Най-голямата световна фабрика за автомобили отвори врати

Ето какво трябваше да направи Volkswagen

Гигантският заводски комплекс на Volkswagen във Волфсбург, Германия

Гигантският заводски комплекс на Volkswagen във Волфсбург, Германия

Лондон (CNN Business) Volkswagen отвори врати в най-голямата фабрика за автомобили в света във Волфсбург в Германия на 27-и април след като коронавирусът я принуди да се затвори за най-дългия период в своята 82-годишна история.

Най-големият производител на автомобили в света направи 100 промени в начина на работа на заводите си, докато се опитва да рестартира бизнеса си, без да рискува здравето на стотици хиляди работници. Опитът му подчертава плашещата задача пред производителите, тъй като те възобновяват работата си в свят, който все още зависи от пандемията.

„Никога досега не сме разработвали, произвеждали и продавали превозни средства при тези условия“, заяви Бернд Остерлох, представител на работещите във Volkswagen – (VLKAF).

Автопроизводителите планират да рестартират фабриките в началото на май. От съюза на синдикатите – UAW, казват, че това няма да стане толкова бързо

Гигантският завод на Волфсбург е разположен на брега на също толкова впечатляващ подвиг на човешкото инженерство, канала от 200 мили Мителланд, свързващ морските и вътрешните пристанища в Европа. Първоначално построен през 1938 г., за да приюти работници за заводите на марката, Волфсбург все още е дом на централата на групата и е произвел повече от 45 милиона автомобила от 1945 г. насам.

Там се е произвеждал емблематичният Beetle в продължение на повече от три десетилетия, а днес се правят най-продаваните модели на автомобилния производител, VW Golf Series и Tiguan.

Заводът се затвори на 19 март, след като новият коронавирус прониза Европа, което накара производителите на автомобили да спрат производството на целия континент, след като границите бяха затворени и бяха наложени национални блокировки. Неговото рестартиране е символично за стартиране на икономиките в Европа, където около 14 милиона души работят на работни места, свързани с автомобилния сектор.

Служителите тръгват към входна порта в завода на Volkswagen във Волфсбург, Германия, на 27 април 2020 г. Bloomberg

Служителите тръгват към входна порта в завода на Volkswagen във Волфсбург, Германия, на 27 април 2020 г. Bloomberg

Разширеният заводски комплекс обхваща 6,5 милиона квадратни метра. Той изкара около 700 000 коли миналата година или по около 3500 на ден. В предприятието работят около 63 000 души, около половината от жителите на града.

Повторното отваряне на Волфсбург беше всичко друго, но не и просто. Заводът зависи от веригата за доставки, обхващаща 71 страни и повече от 2600 компании, които се борят с опасността от коронавируса. Производителят е въвел 100 различни мерки за безопасност и здраве, съгласувани с работниците си, като информацията е изложена на повече от 8000 плаката в завода и е обяснена в брошури.

Какво се променя при Волфсбург

Компанията планира да увеличи производството си бавно, в съответствие с наличието на части, държавните изисквания и търсенето на автомобили, които се сринаха с разпространението на коронавируса. Очаква се тази седмица в Волфсбург да бъдат построени 1400 автомобила, за да се стигне до 6000 през следващата седмица, или около 40% от продукцията преди пандемията.

„При Volkswagen здравето има предимство пред скоростта“, казва Томас Улбрих, ръководител на електронната мобилност за марката Volkswagen, в изявление миналата седмица, когато компанията отново отвори завода си за електрически превозни средства в Цвикау, Германия.

Волфсбург ще рестартира с една смяна от 8000 работници на производствената линия вместо обичайните 20 000. Първоначално часовете ще бъдат намалени за някои служители, като промените в смените са подредени така, че работниците, които пристигат, да не са толкова, колкото тези, които напускат. Очаква се работниците да проверяват собствената си температура и да сменят униформите си у дома всяка сутрин, а не на място. Те ще бъдат помолени да използват лакти, за да отворят вратите и да се движат следвайки маркери на пода, за да се запази разстоянието между хората.

Социалното дистанциране ще бъде наложено по време на срещи на екипи и по време на обедни почивки, като намалените места в общите части и конферентните зали ще бъдат превърнати в офис помещения. Столовете ще останат затворени, а работниците помолени да донесат своя обяд.

Инструментите ще бъдат дезинфекцирани след всяка смяна и работниците вече няма да ги предават един на друг на ръка, вместо това да поставят материали в контейнери, така че другите да могат да ги вземат на безопасно разстояние. В целия завод се инсталират няколко стотин допълнителни съоръжения за миене на ръце.

Превозните средства ще бъдат разположени отдалечено и работниците ще изпълняват задачи на един и същ автомобил отделно, когато е възможно. Маски ще се носят там, където не е възможно да се държат на разстояние 1,5 метра.

Друго огромно предизвикателство за Volkswagen и други производители ще бъде да се гарантира, че доставчиците във фабриките им, няма да  увеличават риска от заразяване. Volkswagen, който притежава и марките Audi, Porsche и Seat, заяви, че е споделил плана си за 100 точки за безопасност с повече от 40 000 доставчици и логистични партньори по целия свят.

Откриването на производствата в Цвикау и Братислава, Словакия миналата седмица премина безпроблемно, „така че сме оптимисти, че ще се справим с това по подходящ начин във Волфсбург“, добави говорител на компанията. Опитът на Volkswagen в Китай, където вече е отворил 32 от своите 33 завода, предлага план.

Компанията възобнови производството си в заводи, произвеждащи компоненти в Германия от 6 април, включително в Брунсвик и Касел, и в Полша от 14 април, за да осигури доставката на части за своите фабрики в Китай.

Ключови моменти в завода на Волфсбург на Volkswagen

МАЙ 1937г

Фолксваген е основан на мястото на това, което в крайна сметка ще стане Волфсбург. Известният автомобилен производител Фердинанд Порше иска да създаде „Народна кола“, но визията му е прекъсната от Втората световна война.

ЮНИ 1945г

След войната британското военно командване започва производството на Volkswagen. Компанията скоро се смята за символ на „икономическото чудо“ на Западна Германия и до 1950 г. се изнася в 18 страни.

АВГУСТ 1955г

Фабриката Волфсбург празнува производство на 1 милион „бръмбари“. До спирането на производството през 1974 г. във фабриката са построени близо 12 милиона.

МАЙ 1974г

Volkswagen представя това, което ще се превърне в най-успешния автомобил в Европа, VW Golf. Към 2019 г. в целия свят са продадени 35 милиона бройки.

ЮНИ 2000г

Volkswagen Group отваря Autostadt, или Car City, във Волфсбург, заедно с ресторанти, хотел Ritz-Carlton и център за клиенти, простиращ се на 28 хектара.

МАРТ 2014г

Производството на e-Golf започва във Волфсбург.

МАРТ-АПРИЛ 2020

Пандемията на коронавирус налага най-дългото прекъсване на производстовото в 82-годишната история на Волфсбург. Заводът се отваря на 27 април при 10-15% от производствения си капацитет.

Волфсбургският завод на Volkswagen в цифри

Гигантското предприятие отвари врати на 27 април след пет седмично спиране.

  • Заводът Волфсбург заема 70 милиона квадратни фута
  • Има 63 000 работници
  • Произвежда 3500 автомобила на ден
  • 2100 камиона и вагони влизат в завода с 21 000 части дневно
  • Повече от 45 милиона автомобила са произведени в завода от 1945 г. насам
  • Заводът е свързан с 47 мили пътни и 37 мили железопътни коловози