Архив

Шефката на GM Бара за срещата с Тръмп – „продуктивна и ценна“

Президентът разви сложни отношения с автомобилната индустрия в САЩ…

Изпълнителният директор на General Motors Мери Бара, тук с президента Доналд Тръмп и тогавашния президент на UAW Денис Уилямс през 2017 г.

Изпълнителният директор на General Motors Мери Бара, тук с президента Доналд Тръмп и тогавашния президент на UAW Денис Уилямс през 2017 г.

Detroit News

Вашингтон – Изпълнителният директор на General Motors Co. Мери Бара каза пред репортери пред Белия дом, че срещата й в четвъртък с президента Доналд Тръмп е „продуктивна и ценна“.

Автомобилният производител отказа да коментира допълнително и Белият дом не предостави информация за това, което се е случило.

Целта на срещата беше да се говори за работните места, търговията и правилата за икономия на горива, заяви човек, запознат с въпроса пред Bloomberg News. Лицето поиска анонимност за обсъждане на срещата, която бе обявена от Белия дом в сряда вечерта.

Тръмп мълчеше лице в лице, което дойде шест дни след като даде неточни обвинения, че е преместил фабрики в Китай и концернът е станал един от най-малките производители на автомобили в Детройт.

„General Motors, който някога беше гигантът от Детройт, сега е един от най-малките производители на автомобили там“, писа Тръмп в петък сутринта. „Те се преместиха в Китай в големи заводи. Това беше направено въпреки помощта, оказана от САЩ. Сега те трябва да започнат да се връщат обратно в Америка.“

Атаката на президента очевидно се е задействала, след като Bloomberg съобщава, че GM има по-малко служители, представлявани от Съюза на обединените работници на автомобили, отколкото Ford или Fiat Chrysler. GM има около 46 000 работници на UAW в Съединените щати, с около 9000 по-малко от Ford и с около 1200 по-малко от Fiat Chrysler. GM има около 2000 по-малко представители на UAW, представляващи служители, отколкото през 2009 г., когато излизаше от фалит.

По други показатели GM остава най-големият автомобилен производител в САЩ: GM продаде 2,9 милиона автомобила в Съединените щати през 2018 г., изпреварвайки 2,4 милиона продадени от Ford Motor Co. и 1,7 милиона, продадени от Fiat Chrysler Automobiles.

GM има около 100 000 почасови и наети служители в Съединените щати. Ford има около 85 000, а Fiat Chrysler – около 62 000.

И Тръмп греши в твърденията си, че е преместил заводи в Китай. Повечето автомобили, които изгражда там концернът, са за китайския пазар. В САЩ се продава само едно GM превозно средство, построено в Китай – Buick Envision.

Китай е най-големият пазар на GM. През 2018 г. автомобилостроителят и неговите съвместни предприятия продадоха над 3,64 милиона автомобила в Китай; в Северна Америка се продаде около 3,5 милиона. GM има 11 съвместни предприятия и две изцяло притежавани чуждестранни предприятия и над 58 000 служители в Китай. Продуктите на GM China носят указателни табели Buick, Cadillac, Chevrolet, Baojun и Wuling.

Две години след първия си мандат, Тръмп разви сложни отношения с автомобилната индустрия в САЩ.

Ford Motor Co. и трима други автомобилни производители се договориха с Калифорния доброволно да се придържат към по-високи екостандарти, отколкото Тръмп предлага.

Споразумението подтикна Тръмп да се отнесе най-яростно към Ford.

„Хенри Форд би бил много разочарован, ако види съвременните си потомци, които искат да построят много по-скъп автомобил, който е далеч по-малко безопасен и не работи добре, тъй като екзекутите не искат да се бият с калифорнийските регулатори“, каза Тръмп след обявяването на сделката на Ford с Калифорния.

По отношение на търговията, пропастта между автомобилната индустрия и администрацията на Тръмп е още по-широка.

В началото на мандата си Тръмп нападна американските автомобилни производители за изграждане на превозни средства в Мексико, където по-ниските разходи за труд направиха производството на малки автомобили печелившо. И срещу техните възражения той наложи тарифи за чуждестранна стомана и алуминий и възможността да отклони твърда 25% тарифа на вносни автомобили и части.

Тръмп също предложи замяна на споразумението за свободна търговия в Северна Америка, което увеличава от 62,5% на 75% процента на частите на автомобилите, които трябва да идват от САЩ, Канада или Мексико, за да отговарят на условията за безмитно осигуряване. Освен това изисква 40-45% от съдържанието на даден автомобил да бъде направено от работници, които печелят поне 16 долара на час. Превозните средства, които не отговарят на изискванията, подлежат на облагане с 2,5% мито.