BYD мисли за трети европейски завод и фабрика за батерии
Китайският производител BYD иска да построи още един завод в Европа, тъй като сега ЕС събира специални мита върху вноса на електрически превозни средства от Китай. Производството на батерии в Европа също е в плановете. Китайците обаче не бързат с това решение.
Изображение: BYD
bloomberg.com
BYD може да избере място за третия си автомобилен завод в Европа през следващата година и половина, каза мениджърът на BYD Стела Ли. Ръководителят на BYD Europe не уточни
кога този завод може да влезе в експлоатация. Има обаче груба оценка: компанията обяви първия европейски завод в Унгария в края на 2023 г., като производството трябва да започне в края на 2025 г. – което е приблизително две години. Ако BYD процедира по подобен начин с третия завод за автомобили в Европа, първата кола може да слезе от производствената линия през втората половина на 2028 г. след решение за местоположението в края на лятото/есента на 2026 г. Това обаче са спекулации и не са потвърдени.
Стела Ли остана неясна за друг план. Според високопоставения мениджър BYD също така планира да произвежда батерии за електрически превозни средства в Европа. Въпреки това както възможното местоположение, така и точното време все още се обсъждат, каза Ли според Bloomberg.
С фабриката, която предстои да бъде открита в Унгария, където Dolphin и Atto 3 трябва да слязат от производствената линия в началото, както и планираната фабрика в Турция, BYD вече даде ясни амбициите си за местно производство в Европа. С трети обект и съоръжение за производство на батерии, китайската компания ще има значителен производствен капацитет в Европа и ще може да предлага набор от различни модели от местно производство. А с фабриката за батерии Европа ще осигури по-голям дял от добавената стойност.
Логиката зад потенциално разширеното европейско производство е ясна: ако превозните средства се произвеждат в Европа, няма да се прилагат нито редовните вносни мита, нито високите специални мита върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай в ЕС, които влязоха в сила през 2024 г. Въпреки митата и/или инвестициите в европейски заводи, пазарът на ЕС остава привлекателен за китайските производители, тъй като те могат да изискват по-високи цени от тези в Китай. Там от известно време се води ожесточена ценова война.