Световна премиера на новия Lexus NX
Новият NX отваря нова глава в развитието на марката
Новият модел представя нови насоки в екстериорния дизайн и интериорното пространство, нов тип задвижвания, сред които и първият plug-in хибрид на Lexus, редица подобрения в динамично отношение, които осигуряват по-приятно и вдъхновяващо шофиране, следващо поколение системи за мултимедия и комуникационна свързаност, както и използване на редица съвременни технологии, осигуряващи по-високи нива на безопасност, комфорт и удобство.
Новият NX замества модел, който донася много успехи на Lexus в Европа, с повече от 170 000 продадени автомобила от момента на представянето му през 2014 година. По-голямата част от тях са закупени от нови за Lexus клиенти, което го превръща в ключов фактор за растежа на марката в региона.
За да надгради това постижение и да предостави един наистина завладяващ нов продукт на клиентите, които днес очакват много повече от своя автомобил, Lexus преоткрива изцяло модела NX.
Амбицията и ангажираността на компанията личат добре в значителния напредък по отношение на динамичните характеристики, поведението на пътя и ефективността на задвижването, както и в забележителните 95% изцяло нови компоненти, вложени в новото поколение.
В цялостния процес на разработка в Lexus се придържат към изцяло ориентиран към човека подход, който е от ключово значение за предоставянето на емблематичното за новия NX послание „Усети повече във всеки момент“.
Новият NX ще дебютира на европейските пазари през последното тримесечие на 2021 г.
- Концепцията “Vital and Tech” („Жизнерадостен и технологичен”) съчетава пъргавината и динамиката с използването на модерни технологични решения;
- Тя отразява и първата стъпка в трансформацията на Lexus, като се възползва от новите подходи за разработка, проектиране и изпитание на новите продукти.
„Vital and Tech“ е обединяващата тема на цялостната концепция на разработката на новия NX – Vital отразява динамиката и пъргавината, а Tech е отражение на иновациите и използваните модерни технологии.
Главният инженер на проекта г-н Taкеаки Кaто споделя – „Новият NX е създаден с идеята да посрещне разнообразния начин на живот на нашите клиенти по целия свят с цялостно обновяване на своите основни силни страни – електрификация, дизайн, динамика и модерни технологии, за да увеличи атрактивността си за още по-широка аудитория.“
Този подход служи като основа за напредък в редица важни области, сред които създаването на нов дизайн език, разработката на първото plug-in хибридно задвижване, свързано и вдъхновяващо усещане на шофиране с Lexus Driving Signature, фокусирано арматурно табло с интуитивно управление на функциите в съответствие с новата архитектура Tazuna и прилагане на съвременни, ориентирани към човека, технологии за безопасност и удобство.
Развойната програма на новия NX води до голяма промяна в подхода на Lexus към разработката на нови модели автомобили с прилагане на цифрово моделиране и компютърни техники за постигане на по-интелигентен процес на проектиране и по високо ниво на качеството. В същото време, вложените майсторските умения на човешките ръце, слух и зрение са от съществено значение за постигане на превъзходно сетивно качество на продукта.
Допълнително нововъведение в развойния процес е използването на професионални състезателни пилоти при тестовете на пистата на изпитателния полигон на Lexus в
Шимояма, които да съдействат за усъвършенстване на динамичните характеристики на автомобила – особено по отношение на управлението и спирачните характеристики. Програмата е фокусирана и върху възможно най-ранното внедряване на нови технологии за безопасност и комфорт при същевременно ограничаване на разходите с цел осигуряване на достъпността на новия модел за клиентите.
Основните елементи от развойната концепция са обединени в духа на „Усети повече във всеки момент “ – мотото, което Lexus използва, за да улови богатата сетивна и динамична привлекателност на новия NX.
Нова насока в дизайна
- „Функционалната красота“ в дизайна на NX е насочена директно в отговор на все по-разнообразните изискванията и предпочитания на клиентите;
- Запазване на модерното качество на NX с по-зряло, изтънчено и мускулесто излъчване;
- Формата на емблематичната вретеновидна решетка на Lexus остава неразделна част от цялостния дизайн на автомобила;
- По-широките предна и задна следа придават по-стабилна стойка на пътя, а изпъкналите арки на калниците са съчетани с джанти с диаметър до 20 инча;
- Оформлението на задната част се характеризира с нови L-образни светлини и осветление по цялата ширина на купето;
- Използването на надписа с името „LEXUS“ вместо емблемата L върху вратата на багажника създава по-изчистено и модерно излъчване.
Новият NX бележи началото на значителна еволюция в дизайна на Lexus и същевременно остава верен на основната стилистична философия „L-finesse” на марката – фино съчетание от първокласен дизайн и технологични решения. Новият модел засилва авангардната привлекателност на оригиналния NX, демонстрирайки по-изтънчено, динамично и зряло излъчване, съчетано с по-мускулест характер.
Целта на дизайнерския екип е да създаде „функционална красота“, изразявайки със стилистични средства способността на Lexus да отговори на все по-разнообразните изисквания и предпочитания на клиентите. Темата за „простотата, която се корени в технологиите “ се въплъщава в начина, по който изчистеният и опростен дизайн отразява привлекателността на иновативните функции и технологии, както и в способността на Lexus да бъде в крак с времето.
Новият NX се отличава със своите балансирани, мощни пропорции и могъща, стабилна осанка на пътя. В сравнение с първото поколение NX, общата дължина на каросерията е увеличена с 20 мм, междуосието с 30 мм, ширината с 20 мм, а височината с 5 мм. Тези размери осигуряват възможност за оптимална компановка с повече простор за пътниците на задните седалки.
Характерната вретеновидна решетка на Lexus играе още по-важна роля в дизайна на предната част на новия модел – поставена в по-изправена позиция и с по-фино изпълнение на рамката, тя задава общите форми и обеми на каросерията, които се развиват бурно в посока към задните калници. По-близкото до вертикала положение подобрява и охлаждащите възможности на радиаторната решетка. Впечатлението за мощ и пъргавина се засилва и от по-широките предна и задна следа (на основата на глобалната архитектурна платформа GA-K), от издължената, изискана форма на предния капак, от късите надвеси на каросерията и от внушителните с формите си арки на калниците с по-големи, до 20-инчови джанти на колелата.
Оформлението на задната част включва впечатляващи нови функции като L-образните комбинирани светлини с характерната за моделите на Lexus светлинна графика във вид на остриета, обхващащи цялата ширина на автомобила. Емблемата на Lexus е заменена от надпис с името „LEXUS“ върху вратата на багажника, което създава по-изчистено и модерно излъчване.
„Функционалната красота“ личи и в изпълнението на редица детайли, създадени в сътрудничество между дизайнерите на NX и инженерите по аеродинамика, натоварени със задачата за осигуряване на максимално ефективна обтекаемост на каросерията. Особено интересни са аеродинамичното оформление на праговете и новото изпълнение на защитния панел под двигателя, чиято релефна повърхност напомня на вдлъбнатините върху топките за голф и създава микровихри във въздушния поток под автомобила, повишавайки аеродинамичния ефект на притискане, а оттам и на стабилността при праволинейно движение с висока скорост.
Нова концепция архитектура на кабината
- Първият модел на Lexus, който впечатлява с новата концепция Tazuna на арматурното табло;
- Оформлението на контролните прибори и информационните източници са оптимизирани в съответствие с принципа „ръце на волана, поглед на пътя“, с интуитивен потребителски интерфейс, работата с който изисква минимални движения на погледа, главата и ръцете;
- Новият дизайн подобрява качествено усещането зад волана, вдъхвайки у водача чувство за увереност и неподправено усещане за връзка с автомобила.
Новият NX отбелязва първото реално приложение на новата концепция Tazuna на марката за дизайна на арматурното табло и мястото на водача. Името е възприето от японската дума, описваща контрола на ездача над коня посредством юздите, а същината на Tazuna се фокусира върху осигуряването на водача на директен, интуитивен контрол върху управлението на автомобила, следвайки принципа „ръце на волана, поглед на пътя“. Същевременно новата концепция има принос и за удоволствието от шофирането, вдъхвайки у водача чувство на увереност и контрол върху автомобила и заобикалящата го среда.
Ярък пример за интуитивното управление на функциите, което е ключов фактор в новата концепция, са сензорните прибори на волана, които могат да бъдат настроени индивидуално и да бъдат използвани за контрол на предпочитаните от водача функции. При докосване до сензорната повърхност, формата на съответния превключвател се показва като изображение на head-up дисплея, така че не се налага водачът да отклонява погледа си надолу към волана, за да провери задействането на съответната функция.
Усещането за пилотска кабина се създава от оформлението на пространството около водача, чиито извити форми преминават хармонично от вратата до централната конзола. Тук информационните източници – екранът на мултимедийната система, централният мултиинформационен дисплей, комбиметърът с един циферблат,
централизираните показания на контролните прибори и (при включен в оборудването) head-up дисплеят – са групирани единно и компактно по начин, който да позволи тяхното съдържание да се следи с минимални движения на погледа и главата.
Подобен принцип е приложен и при подредбата на контролите за управление на различните системи и агрегати в автомобила – бутонът за стартиране, лостът на трансмисията, управлението на климатичната система и бутонът за избор на режим на шофиране са разположени на едно и също място, което улеснява достъпа, опростява работата с тях и я прави напълно интуитивна.
Дизайнерите на новия модел, съвместно с изкусните майстори-занаятчии „такуми“ на Lexus, усъвършенстват стилистичната връзка между волана и лоста за управление на трансмисията. Напречното сечение на волана е оформено точно по начин, който дава най-доброто усещане за захват и лекота на работа, докато формата на лоста на трансмисията е възможно най-компактна, но осигурява идеален ъгъл и максимално плътнен хват на ръката. Специалистите на Lexus осъществяват антропометрично изследване за разстоянието от рамото до пръстите на ръката при различни хора по целия свят, за да постигнат разположение и оформление, които да гарантират отличен контрол без нарушаване на оптималната стойка на тялото на водача.
Задвижване и динамични характеристики
- Напълно нови електрифицирани системи за задвижване с водещи в класа динамични показатели;
- NX 450h+ е първият plug-in хибриден модел на Lexus и флагманът на новата гама на NX, с максимална мощност от 306 к. с., 63 км автономен пробег изцяло на електричество (EV) и ниво на CO2 емисиите под 40 г/км;
- NX 350h използва хибридна система за задвижване на Lexus от четвърто поколение и се отличава с подобрена с 25% мощност и намалено с 10% ниво на емисиите .
В ролята си на модел за трансформация, новият NX предоставя на Lexus потенциал за по-дълбоко проникване на пазара, което е отразено и в по-широкия спектър от задвижващи агрегати с нови и усъвършенствани технологии, с които категорично предоставя най-добрите в този клас показатели. Те включват първия plug-in хибрид на Lexus, който ще влезе в ролята на нов еталон в сегмента по отношение на съчетанието от мощност, ефективност и възможност за движение на изцяло електрическа тяга. Гамата предлага и нов хибриден електрически модел със значително подобрени експлоатационни показатели и четвърто поколение хибридна технология за задвижване.
Новите бензинови двигатели от своя страна ще повишат значително конкурентоспособността на новия NX на пазара в Русия, но няма да се предлагат на българския пазар.
NX 450h+ – първият plug-in хибриден модел на Lexus
Инженерите на Lexus се възползват изцяло от предимството на над 15-годишния опит на компанията в областта на хибридните технологии, за да създадат първия plug-in хибриден модел (PHV) на Lexus в лицето на новия NX 450h+.
Флагманският електрифициран вариант в гамата на новото поколение NX разполага с 2,5-литров хибриден двигател и литиево-йонна акумулаторна батерия с капацитет 18 кВтч, който е най-високият в този клас. Задвижването на четирите колела се
осъществява с помощта на разположения на задния мост тягов електромотор, сумарната максимална мощност на plug-in хибридната система достига 306 к. с., а ускорението от 0 до 100 км/ч следва да отнеме малко над 6 секунди. В същото време, очакваните CO2 емисии (комбиниран цикъл на WLTP) от под 40 г/км и средният разход на гориво под 3 л/100 км бележат най-добрите резултати в класа на NX.
Компактните размери и високият капацитет на акумулаторната батерия, съчетани с опита и знанията на марката Lexus в областта на високоефективните електрифицирани технологии за задвижване, осигуряват водещ в този клас автономен пробег на изцяло електрическа тяга от 63 км с максимална скорост до 135 км/ч.
Изключително важна е способността на plug-in хибридния модел на Lexus да поддържа висока ефективност и при работа с ниско ниво на заряд на акумулаторната батерия. При много конкурентни модели работният режим по подразбиране отрежда водещата роля на двигателя с вътрешно горене, докато при NX 450h+ по подразбиране се използва високоефективната самозареждаща се хибридна система. Благодарение на прилагането на тази схема се очаква ефективността при NX да бъде с 20% по-висока от тази на конкурентните системи на задвижване.
Използването на plug-in хибридната система не ограничава по никакъв начин практичните предимства на NX – багажникът има същия капацитет като хибридния модел, тъй като компонентите на задвижването не отнемат полезно пространство. Под дъното на багажника има и допълнително отделение с обем 21 литра за удобно съхранение на зарядните кабели. Имайки предвид обстоятелството, че клиентите в сегмента на NX обикновено използват своя автомобил и за по-дълги пътувания, вместимостта на резервоара за гориво от 55 литра също остава непроменена.
NX 350h с четвърто поколение хибридна технология за задвижване
Динамичните показатели и ефективността на хибридния NX 350h са изведени на ново, по-високо равнище с внедряването на четвъртото поколение хибридна технология на Lexus. Това нововъведение осигурява 25% по-висока мощност от тази на системата в актуалния хибриден модел – максималната й стойност е 244 к. с., което спомага за съкращаване на времето за ускорение от 0 до 100 км/ч с 15% до 7,7 секунди при едновременно намаляване на очакваните CO2 емисии с около 10%.
NX 350h ще се предлага както с предно, така и с двойно предаване. Максималният прикачен товар на версията FWD (предно предаване) вече е увеличен до 1500 килограма и се изравнява с възможностите на версията AWD в това отношение.