Архив

ЕС ще наложи мита върху китайските електромобили от юли

ЕС ще наложи мита върху електромобилите, внесени от Китай от следващия месец. Въпреки това, както се подозираше по-рано, наложените тарифи варират в зависимост от производителя на автомобила. Tesla с нейната фабрика в Шанхай е изключена за момента.

europa.eu, ft.com, 12.06.2024 г. – 11:32 ч.

Според Европейската комисия производителят на автомобили BYD подлежи на специално мито от 17,4 процента;mg-motor-mg4-shipping-002 за Geely той е 20%, а за SAIC 38,1%. Ставките за тези трима производители на автомобили са толкова специфични, защото бяха „извадени“ в разследването на Европейската комисия за китайската държавна помощ.

Това означава, че ЕС определя колко правителствена помощ получават производителите на автомобили, което им позволява да предлагат своите електрически превозни средства в Европа на по-ниска цена.

За всички останали производители на електромобили в Китай, които са сътрудничили на антисубсидийното разследване на ЕС, „но не са включени в извадка“, ще се прилагат мита от средно 21 процента. За производителите, които не са съдействали, митото ще бъде 38,1 на сто.

Tesla, която не е китайски производител на автомобили, но произвежда своя Model 3 в Шанхай и го изнася за Европа, „може да получи индивидуално изчислена ставка на митото на окончателния етап“. Също така, китайски производители на автомобили, които не са включени в извадката, но искат да бъдат разследвани за потенциално по-ниски вносни мита за техните електрически автомобили, могат да кандидатстват за преглед.

Планираното налагане на мита от юли първоначално все още ще бъде временно. Държавите-членки на ЕС ще бъдат помолени да гласуват тарифите преди 2 ноември. Окончателните мита обикновено се въвеждат за пет години.

Комисията на ЕС също така заявява, че „се е свързала с китайските власти, за да обсъдят тези констатации и да проучат възможните начини за разрешаване на идентифицираните проблеми по начин, съвместим със СТО“. Ако преговорите не доведат до решение, „тези временни изравнителни мита ще бъдат въведени от 4 юли чрез гаранция“.

Според Financial Times митата ще донесат повече от два милиарда евро годишно. В статията се посочва още, че германското правителство е против въвеждането на по-високи мита, тъй като Берлин не иска да рискува скъпа търговска война с Пекин. Германия не надделя с тази позиция.

Китайските производители на автомобили вече трябва да плащат вносни мита, но само десет процента. Обратно, т.е. ако електромобили, произведени в Европа, се внасят в Китай, производителите трябва да платят 15 процента. Пекин вече обяви контрамерки, които няма да оскъпят вноса на европейски електрически автомобили, а на двигатели с вътрешно горене, произведени в Европа – т.е. моделите с висок марж, които носят печалба, особено на немските производители.

Това вероятно е една от причините германското правителство, с подкрепата на Швеция и Унгария, да се обяви против повишените мита. Франция и Испания, от друга страна, са силни поддръжници, според FT. Швеция вероятно подкрепи германската позиция заради Volvo. Volvo Cars е част от китайската Geely Group и по този начин използва заводите на Geely в Далечния изток за глобалното си производство. Електрическото Volvo EX30 в момента се произвежда само в Китай, но ще слезе от производствената линия в Гент, Белгия, следващата година.

FT цитира и прогноза на Института за световна икономика в Кил, според която увеличение на вносните мита с 20 процентни пункта (т.е. от сегашните 10 на сто на 30 на сто) би намалило вноса на китайски електрически автомобили с една четвърт . Институтът Кил предположи, че 500 000 електрически коли ще бъдат внесени от Китай през 2023 г., което съответства на около 125 000 по-малко превозни средства на стойност четири милиарда евро. „Спадът до голяма степен ще бъде компенсиран от увеличаване на производството в ЕС и по-нисък обем на износа на електромобили, което вероятно ще означава значително по-високи цени за крайните потребители“, казват изследователите.

Европейската комисия заявява, че китайските електромобили са средно с 20 процента по-евтини от сравнимите превозни средства, произведени в ЕС. С тези цени се очаква китайските производители да постигнат пазарен дял от 15 процента в Европа през следващата година.

Департаментът на еврокомисаря по търговията Валдис Домбровскис обаче предполага, че китайските производители могат да постигнат тези цени само благодарение на държавни субсидии. „Конкуренцията трябва да бъде честна“, каза Домбровскис през октомври 2023 г.