Архив

ЕС и Китай могат да се споразумеят за минимална цена за електромобили вместо тарифи

ЕС и Китай се споразумяха да се върнат към чертожната дъска и да предоговорят наказателните мита върху произведените в Китай електромобили. Вместо това Китай може да се съгласи да определи минимална цена за електрически автомобили, произведени в Китай.

reuters.com, electrek.co, handelsblatt.com, 11.04.2025 г. – 09:53 ч.

Това не е първият път, когато решението е на масата. За първи път се появи през ноември миналата година и сега, подхранвани от митата на американския президент Доналд Тръмп, нещата отново се движат в тази посока. Пръв за предстоящите предоговаряния съобщи немският Handelsblatt. В него се казва, че комисарят по търговията на ЕС Марош Шефчович е разговарял с китайския министър на търговията Ван Уентао и че двете страни са се съгласили да проучат определянето на минимални цени.

Leapmotor Europe export Пристанище Шанхай

Leapmotor Europe export
Пристанище Шанхай

Разговорите вероятно ще продължат в петък, когато испанският премиер Педро Санчес посети Пекин. Вече е планирана среща с президента на Китай Си Дзинпин. Санчес се счита за един от най-големите критици на наказателните мита на ЕС върху произведените в Китай електрически автомобили. Въпреки че срещата е планирана от месеци, сегашното сближаване след пътуването на Шефчович и хаотичните тарифни политики на Тръмп може да доведат до пробив.

Минимални цени вместо специални тарифи

Според Handelsblatt споразумението, към което и двете страни се стремят, „далеч надхвърля въпроса за тарифите“. ЕС очевидно настоява за ангажиментите, че китайските производители на автомобили не само ще строят заводи за сглобяване в Европа, но и ще „създадат цели индустриални центрове“ – включително поръчки за европейски доставчици и трансфер на технологии.

От друга страна, специалните мита, които ЕС наложи на електромобилите, внасяни от Китай от миналата година, ще бъдат заменени с минимални цени. Той трябва да защити европейските производители от дъмпингови цени за автомобили, произведени евтино в Китай. Предимството за китайските компании е, че могат да запазят разликата до минималната цена – и не трябва да я плащат на ЕС като мито.

Въпреки че Европа приветства факта, че преговорите са подновени, минималните цени също са обект на директна критика.

Преди 12 години ЕС замени митата върху соларните модули с минимални цени. Системата обаче не проработи наистина – китайските компании успяха да я заобиколят доста лесно, а европейските митнически власти и политици бяха затрупани от задачата да контролират минималните цени. Има опасения, че подобен сценарий може да се повтори.

Специалните тарифи, въведени през 2024 г., всъщност трябваше да се прилагат пет години. Според Handelsblatt фактът, че преговорите за тяхното премахване вече се водят отново през март/април 2025 г., се възприема в Брюксел като отстъпка на Пекин. Геополитическата ситуация обаче се промени след изборите в САЩ през 2024 г. – и втората и третата по големина икономики в света искат да работят по-тясно заедно. Като знак за облекчаване на напрежението Китай вече спря един тарифен план: планираните наказателни тарифи върху спиртните напитки от ЕС бяха отложени.