Архив

SAAB

128.saab_logo1130.saab_logoSAAB е основана през 1937 г. в Тролхатън – Швеция, за производство на самолети. Названието е съкратено от SvenskaAeroplanAB – „Шведско дружество с ограничена отговорност за производство на самолети”. Самолетите на компанията стават много известни и са гръбнакът на шведските военновъздушни сили.

Когато завършва Втората световна война, SAAB се насочва към нови производствени територии. Други самолетни компании също се ориентират към правене на коли – сред тях са Bristol, Heinkel и Messerschmit. Първите им модели са разработени от авиационни специалисти.

Първата каросерия на шведската марка е по дизайн на Гунар Люнгстром и Сикстин Сейзановър, на които принадлежат летящите форми и по-късно се стига до изработване на дървен модел. Разработките са тествани в аеродинамичен тунел.Първият прототип, наречен във фабриката 92001, е подложен на изпитания през 1946 г., а първите три автомобила са направени през 1947 г.

Правата за продажба на новия автомобил се дават на PhilipsonsAutomobilAB, който поръчва 8000 бройки и помага на производителя да подобри финансите си чрез внасяне на депозит преди покупката. Производството бавно набира преднина и достига четири коли дневно. В края на 1948 г. са поръчани общо 1246 „сааба”, като всичките имат зелен цвят. Притежателите на новата кола бързо забелязват предимствата й при управление на сняг и по лоши пътища. Когато вали сняг, покривът на каросерията не позволява той да се задържа отгоре.

Славата на автомобила се умножава от участията му в ралита и състезания. Ерик Карлсон три години подред – през 1960, 1961 и 1962 г. – побеждава със SAAB 96 в британския етап на Световния рали шампионат, а през 1962 и 1963 г. – в „Рали Монте Карло”. Каросерията остава непроменена до 1980 г. при колата с означения 99, която се пуска от 1968 г.

Компанията е пионер в много начинания, отнасящи се до безопасността. Тя първа прилага през 1962 г. предпазните колани и вентилираните дискове на спирачките. При модела 99 има чистачки на фаровете, седалки с подгряване и самовъзстановяващи се брони. След 1971 г., когато Стиг Бломквист печели два етапа в Световния рали шампионат на  SAAB 99, интересът на компанията към спортните автомобили угасва, с изключение на моделите Sonett, предназначени за Америка. И успехите в края на 90-те години на Пер Еклунд със специално екипиран 9-3 с мощност 500 к.с. в Европейския рали-крос.

По-късно идват моделите 900 с нова форма на каросерията и 9000, правен съвместно с италианците, новият 900, а в наши дни се пускат 9-3 и 9-5 и комбиверсиите им. Последните разработки на моделите са от дизайнера Майер, дошъл от Mercedes, когато SAAB вече е под шапката на GeneralMotors, пълно притежание на който става шведската компания през 2004 г.

Марката SAAB се отличава с водещи показатели в областта на пасивната и активната безопасност и големите застрахователи плащат високи застрахователни премии на собствениците й. Нейните последни модели са спечелили най-много звезди в краштестовете EuroNCAP, които се организират от големите европейски автоклубове и производители.

Първоначалната емблема на марката представлява съкращението на името със стилизиран самолет, по-късно е главата на грифин, над която е изписано SAAB, а под нея принадлежащата по това време марка за камиони и автобуси Scania, всичките обединени в тъмно син кръг. По-късно Scania се отделя и на емблемата освен грифина има само надпис SAAB.

 

General Motors (GM) първоначално придобива 50% от акциите с инвестиции от $125 млн., като изкупува и останалите и придобива пълна собственост. Продава компанията на холандския производител Spyker Cars N.V. (после Swedish Automobile) през 2010 г. General Motors продължава да снабдява автомобилите с двигатели и трансмисии. След безуспешни преговори на компанията за дялово участие и финансиране от други фирми, GM прекратява лицензите.

На 19 декември 2011 г., SAAB след липса на алтернативи, обявява банкрут. Китайските компании – Pang Da и Youngman, се надяват да вземат  54% от компанията-майка на Saab –  Swedish Automobile (SWAN), и 100% от марката. На 12 януари 2012 г. има интерес от 4-5 компании за партньорство. Публичен интерес проявяват Youngman, Mahindra and Mahindra и турската частна фирма Brightwell Holdings. През февруари пресата пише, че те са готови да платят за шведския производител от $300 млн. до $400 млн. Същият ден Tata Motors обявавя да готовност да даде $350 млн. за банкрутиралия производител.

През април вече окончателно и официално е обявен банкрута и дъното е достигнато. Дълговете на компанията са  $1500 млн.