САЩ увеличават митата върху електрическите автомобили от Китай от 25 на 100 процента
Докато ЕС все още разследва потенциален дъмпинг на електрически автомобили от Китай, правителството на САЩ обяви увеличение на митата за внос на електрически превозни средства от Китай до 100 процента. Батериите също са засегнати. За защита от „нелоялни търговски практики“, както се казва.
whitehouse.gov
Не само електрическите превозни средства от Китай са засегнати от увеличението на тарифите за внос в САЩ, но и други продукти „в стратегически сектори“, като батерии и полупроводници. По този начин администрацията на Байдън предприема по-нататъшна стъпка в стратегията си за изграждане и защита на производството и веригите за доставки в САЩ. За разлика от Закона за намаляване на инфлацията и други пакети от стимули с техните всеобхватни субсидии за привличане на компании за зелени технологии, увеличението на митата е насочено към увеличаване на цената на ключови продукти, произведени в Китай.
В резултат на това тарифите за електрически превозни средства в САЩ ще бъдат четирикратно увеличени от 25 процента на 100 процента тази година. Митническата ставка за литиево-йонни батерии за използване в електрически превозни средства или отделни компоненти на батерии също ще бъде увеличена от 7,5 на 25 процента тази година. През 2026 г. ще бъде въведено ново мито от 25 процента върху естествения графит, постоянните магнити, а от 2024 г. и върху някои други критични материали.
По отношение на електрическите автомобили от Китай, Белият дом казва, че те се възползват от „обширни субсидии“ и „несъвместими с пазара практики“. Свръхкапацитетът, предизвикан по този начин, би довел до увеличаване на износа на електрически превозни средства от Китай със 70%, „застрашавайки продуктивните инвестиции в други страни“. 100-процентовата тарифа за електрически превозни средства има за цел да „защити американските производители от нелоялните търговски практики на Китай“.
Пазарната власт застрашава националната сигурност
Аргументът на администрацията на Байдън за повишаване на тарифите за внос на батерии за електронни автомобили и техните компоненти не е дъмпинг, а доминиращата пазарна сила на китайците. В момента китайците контролират „над 80 процента от определени сегменти от веригата за доставки на батерии за електрически автомобили, особено области нагоре по веригата, като добив, преработка и рафиниране на критични минерали“. Според правителството това прави собствените му вериги за доставки уязвими и застрашава националната сигурност и целите за чиста енергия.
Белият дом иска да види увеличението на митата като част от цялостна стратегия, съпътствана от инвестиционни стимули, широкомащабни икономически програми, данъчни кредити и законови изисквания, за да се развие такъв управляващ ефект в гореспоменатите сектори, наред с други неща, че „достатъчна индустриална база може да бъде изградена в страната“. ЕС вече усети отрицателните ефекти от тази програма „Инвестиране в Америка“. И безизходицата около евентуално суровинно партньорство продължава, за да се възстанови балансът между ЕС и САЩ.
САЩ осъжда „изкуствено евтиния износ“
Сегашният ход към Китай обаче е в различна класа. Така президентът Байдън приема избухването на нов търговски конфликт – също и поради тона, зададен в официалното изявление на Белия дом. Например в следния пасаж: „Нечестните търговски практики на Китай относно трансфера на технологии, интелектуалната собственост и иновациите застрашават американския бизнес и работници. Китай също наводнява световните пазари с износ на изкуствено ниски цени. В отговор на нечестните търговски практики на Китай и за да се противодейства на произтичащите вреди, днес президентът Байдън нарежда на своя търговски представител да увеличи тарифите съгласно раздел 301 от Закона за търговията от 1974 г. върху внос от Китай на стойност 18 милиарда долара, за да защити американските работници и предприятия.
На друго място се посочва, че принудителните трансфери на технологии и кражбата на интелектуална собственост в Китай са допринесли за това страната да контролира 70, 80 и дори 90 процента от глобалното производство на критични суровини за нашите технологии, инфраструктура, енергия и здравеопазване.
ЕС също заплашва Китай с въвеждането на наказателни мита върху електрическите автомобили, но възприема по-малко брутален подход. През октомври 2023 г. ЕС официално започна „антидъмпингово разследване“, което също се основава на предположението, че китайските вносители на електрически превозни средства се възползват от прекомерни държавни субсидии в родната си страна, което нарушава конкуренцията в Европа. Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен очерта проблема по следния начин в средата на септември 2023 г.: „Сега световните пазари са наводнени с по-евтини електрически автомобили. И цената им се поддържа изкуствено ниска с огромни държавни субсидии. Така че мога да обявя днес, че Комисията започва антисубсидийно разследване на електрически превозни средства, идващи от Китай. Европа е отворена за конкуренция. Не за състезание към дъното.”
Европейската комисия наскоро разкритикува тримата китайски производители на електрически автомобили BYD, SAIC и Geely, че не са предоставили достатъчно информация като част от разследването. ЕС вече включва и електрически автомобили, вече внесени от Китай, които отговарят на условията за наказателни тарифи. Това се счита за подготвителна мярка за потенциалното въвеждане на инструмента. Антидъмпинговото разследване трябва да приключи през ноември 2024 г., но наказателните мита могат да се прилагат със задна дата още от юли.
Тарифите помагат само над определено ниво
Ако ЕС добави наказателни мита към сегашната тарифа от 10 процента, те ще се прилагат за целия внос на електрически превозни средства от Китай, въпреки че ЕС може да променя процентите за отделните производители. Междувременно анализаторите от Rhodium Group наскоро стигнаха до заключението, че китайските производители на електрически автомобили са толкова конкурентоспособни, че все още биха реализирали печалба, дори ако ЕС наложи вносни мита до 30 процента. Според тяхната оценка мита до 50 процента ще бъдат необходими, за да „нанесат сериозна болка“ на производителите.
В Китай обявяването на антидъмпинговото разследване миналата година предизвика огромен отговор: „Това разследване на изравнително мито от Европа се основава само на субективни предположения за така наречените субсидии и заплахи от щети. Липсват достатъчно доказателства в подкрепа на това и е в противоречие със съответните правила на СТО и Китай е силно недоволен от това“, каза тогава говорител на китайското министерство на търговията. Мерките за разследване, планирани от ЕС, служат за защита на собствената му индустрия в името на „честната търговия“ и в действителност са чист протекционизъм. Това ще наруши и изкриви световната автомобилна индустрия и вериги за доставки, включително в ЕС, и ще има отрицателно въздействие върху икономическите и търговските отношения между Китай и ЕС.