си без търговски бариери

Коментарите на Мъск идват, след като подкрепяната от Уорън Бъфет BYD – със своите по-евтини модели и по-разнообразна гама – изпревари Tesla като най-продаваната марка електромобили в света

Reuters / 18:22 ч., 25 януари 2024 г.

САН ФРАНЦИСКО – Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск каза, че китайските автомобилни производители ще „унищожат“ глобалните си конкуренти без търговски бариери, подчертавайки горещината, пред която е изправен лидерът на пазара на електрически превозни средства в САЩ от компании като BYD, които се надпреварват да се разширят в световен мащаб.

Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск напуска хотел в Пекин, Китай, 31 май 2023 г. REUTERS

Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск напуска хотел в Пекин, Китай, 31 май 2023 г. REUTERS

Коментарите на Мъск идват, след като подкрепяната от Уорън Бъфет BYD – със своите по-евтини модели и по-разнообразна гама – изпревари Tesla като най-продаваната марка за електромобили в света през последното тримесечие, въпреки дълбоките намаления на цените на автомобилния производител в САЩ до 2023 г.

Китайските автомобилни компании бяха „най-конкурентоспособните“ и „ще имат значителен успех извън Китай, в зависимост от вида на тарифите или търговските бариери, които са установени“, каза Мъск по време на разговор с анализатори на 25 януари след отчета за приходите.

„Ако не бъдат установени търговски бариери, те почти ще унищожат повечето други автомобилни компании в света“, каза той. „Изключително добри са.“

Попитано за коментарите на Мъск, китайското външно министерство каза на редовен брифинг, че не е запознато с докладите, но се застъпва за „поддържане на честна, справедлива и отворена бизнес среда“.

Мъск има причина да се притеснява.

Той предизвика ценова война миналата година, за да увлече потребителите, засегнати от високи разходи по заеми, на свой ред свивайки маржовете на Tesla и тревожейки инвеститорите. На 25 януари  Мъск предупреди, че Tesla достига „естествената граница на намаляване на разходите“ със съществуващата си гама.

Tesla планира да започне да произвежда по-евтин компактен кросоувър за масовия пазар с кодово име Redwood в средата на 2025 г., за да се конкурира с евтините конкуренти, съобщи Reuters на 24 януари. На следващия ден Мъск потвърди, че Tesla очаква да започне производството на своето следващо поколение EV в своя завод в Тексас през втората половина на 2025 г.

Но китайските производители на електромобили, умеейки да контролират разходите със стабилна верига за доставки, се движат бързо. С нарастващата конкуренция и излишния капацитет в Китай, много от тях сега работят върху бързото разширяване на чуждестранния си отпечатък след години на държавни субсидии, които помогнаха за увеличаване на вътрешните продажби.

„Пълнотата и издръжливостта на изграждането на инфраструктура за обработка на материали за батерии, насочена от държавата в продължение на няколко десетилетия, е тежка“, каза Рос Грегъри, партньор в базирания в Мелбърн консултант New Electric Partners.

Китайската SAIC Motor, например, дава поръчки за повече превозни средства в своя флот, за да компенсира транспортните разходи, тъй като се стреми да увеличи продажбите в чужбина.

Все пак познаваемостта на марката на китайските автомобилни компании в Съединените щати е изключително ниска, а тяхната надеждност, издръжливост и безопасност е средна, така че те трябва да извървят дълъг път, за да спечелят пазарен дял в САЩ, каза Спенсър Имел, партньор във фирмата за потребителски анализи Lansgton .

„Те се радват на голямо търсене в Китай с иновации като автомобилни технологии и смяна на батерии“, каза Имел. „Ние вярваме, че това ще бъде важна съставка и диференциращ фактор в бъдещия им растеж в чужбина.“

Коментарите на Мъск също идват, когато президентските избори в САЩ набират скорост. Президентът Джо Байдън каза, че Китай е решен да доминира на пазара на електромобили и че „няма да позволи това да се случи“.

Бившият президент Доналд Тръмп, който е фаворит за номинацията на републиканците за президент тази година, даде сигнал, че ще удвои по-строгите мита, ако бъде избран, като призова за универсално мито от 10% върху целия внос в САЩ и отмяна на  търговския статут на Китай като най-облагодетелстван.

На 25  януари  Мъск каза, че няма „очевидна възможност“ за партньорство с китайски конкуренти, но Tesla е отворена да им даде достъп до своята мрежа за зареждане и да лицензира други технологии, като например автономно шофиране.

Европа също зае протекционистична позиция спрямо китайските производители на електромобили. Миналата година Европейската комисия започна разследване дали да наложи наказателни мита, за да защити производителите от ЕС срещу по-евтиния китайски внос на електромобили, който според нея се ползва от държавни субсидии.