Архив

Драмата зад битката на Италия за спечелване на нов завод за батерии

Груби думи, разменени между министри на правителството и изпълнителни директори на Stellantis,

Председателят на Stellantis Джон Елкан, втори вляво, и главният изпълнителен директор Карлос Таварес, втори вдясно, се срещнаха с папа Франциск във Ватикана на 24 май. Също така на снимката е и главният изпълнителен директор на марката Fiat Оливие Франсоа. По време на посещението от Stellantis тайно се срещнаха с представители на италианското правителство, за да обсъдят публичните субсидии, съобщават медиите.

Председателят на Stellantis Джон Елкан, втори вляво, и главният изпълнителен директор Карлос Таварес, втори вдясно, се срещнаха с папа Франциск във Ватикана на 24 май. Също така на снимката е и главният изпълнителен директор на марката Fiat Оливие Франсоа. По време на посещението от Stellantis тайно се срещнаха с представители на италианското правителство, за да обсъдят публичните субсидии, съобщават медиите.

обсъждат публични субсидии за гигафабрика

Торино – Топ мениджърите от съвместното предприятие за производство на акумулаторни клетки на Stellantis проведоха шест срещи през последните два месеца с двама италиански правителствени министри, за да обсъдят условията за изграждане на гигафабрика в Италия като част от плана на автомобилния производител за разширяването му към електрическа мобилност, съобщава медия.

Stellantis, която беше създадена през януари от сливането на Fiat Chrysler Automobiles и PSA Group, има съвместно предприятие с енергийния гигант Total, наречено Automotive Cells Company, за изграждане на две фабрики за акумулаторни клетки в Douvrin, Франция и Kaiserslautern, Германия.

Двата обекта представляват обща инвестиция от 5 милиарда евро (6 милиарда долара) и трябва да позволят производството на батерии за 1 милион коли годишно на базата на кумулативен капацитет от 48 гигаватчаса.

Изпълнителният директор на Stellantis Карлос Таварес заяви на 15 април, че Stellantis ще реши до края на годината къде да намери трета фабрика като част от натиска за електрификация.

Според италианския ежедневник Il Fatto Quotidiano изпълнителният директор на ACC Ян Винсент и главният оперативен директор Жан Батист Перно са участвали в 90-минутна среща с Роберто Чинголани, министър на екологичния преход на 23 април.

Министерството на екологичния преход ще има достъп до около 40 процента от 205 милиарда евро (251 милиарда долара) Piano Nazionale di Ripresa e Resilienza (PNRR, Национален план за възстановяване и устойчивост). Италия планира да похарчи почти 24 милиарда евро за прехода към по-чиста енергия и устойчива мобилност, включително да инвестира 1 милиард евро за подобряване на свои батерии и слънчевата и вятърната енергетика.

Срещата на 23 април беше една от шестте, които ръководителите на ACC проведоха с представители на министерството на Екологичен преход, според публичния регистър на лобистите, взет от министерството и видян от Il Fatto.

Според Il Fatto, висшите ръководители на ACC и представители на министерствата са обсъдили как обществените стимули за завод за акумулаторни клетки в Италия могат да се съобразят с Европейския съюз, регулиращ размера на държавната помощ, която правителствата на страните членки могат да предоставят. ЕС също така финансира европейски план за иновации на батерии за 2,9 милиарда евро, за да се увеличи производството на батерийни клетки в блока.

Разговорите обхващали и възможното местоположение на завод за акумулаторни клетки в Италия.

Според Il Fatto министърът Чинголани смята, че това трябва да бъде в Централна и Южна Италия, където Stellantis има три завода за автомобили в Касино, Мелфи и Помиляно. Италианските съюзи на металообработващите активно лобират за Северна Италия, където Stellantis има два завода, Mirafiori и Grugliasco.

В комплекса Mirafiori има и център за батерии, който сглобява батерии за малкия електрически автомобил Fiat New 500, построен в Mirafiori, и бъдещите електрически модели Maserati, които ще бъдат изградени в Mirafiori и Grugliasco.

Говорител на Stellantis потвърди пред Automotive News Europe, че горепосочените срещи са се провели, но отказа да влезе в подробности.

Председателят на Stellantis Джон Елкан и изпълнителният директор Карлос Таварес са разговаряли с Джанкарло Джорджети, министър на икономическото развитие на Италия, предаде Ройтерс на 28 май.

Джорджети потърсил уверения от Stellantis, че Италия ще остане една от основните страни, в които компанията произвежда превозни средства, и се осведомил за планове за инвестиции в производството на батерии в Mirafiori, основният индустриален квартал на Fiat в Торино, съобщиха източници на Reuters.

Според италианския бизнес сайт TAG43 срещата на Елкан, Таверес и Джорджети на 24 май е била само седемминутно уеб обаждане, по време на което са били разменени тежки думи.

Джорджети припомни на ръководителите на Stellantis, че италианското правителство подкрепя 80 процента от заем от 6,3 милиарда евро, даден през май 2020 г. на бившия Fiat Chrysler Automobiles, който пречи на FCA да съкращава работни места в Италия за целия период на 3-годишния заем.

Според TAG43 Джорджети казал на Stellantis, че производителят на автомобили може да съкрати работните места, само ако компанията изплати изцяло заема и спре да използва свързаните с COVID субсидии, за да изплати част или всички заплати на работници без работа по време на пандемията.

TAG43 също съобщи, че докато са били в Рим, Елкан и Таварес също са имали кратка и също толкова остра среща с италианския премиер Марио Драги.

Говорител на Stellantis потвърди пред ANE, че тези „институционални срещи“ в Рим са се развивали и техният тон е бил „честен и конструктивен“.

Говорителят добави, че „екологичният преход е ключов стълб за ЕС, неговите държави-членки, както и за производителите на автомобили“, без да се уточнява повече.

Единственото публично доказателство за пътуването на Елкан и Таварес до Рим е съобщение за пресата и снимки, на които се вижда как ръководителите представят новия Fiat 500 на папа Франциск във Ватикана на 24 май.