Тръмп освобождава автомобилни производители от новоналожените мита – засега
Само ден след като обяви 25-процентни мита върху всички стоки от Канада и Мексико, президентът на САЩ Доналд Тръмп дава повече време на автомобилните производители. Той казва, че производителите на автомобили ще бъдат освободени за един месец.
Изображение: Volkswagen
cnn.com, reuters.com, handelsblatt.com
Ходът следва разговор с General Motors, Ford и Stellantis. Целта на предоставянето на, макар и временно, освобождаване е да се гарантира, че американските автомобилни производители няма да пострадат финансово и да им се даде време да върнат производството обратно в САЩ.
„По искане на компаниите, свързани с USMCA, президентът им дава изключение за един месец, така че да не са в неблагоприятно икономическо положение“, обяви прессекретарят на Белия дом Каролин Лийвит на ежедневния брифинг за пресата. „Той им каза, че трябва да се заемат с това, да започнат да инвестират, да започнат да се местят, да преместят производството тук в Съединените американски щати, където няма да плащат мита. Това е крайната цел“, добави тя.
Тези нови бариери в Северна Америка може да се превърнат в основен проблем за автомобилната индустрия. Няколко компании имат производствени съоръжения в Мексико и внасят своите превозни средства или компоненти в САЩ безмитно. Някои OEM производители също използват Канада като място за производство, за да доставят на пазара в САЩ. Volkswagen планира да направи точно това с бъдеща фабрика за батерийни клетки за електрически автомобили в Онтарио.
Както отбелязаха няколко американски медии, малко вероятно е производителите на автомобили да могат да пренасочат производствения си капацитет толкова бързо, колкото иска Тръмп, тъй като това изисква стратегическо планиране, инвестиции и масивно наемане и обучение.
Съществува и опасението, че това ще даде предимство на компании, които произвеждат в Европа и Азия и които не трябва да изпращат части през мексиканската или канадската граница. „Това дава свобода на южнокорейските, японските и европейските компании“, цитира CNN думите на изпълнителния директор на Ford Джим Фарли на конференция миналия месец. „Те внасят 1,5 милиона до 2 милиона превозни средства в САЩ, които няма да бъдат обект на тези мексикански и канадски тарифи. Това би било една от най-големите неочаквани печалби за тези компании.“
Спирането на тарифите за автомобилната индустрия леко успокои индустрията. Акциите на гореспоменатите производители отново се покачват. Въпреки това те са намалели спрямо миналата година предвид несигурността.
Освен това все още има допълнителни мита върху индустрията, за които Тръмп намекна, когато за първи път обяви митата за Канада и Мексико през февруари. Той планира да наложи мита от около 25 процента върху вноса на автомобили от април, въпреки че тогавашното му изявление остана неясно. „Вероятно ще ви кажа това на 2 април, но ще бъде около 25 процента“, отговори Тръмп на съответния въпрос и добави, че заводите за автомобили в други страни като Мексико ще бъдат затворени. И Лийвит каза пред репортери в сряда, че администрацията на САЩ няма да обмисли никакво изключение за предстоящите реципрочни тарифи.
Не само автомобилните производители в САЩ се борят. Volkswagen обяви, че е активирал авариен план и се стреми да коригира производството си в Мексико. VW управлява голям завод в Пуебла, където произвежда и модели за американския пазар. Други американски модели се произвеждат директно в САЩ в завода на VW в Чатануга. Въпреки това, той все още използва компоненти от Мексико, които сега също подлежат на мита.
Целта на плана за извънредни ситуации е да запази възможно най-много работни места, както и „да защити нашите бизнеси, вериги за доставки, търговци на дребно и потребители“, съобщава германският Handelsblatt. Германският автомобилен производител казва, че също така е призовал Тръмп да отмени митата, тъй като те също засягат „американските работни места, икономическия растеж и семействата в цялата страна“. Митата биха имали „опустошително въздействие върху автомобилната индустрия“ и биха навредили на американските търговци на дребно, както и на клиентите там.
В кулоарите на премиерата на ID. Концептуалният автомобил EVERY1 в Дюселдорф, Германия, главният изпълнителен директор на VW Group Оливър Блуме каза пред журналисти, че компанията търси диалог с правителството на САЩ и е готова да участва в преговори.