МАЗ представи електрически автобус със ZF технология
Доставките започват през май 2021 г.
Беларуският производител на превозни средства МАЗ представи първия си електрически автобус. MAZ 303E10 използва чисто електрическото централно задвижване CeTrax от ZF и трябва да има обхват до 300 километра.
Част от ново поколение автобуси МАЗ, 303 е третото поколение градски автобуси. Беларусите се надяват, че електробусът ще може да „пресече голям град няколко пъти, без да се налага да презарежда“. Електрическият модел е предназначен да комбинира предимствата на въздушната линия и дизеловите автобуси.
303E10 е 12,43 метра дълъг автобус с нисък под, който може да превозва 70 пътници – 30 от които са седнали. Самото шаси е изработено от устойчиви на корозия стоманени тръби, а неговата носеща способност е проектирана за теглото на батериите.
Градският автобус се задвижва от моста ZF CeTrax с мощност 300 кВт. Батериите трябва да могат да се зареждат, както от променлив ток, така и от CCS – последният трябва да отнеме около четири часа. Информацията не споменава възможността за бързо зареждане от пантограф. Информационната агенция казва, че електрическият автобус е „пред много конкуренти по отношение на скоростта на ускорение, обхвата и консумацията на енергия“.
Автобусът има и различни функции, като прибираща се рампа за потребители на инвалидни колички, USB портове за зареждане на всички седалки и електрическа климатична система. Кабината на водача все още е оборудвана с няколко много здрави изглеждащи превключватели, но също така има и цифрово табло.
По време на процеса на разработка очевидно се е внимавало да се използват колкото се може повече идентични части с останалите автобуси от серия 303, за да се улесни поддръжката и ремонта за операторите. МАЗ не е дал представа за цената на модела. Според генералния директор на МАЗ – Валери Иванкович, електрическият автобус все още е „малко по-скъп“ от дизеловия автобус, но веднага щом компанията започне масово производство и подобри модела, цената може да „спадне значително“. Като цяло, разбира се, дори по-скъпите електрически превозни средства спестяват пари само чрез по-ниски разходи за поддръжка и енергия.
„За МАЗ настъпи исторически момент – достъп до обещаващ сегмент от електрически автобуси. Новият модел съчетава предимствата на автобус и тролейбус. Нещо повече, той е създаден на базата на трето поколение автобус МАЗ 303, но с максимално обединяване на единици, възли, облицовъчни елементи и електронни системи. Електрическият автобус се оказа не само усъвършенстван, но и икономичен, което го прави най-добрият избор за градовете“, заяви МАЗ в прессъобщение на руски език.
303E10 трябва да докаже практическата си годност в рамките на една година. Според друг доклад, белоруският президент Александър Лукашенко е наредил на МАЗ да произведе десет електрически автобуса за използване в беларуските региони. Според прессъобщението на МАЗ на руски език доставката трябва да бъде извършена през май 2021 г.
Източник: belta.by, maz.by (на руски)