Норвегия достига 95 процента от новите регистрации на електромобили за втори пореден месец
8 477 електрически автомобила са били новорегистрирани в Норвегия през февруари, което съответства на дял от 94,7 процента от общите регистрации на автомобили за месеца. И никой от обичайните заподозрени не е на върха на класацията на моделите; вместо това Nissan Ariya поведе.
ofv.no
Следователно тенденцията продължава в Норвегия: с 8 954 нови електрически автомобила, 95,8 процента от всички нови регистрации през януари вече са били изцяло електрически; през февруари цифрата беше 8477 от 8949 нови регистрации. С други думи, само 472 нови регистрации нямат акумулаторно електрическо задвижване. През февруари 2024 г. делът на електрическите превозни средства вече е 90,1%, а през февруари 2025 г. е 94,7%.
Фактът, че новите регистрации през февруари са се увеличили с 21,3% на годишна база до 8949 превозни средства, се дължи основно на ръста при електрическите автомобили. През февруари 2024 г. 733 двигателя с вътрешно горене и хибрида все още бяха нови по пътищата. За норвежкия орган за пътна информация OFV самият растеж се дължи на нарастващия оптимизъм, че хората сега ще изпълнят „отдавна отлаганата мечта да притежават нова кола“.
„Конкуренцията е жестока на пазара на нови автомобили. Въпреки това, не мисля, че ще има ценова война или големи увеличения на цените тази година“, казва директорът на OFV Солберг Торсен. „По-скоро цените на електрическите автомобили може да паднат донякъде и вярвам, че миналогодишните „промоционални цени“ ще станат новото нормално тази година.“
И ако пазарът на автомобили расте в Норвегия, това е случаят с електрическите задвижвания с батерии. Най-големият вид задвижване след 8477 електрически коли са 154 бензинови хибрида, следвани от 145 нови дизелови и 134 plug-in хибрида с бензинови двигатели. Чисто бензиновите автомобили представляват само 37 нови регистрации или 0,4% от пазара. Два plug-in хибрида с дизелови двигатели допълват новите регистрации.
Според директора на OFV Солберг Торсен изборът на модели все повече пада върху малко по-малки и по-евтини автомобили от преди. „Прагът на ДДС от над 500 000 NOK за електрически автомобили е очевидно значителен. Много купувачи на нова кола са наясно с тази граница и остават точно под или близо до тази сума“, казва Солберг Торсен. „И това е възможно, защото сега има много марки и модели на цена, която отговаря на нуждите на повечето купувачи на автомобили.“ 500 000 норвежки крони се равняват на около 42 740 евро.
Тази тенденция обаче все още не се вижда директно в статистиката за моделите, тъй като топ 3 се споделя от автомобили, които вече са на пазара от известно време. Донякъде изненадващо, Nissan Ariya е начело с 627 нови регистрации, следван плътно от (стария) Tesla Model Y и Toyota bZ4X.
През февруари Nissan Ariya заема първо място в моделната класация с 627 нови регистрации, пред Tesla Model Y (604) и Toyota bZ4X (574). Следва VW ID.2 с 512 превозни средства над марката 500. VW ID.7 (389), ID.3 (335) и Tesla Model 3 (311) следват на известно разстояние пред новата Kia EV3 (287), Skoda Enyaq (268) и Volvo EX30 (261). Подобно на Model Y, Eynaq също е в средата на смяна на модела към ревизирана фейслифт версия, поради което следващите месеци ще осигурят по-добра картина на търсенето.