Архив

Lamborghini Marzal за първи път публично от 1967 г. насам

Управлява го лично  принц Алберт от Монако по време на 2018 Historic Grand Prix39270895_2316280551720602_302838406033965056_n

По autoclassics.com

Може би най-известният концептуален автомобил на всички времена е бил управляван на пистата Монако не от някой друг, а лично от самия принц Алберт от Монако по време на 2018 Historic Grand Prix.

Легендарният концептуален автомобил Lamborghini Marzal от 1967 г. се върна на  пистата на Монако през май – за първи път от 51 години той е излязъл публично.

Той е управляван лично от Негово високопреосвещенство принц Алберт от Монако, придружен от племенника му Андреа Казирахи. Историята помни последното предишно публично шоу – от Негово Превъзходителство Принц Рение III от Монако и съпругата му принцеса Грейс на 7 май 1967 г.

Еднократният Marzal е представен на автомобилното изложение в Женева през март 1967 г. Княз Райейър прави почетна обиколка на пистата точно преди началото на Гран при на Монако. Изборът му на Marzal,  който Ферручио Ламборджини  е докарал в Монте Карло да покаже по време на GP уикенда, дойде като изненада за всички присъстващи.

2bfc1f192a64642e6aae57453d5acf47e2d0e20aСега Marzal е възстановен и е направил само второто си публично шофиране през 51 години. Той излезе два пъти по време на веригата Монако на всеки от трите дни на 2018 Historic Grand Prix.

Към него се присъединява и Espada (шаси 9090), показан след  реставрацията в Polo Storico в Sant’Agata Bolognese. Изложението му е да отпразнува 50-годишнината от създаването на Espada, която стартира в Женева през 1968 г.

В много отношения Espada дължи своето съществуване на Marzal, въпреки че Ферручио Ламборджини  вече планира по-евтин модел, отколкото Miura (който стана Urraco) и четириместен автомобил (предния двигател Espada, както се оказа). Те следват успеха на Miura, която беше показана миналата година в Женева.

Реликвата Marzal е показана в Женева в началото на 1967 г. и, както се надяваше, създаде буря. Оттам прави пътуването до Монако, където е ползвана от принца.

От Монако колата се връща в ламборгинската фабрика за оценка, където легендарният шофьор и инженер Боб Уолас прекарва известно време в подготовката й. Но все още се чувства че шестцилиндровият двигател не се смята за подходящ за Lamborghini.

Концептът е показан на щанда на Bertone на October 1967 Earls Court London Motor Show, както  и в Брюксел, Белгия – 4c955eb817d23f4fba1692f790d41c10ea120b3fследващият януари – последното публично показване.

Тогава би трябвало да бъде изпратена до САЩ, но вместо това беше задържана в доковете в Генуа след проблеми с документация и липсващо плащане на данъци.

Тя седи на открито в пристанището за една година. Това е шоу кола, която никога не е била предназначена да бъде устойчива на дъжд, и се пълни с вода. Проблемите се усложняват от соления морски въздух. Накрая концептът е преместен в склад, където остава няколко години, преди Бертоне да реши да го освежи, за да се появи в музея на компанията. Той е пребоядисан и получава нов волан, но иначе остава почти непроменен. И така остава, докато Carrozzeria Bertone не бъде обявена в несъстоятелност и колите й бяха продадени, за да се възстановят дълговете.

През 2011 г. Marzal се продава заедно с други прототипи на RM търгове във Вила Ерба, Комо. Купува го  европейски колекционер. До този момент стоманената долна половина на Marzal е сериозно корозирала (само капакът е с алуминий). Докато сребърната кожена тапицерия някога е била възстановявана, механичните части са останали недокоснати в продължение на около 30 години.

c74b1e463f2a522a300fea4d2ebdff9bec542b6dКолата е доставена на Lamborghini за цялостно възстановяване. Реставраторите успяват да намерят следи от оригинална боя и кожа, което помогна да се пресъздаде Marzal възможно най-близо до първоначалната му спецификация. Броните, съставени от много малки парчета от каучук и изкуствена кожа, залепени и закачени към металните конструкции, осигуряват едно от най-големите предизвикателства, но има и някои победи – включително откриването на неизползвани Marchal светлини, за да заменят остарелите оригинални.

Автомобилът бе завършен миналата година и отиде направо в Lamborghini Concours в Неахател, Швейцария, където спечели Best of the Best Trophy и беше изложен на изложението в Женева през март 2018 година. Сега се завръща в Монако, за първото си публично шофиране след 51 години.