Над половината продажби в Норвегия са електромобили или хибриди
Никой друг няма такъв национален дял от електромобили
OSLO (Reuters) Продажбите на електрически и хибридни автомобили са се увеличили с повече от половината нови регистрации в Норвегия през 2017 г., което е доказано благодарение на щедрите субсидии, които разшириха водещата роля на страната в изместването на двигателите с вътрешно горене.
Чисто електрическите автомобили и хибридите, които имат мощност от батерии и дизелов или бензинов двигател, съставляват 52% от продажбите на нови автомобили миналата година в Норвегия срещу 40% през 2016 г., каза Независимата норвежка пътна федерация (OFV).
„Никой друг няма такъв национален дял от електрическите автомобили“, каза шефът на OFV Айвинд Торсен. „За първи път имаме пазарен дял от ДВГ под 50%.“
Норвегия освобождава новите електрически автомобили от почти всички данъци и дава безвъзмездни помощи, които могат да струват хиляди долари годишно по отношение на безплатен или субсидиран паркинг, повторно таксуване и използване на пътни такси, фериботи и тунели.
Миналата година Международната агенция по енергетика (МАЕ) заяви, че Норвегия е далеч по-напред от други страни като Холандия, Швеция, Китай, Франция и Великобритания в продажбите на електрически автомобили.
Според оценката на МАЕ, която изключва хибридни автомобили само с малък електрически мотор, продажбите на електрически автомобили в Норвегия нарастват до 39% през 2017 г. от 29 през 2016 г., когато Холандия е на второ място с 6,4%.
Продажбите на норвежки автомобили през 2017 г. са главно от Volkswagen Golf, BMW i3, Toyota Rav4 и Tesla Model X. Tesla е чисто електрическа, а други са електрически или хибридни.
В много страни високите цени на автомобилите, задвижвани от акумулатори, ограничените диапазони между презареждането и дългите периоди на зареждане, обезкуражават купувачите. Производителите на автомобили казват, че недостатъците намаляват във времето с новите модели.
„Ние виждаме Норвегия като пример за начина, по който електрическата мобилност може да бъде насърчавана чрез интелигентни стимули“, каза говорител в централата на BMW в Мюнхен. „Ситуацията вероятно ще е различна, ако тези стимули бъдат отменени.“
Другите „добри примери“ на политиките за насърчаване на търсенето на електрически автомобили включват Великобритания, Калифорния и Холандия, каза той.
Миналата година норвежкият парламент определи необвързваща цел, че до 2025 г. всички продадени автомобили да са с нулеви емисии. Сред другите държави Франция и Великобритания планират да забранят продажбите на бензинови и дизелови автомобили до 2040 г.
Кристина Бу, шеф на Норвежката асоциация за електрически превозни средства, която представлява собственици, заяви, че целта за 2025 г. означава, че Норвегия трябва да се придържа към стимулите си за електрически автомобили.
Електромобилите имат широка подкрепа сред 5.3 милиона души в Норвегия. Планът миналата година от дясното правителство за отстраняване на стимулите за електрическите автомобили, наречен Tax Tesla, бе отменен в преговорите за бюджета за 2018 г.
Продажбите на дизелови автомобили паднаха най-много през 2017 г., до 23% от 31 през 2016 г. Някои региони в Норвегия започнаха да начисляват по-високи пътни такси за дизеловите автомобили, отколкото за бензинови автомобили.
Норвежките политики в областта на електрическите автомобили са трудно имитирани. Норвегия може да бъде щедра, защото високите приходи от производството на нефт и газ са й помогнали да събере най-големия фонд за държавни инвестиции в света, на стойност 1 трилион долара.