Архив

Бившият президент на FIA Макс Моузли почина на 81 години

Макс Моузли, бившият президент на FIA и спорна фигура през по-голямата част от живота си – по различни причини – почина на 23 май на 81-годишна възраст

Като президент на FIA от 1993 до 2009 г., Моузли беше един от най-мощните и противоречиви хора в автомобилния спорт и силен защитник на подобренията в безопасността.

Като президент на FIA от 1993 до 2009 г., Моузли беше един от най-мощните и противоречиви хора в автомобилния спорт и силен защитник на подобренията в безопасността.

По caranddriver.com

Моузли е ръководил FIA като неин президент от 1993 г. до 2009 г. Жан Тод е президент на организацията от 2009 г.

Ето какво Тод туитва за наследството на Моузли неодавна в Twitter.

„Дълбоко съм натъжен от смъртта на Макс Моузли. Той беше основна фигура в @ F1 и автомобилния спорт. Като президент на @FIA в продължение на 16 години, той допринесе силно за засилване на безопасността на пистата и по пътищата. Цялата общност на FIA му отдава почит. Нашите мисли и молитви са с неговите семейство.“.

Вторият син на британския политик сър Осуалд Моузли и Даяна Митфорд, едно от известните момичета от Митфорд, Моузли прекарва детството си в Ирландия, преди да бъде изпратен на училище във Франция, а по-късно и в Германия. Много ярък човек като баща си, вероятно е трябвало да влезе в политиката, но приключенията на баща му през 30-те години на миналия век като лидер на Британския съюз на фашистите означават, че името на Моузли  никога няма да има успешен път. След обучение в Оксфорд той завършва физика през 1961 г. След това започва да чете право в Grays Inn в Лондон и се квалифицира като адвокат през 1964 г.

Всички във Формула 1 са дълбоко натъжени да научат за смъртта на Макс Моузли.

От собственик на отбор до президент на FIA, той трансформира спорта – и наследството му, особено в безопасността, ще продължи с поколенията-

Ф1, Гран при на Монако, Бъррни Екълстоун, Макс Моузли

Ф1, Гран при на Монако, Бъррни Екълстоун и Макс Моузли

След като посещава Силвърстоун в началото на 60-те години, Моузли скоро се включва в състезанията. Шофира предимно в клубни събития, но имайки достъп до пари, успява да си купи кола от Формула 2 през 1968 г. и основава London Racing Team с Крис Ламбърт. Макс се състезава в състезанието Ф2 в Хокенхайм, в което Джим Кларк е убит. След като Ламбърт е убит при инцидент с Клей Регацони в Зандвоорт през август същата година, Моузли става съотборник на Пиърс Кураж във отбора на Франк Уилямс от Ф2.

Моузли знае, че всъщност не е достатъчно добър, за да отиде във Формула 1 и се оттегля като пилот през 1969 г. Той създава March Engineering с Робин Херд, Алън Рийс и Греъм Коксър. Компанията постига голям успех като компания за производство на състезателни автомобили и автомобилите през март спечелват много шампионати, въпреки че никога не оправдават потенциала си във Формула 1. Джаки Стюарт побеждава в GP на Испания от 1970 г., но отборът на завода March Racing спечелва само два пъти, с Виторио Брамила в Австрия през 1975 г. и с Рони Питърсън в Монца през 1976 г.

Моузли се забърква все повече в политиката на спорта в лигата с Бърни Екълстоун, а след като March се оттегля от F1 в края на 1977 г., Моузли напуска и става правен съветник на FOCA (Формула 1 Конструкторската Асоциация) и член на FISA F1.

Моузли изигра водеща роля във войната FISA-FOCA между F1 и членове на екипи от 1980-82 г., което доведе до споразумението Concorde, на което той беше един от архитектите. След като политическите битки приключиха, Моузли излиза три години от спорта, преди да стане президент на Комисията на производителите във FIA през 1986 г.

В същото време той участва в създаването на Simtek Research през 1989 г., въпреки че продаде своя дял от компанията, когато стана президент на FISA (спортното дъщерно дружество на FIA) през 1991 г., измествайки Жан-Мари Балестър с 43 гласа до 29. Моузли обяви, че ще подаде оставка след една година, за да може да бъде оценен по същество, но 12 месеца по-късно е преизбран за срок от четири години. След това проектира сливането между FIA и FISA и през октомври 1993 г. става президент на FIA за период от четири години. Той е преизбран през октомври 1997 г. и отново през 2001 и 2005 г.

П.П. Авторът на сайта имаше шанса да се срещне и разговаря с Макс Моузли по време на Седмицата на FIA, която се проведе навремето, и когато той беше гост на Съюза на българските автомобилисти в София. Тогава успях да направя и интервю с него, извадки от което скоро ще пусна и тук.