Архив

Ford

59.Ford_logo-group60.ford 2Ford Motor Company (NYSE: F) е американска мултинационален автомобилен производител, базиран в Диърборн, Мичиган, предградие на Детройт. Приходите през 2011 г. са $136,26 млрд. Служителите –  164 000. През 2010 г., Ford има нетна печалба от $6,6 млрд.Щабквартирата се намира в Диърборн, щата Мичиган, недалеч от фермата, принадлежала някога на родителите на Хенри Форд.Ford Motor Company притежава 3% в Mazda и 12,1 % в Aston Martin.

Компанията е основана от Хенри Форд през 1903 г. и по замисъл е първо с предназначение да произвежда масови евтини автомобили. Първоначално това е моделът А, а през 1908 г. го сменя Т, кръстен от критиците „Желязната Лизи”.

Успехът на автомобила е толкова голям, че постоянно разширяващото се предприятие на Форд не успява с поръчките. Във Ford Motor през 1913 г. за пръв път в света в производството са въведени методът на стандартизация и взаимозаменяне на частите, както и технологията на конвейера, което позволява за една година да се вдигне производителността на труда с 4060 на сто. Едновременно заплатата на работниците и служителите нараства така, че превишава средната за промишлеността два пъти. В предприятията на компанията се въвежда и осемчасов работен ден.

Във Франция Хенри Форд открива своя дейност през 1934 г. Първата си фабрика във Великобритания той открива през 1911 г. Германският Ford се появява след 18 април 1925 г. Днес от европейското производство е останало само това в Германия, което пуска последните модели на Fiesta, Mondeo, Focus,лекотоварните и пътнически „ванове” Transitи Tourneo.

Надписът Ford  е създаден през 1903 г. от Чилд Харолд Уилс – първият главен дизайнер на компанията, който използва за база подобен от визитните си картички. Овалната синя емблема на Ford  е представена за първи път през 1907 г. Model A от 1928 г. е първият автомобил, който започва да я носи. Синият фон е известен на дизайнерите като Pantone 294 C, същият използван във финландското знаме. Днешната емблема е представена на 17 юни 2003 г.

В Голямата тройка на американските производители Ford единствено не поиска помощ от държавата при кризата през 2008 г. и се реорганизира, търсейки вътрешни финансови и други резерви, благодарение на което оцеля.

В допълнение към Ford е марката Lincoln, Ford притежава малък дял в Mazda в Япония и Aston Martin в Обединеното кралство. Бившите дъщерни дружества на Ford във Великобритания – Jaguar и Land Rover бяха продадени на Tata Motors – Индия, през март 2008 г. През 2010 г. Ford продава Volvo на Geely Automobile – Китай. Ford прекратява марката Mercury след моделната 2011 г. Дружеството се контролира от семейството на Ford, която притежава контролния пакет акции във Ford Motor.