Архив

BMW ще започне серийно производство на iX3 в Дебрецен през октомври

BMW ще започне серийно производство на изцяло електрическия iX3 в края на октомври в новия си завод в Дебрецен, Унгария. Фабриката е първата в мрежата, която работи изцяло на възобновяема енергия, включва електрифициран бояджийски цех и ще сглобява високоволтови батерии от шесто поколение на място.

Изображение: BMW

bmwgroup.com, 17.09.2025 – 08:19

BMW навлиза в следващия етап от своята стратегия за електрификация. От края на октомври iX3 ще се произвежда в Дебрецен, Унгария, което ще отбележи началото на серията Neue Klasse. bmw-plant-debrecen-quality-check-00Заводът на BMW в Дебрецен произвеждаше тестови автомобили за първия модел на Neue Klasse от 2023 г. и стартира предварителното производство на iX3 по-рано тази година.

Според автомобилния производител, съоръжението е било планирано дигитално. Всеки процес е бил тестван във „виртуална фабрика“, което позволява производствените линии да бъдат инсталирани с „точна прецизност“.

Намаление на CO₂ в бояджийския цех и извън него

Напълно електрифицираният бояджийски цех е от основно значение за стратегията за устойчивост на завода, както обяснява немският производител на оригинално оборудване. Традиционните системи изискват газови пещи, за да достигнат до 180°C. В Дебрецен цялото търсене на топлина се задоволява електрически, което намалява годишните емисии с до 12 000 тона CO₂e.

Енергията се доставя отчасти от фотоволтаичен масив с площ от 50 хектара, който генерира около 45 ГВтч електроенергия годишно – около една четвърт от общото търсене на завода. Излишната слънчева енергия се съхранява в термален резервоар, побиращ 1800 m³ вода с капацитет 130 МВтч. В комбинация с рекуперация на топлина от сгъстен въздух, охладителни системи и сушилни, дизайнът намалява търсенето на енергия в бояджийския цех с още десет процента.

bmw-ix3-production-start-debrecen-hungary-02-1400x933Според BMW, общите емисии от производството на iX3 в Дебрецен са около 80 кг CO₂e – приблизително две трети по-малко от производството на настоящите модели. След като работи с пълен капацитет, емисиите на превозно средство, включително високоволтовата батерия, се очаква да спаднат до приблизително 34 кг CO₂e.

Всичко това обяснява защо и как новият iX3 може да компенсира своя CO2 отпечатък от производството и да стане по-чист от модел с двигател с вътрешно горене само след 20 000 километра. BMW представи тези стойности през август, точно преди лансирането на електромобилите на IAA Mobility в Мюнхен.

Иновации в пресовия цех, каросерийния цех и монтажа

Обратно към завода в Унгария: пресовъчният цех е оборудван със серво задвижвани линии, способни да произвеждат до 10 000 части на ден. Стоманени и алуминиеви рулони с тегло до 30 тона се подават в рулонни линии, нарязват се с до 80 хода в минута и се оформят в части от каросерията със скорост на пресоване до 18 хода в минута. Система от мостови кранове управлява смяната на инструментите, докато напречните подавачи прехвърлят заготовките между етапите автоматично.

При пълен капацитет цехът генерира до 60 тона скрап на ден, заявява BMW. Този материал се транспортира по 300-метров конвейер, разделен по вид сплав, и се връща на доставчиците в затворен цикъл, за да бъде претопен в нови рулони. Контролът на качеството се осъществява чрез камери с висока резолюция и сравнение с изкуствен интелект със съхранени референтни данни, идентифицирайки повърхностни пукнатини в реално време.

Цехът за каросерии работи с близо 1000 робота, чиито позиции са оптимизирани чрез симулация. Цифровото планиране намали броя на техниките за съединяване, като същевременно увеличи ефективността. Структурата на iX3 интегрира невидими уплътнения на вратите и разширен корпус на батерията, което максимизира пространството за монтаж и производителността.

Сглобяването се възползва от „пръстова структура“, която намалява транспортните разстояния в завода. Около 80% от частите пристигат директно на мястото им на употреба на линията. Напълно електрическите влекачи доставят високоволтови батерии, докато автономните роботи доставят по-малки компоненти. Логистичната система е дигитално свързана между вътрешни и външни бази данни, което позволява наблюдение и анализ в реално време.

Производство на батерии и интеграция на превозни средства

iX3 ще разполага с технологията eDrive Gen6 на BMW, разработена в Щайр, Австрия. А Дебрецен ще бъде първият от петте завода на BMW в света, които ще произвеждат високоволтови батерии от шесто поколение (Gen6). Форматът с кръгли клетки увеличава обемната енергийна плътност с над 20% и намалява общото тегло на пакета с около 10%.

Базираната в Мюнхен компания представи повече подробности за електрическите задвижвания Gen6 в началото на годината. Очаква се превозните средства да постигнат пробег до 805 км BMW to start iX3 series production in Debrecen in October(500 мили) по WLTP и да изминат 372 км за десет минути на 800-волтови станции за бързо зареждане. Електрозадвижването използва външно възбуждан синхронен двигател EESM, подобно на предишните поколения на BMW. То обаче е допълнително разработено, за да бъде оптимизирано за новата 800-волтова архитектура. Според BMW, системите за маслено и водно охлаждане също са напълно преработени, а корпусът е по-лек, но и по-твърд.

И тук производствените процеси бяха тествани на пилотни площадки и прехвърлени дигитално в Дебрецен. Откриването на дефекти, управлявано от изкуствен интелект, и цифровите близнаци правят възможен „подходът за нулеви дефекти“ на BMW. Сглобяването на място следва принципа на BMW „локално за локално“, като пакетите се транспортират директно до точките на монтаж.

„Нова ера в автомобилното производство“

BMW подчертава значението на завода за своята пътна карта за електрификация. Ще започне серийно производство на iX3 в Дебрецен през октомври.

Планира да интегрира технологиите на Neue Klasse в 40 нови модела и актуализации на моделите. С над 2000 служители, обучени в глобалната мрежа на BMW, Дебрецен служи както като стартова площадка за iX3, така и като център за знания за внедряването на Neue Klasse по целия свят.

„Стартирането на серийното производство на BMW iX3 сигнализира за нова ера в автомобилното производство. Нашият нов завод в Дебрецен е проектиран и построен изцяло в съответствие с нашата стратегическа визия за iFACTORY“, каза Милан Неделкович, член на Управителния съвет на BMW AG, отговарящ за производството.

Ханс-Петер Кемзер, ръководител на завода на BMW Group в Дебрецен, подчерта предизвикателството: „Приехме предизвикателството да построим изцяло ново превозно средство като първа задача в изцяло нов завод – и да го направим по възможно най-икономичния и ефективен начин.“