Архив

Русия ще разреши роботизирани таксита до 2024 г.

Изискват се сега закони и стандарти, свързани с автономията

Руски автономен Yandex Hyundai

Руски автономен Yandex Hyundai

През април 2020 г. големите четири национални разработчици на автономни автомобили, Gaz и Kamaz, Sberbank и Yandex, предложиха на правителството проект на план за подготовка на правна и техническа рамка с цел неограничено въвеждане на самоуправляващи се превозни средства през 2022 г.

Пет месеца по-късно отговорът на федералното правителство беше: „Ако ефективно започнем да изпълняваме плана, който разработваме сега въз основа на предложения от институции и ключови компании, мисля, че 2024 е времето, в което можем да пуснем робо-такси“, каза заместник-министърът на транспорта Алексей Семьонов по време на изказването си в онлайн сесията „Самоуправляващите се превозни средства, средство срещу пандемии и кризи: как да ги изведем по-бързо по руските пътища?“

Той също така каза, че регулаторите могат да разрешат автономни камиони по определени маршрути преди 2024 г., защото междуградският товарен транспорт изисква по-малко развита инфраструктура в сравнение с такситата. Въз основа на резултатите от пилотните тестове, провеждани от декември 2018 г., правителството вярва във „високото ниво на технологична готовност“ на местните разработчици на автономни автомобили.

Крайният срок до 2022 г., предложен от разработчиците, противоречи на по-ранното твърдение на Kamaz, че компанията ще бъде готова с решения за автономност от ниво 4 и 5 не по-рано от 2026 г. Gaz беше неясен по график, но вероятно ще бъде готов само с решения от ниво 2 и 3. Yandex използва всеки повод, за да повтаря, че все още е готов да предлага роботи с такси в много среди, с изключение на най-тежките условия, като гъст трафик, за решаване на които са необходими още пет години. Що се отнася до Sberbank, разработчикът просто започва публични тестови пътувания.

Малък парк коли с готови за пазара технологии от ниво 3 очакват старт. Точно сега се изискват закони и стандарти, свързани с автономията, за да се комерсиализират тези решения и да се продължи с технологичното развитие. „Една от най-сериозните пречки за безопасното прилагане на самоуправляващ се транспорт, с който се сблъскваме днес, е липсата както на необходимия, така и на достатъчен законодателен пакет“, каза Семьонов.

Подготвителната работа тече от известно време. „В днешно време разработихме комплекс от действия, насочени към подпомагане на тестването и поетапно внедряване на самоуправляващи се превозни средства без шофьор в тях“, каза той. По-късно ще бъде подкрепено с друго необходимо законодателство и технически регламенти, включително процедури за регистриране и разследване на произшествия, както и правата и задълженията на участниците в движението.

Най-песимистичното мнение, прозвучало в дискусията, беше, че „с голямата територия на страната има неравенство в техническо ниво и възможности, както и липса на обединение между регионалните звена“.

Василий Кургузов – ръководител на Отдел в руския институт за пътни изследвания, отбеляза, че 2024 г. е осъществима дата за осигуряване на пълен автономен транспорт с безпроблемна инфраструктурна подкрепа.