Архив

МАЗ представи електрически автобус със ZF технология

Доставките започват през май 2021 г.maz-303e10-elektrobus-electric-bus-russland-russia-2020-03-min

Беларуският производител на превозни средства МАЗ представи първия си електрически автобус. MAZ 303E10 използва чисто електрическото централно задвижване CeTrax от ZF и трябва да има обхват до 300 километра.

Част от ново поколение автобуси МАЗ, 303 е третото поколение градски автобуси. Беларусите се надяват, че електробусът ще може да „пресече голям град няколко пъти, без да се налага да презарежда“. Електрическият модел е предназначен да комбинира предимствата на въздушната линия и дизеловите автобуси.

303E10 е 12,43 метра дълъг автобус с нисък под, който може да превозва 70 пътници – 30 от които са седнали. Самото шаси е изработено от устойчиви на корозия стоманени тръби, а неговата носеща способност е проектирана за теглото на батериите.

Градският автобус се задвижва от моста ZF CeTrax с мощност 300 кВт. Батериите трябва да могат да се зареждат, както от променлив ток, така и от CCS – последният трябва да отнеме около четири часа. Информацията не споменава възможността за бързо зареждане от пантограф. Информационната агенция казва, че електрическият автобус е „пред много конкуренти по отношение на скоростта на ускорение, обхвата и консумацията на енергия“.

Автобусът има и различни функции, като прибираща се рампа за потребители на инвалидни колички, USB портове за зареждане на всички седалки и електрическа климатична система. Кабината на водача все още е оборудвана с няколко много здрави изглеждащи превключватели, но също така има и цифрово табло.

По време на процеса на разработка очевидно се е внимавало да се използват колкото се може повече идентични части с останалите автобуси от серия 303, за да се улесни поддръжката и ремонта за операторите. МАЗ не е дал представа за цената на модела. Според генералния директор на МАЗ – Валери Иванкович, електрическият автобус все още е „малко по-скъп“ от дизеловия автобус, но веднага щом компанията започне масово производство и подобри модела, цената може да „спадне значително“. Като цяло, разбира се, дори по-скъпите електрически превозни средства спестяват пари само чрез по-ниски разходи за поддръжка и енергия.

„За МАЗ настъпи исторически момент – достъп до обещаващ сегмент от електрически автобуси. Новият модел съчетава предимствата на автобус и тролейбус. Нещо повече, той е създаден на базата на трето поколение автобус МАЗ 303, но с максимално обединяване на единици, възли, облицовъчни елементи и електронни системи. Електрическият автобус се оказа не само усъвършенстван, но и икономичен, което го прави най-добрият избор за градовете“, заяви МАЗ в прессъобщение на руски език.

303E10 трябва да докаже практическата си годност в рамките на една година. Според друг доклад, белоруският президент Александър Лукашенко е наредил на МАЗ да произведе десет електрически автобуса за използване в беларуските региони. Според прессъобщението на МАЗ на руски език доставката трябва да бъде извършена през май 2021 г.

Източник: belta.by, maz.by (на руски)