Архив

И Skoda е участвала в Льо Ман

Skoda Sport от 1949 г. е последната чешка кола с чешки екипаж, участвала в Льо Ман1949-skoda-sport-redefined-racing-stamina-before-a-baffling-ending-at-le-mans-164339_1

1950 г. Льо Ман бележи ново начало за състезанието, като 24-часовото състезание се провежда за първи път след Втората световна война, но също така завършва – за Skoda Sport. Смес от частични триумфи, политика и чист лош късмет разказва историята на последната чешка кола, която някога се е състезавала с чешки екипаж в прочутото състезание.

Skoda Sport от 1949 г. е последната чешка кола с чешки екипаж, участвала в Льо Ман.

На 24 юни 1950 г. Вацлав Бобек и Ярослав Нетушил се готвят да карат Skoda Sport към победа в 24-те часа на Льо Ман. Всеки от тях е карал предишни версии на автомобила в наградата на град Бърно, местно състезание, една година по-рано. Автомобилът с 56 к. с. със компресор се състезава в клас до 1500 cm³, докато автомобилът с 42 к. с., без компресор, се състезава в клас до 1100 cm³. И двата автомобила се представят добре, така че се търси изява и в Льо Ман.

Версията без компресор трябвало да участва в 24-часовото състезание. Водно охлажданият четирицилиндров двигател с работен обем 1089 cm3 бил готов да се похвали с 50 к. с. (37 кВт) при 5200 об/мин. Удължено междуосие, 2 допълнителни фара отстрани на решетката и гуми Michelin са някои от нещата, които били добавени в подготовката за голямото състезание, освен други технически модификации. Skoda Sport е построен с оптимизирано за тегло шаси и части от Skoda 1101 “Tudor” от 1946 г.

1949-skoda-sport-redefined-racing-stamina-before-a-baffling-ending-at-le-mans_3Отначало изглеждало, че Skoda Sport може да стигне до второто място. Със сместа от бензин, етанол и ацетон, която била стандартна по онова време, той има способността да кара 4 часа на пълен резервоар, за разлика от някои от съперниците си. И го прави. В продължение на 13 часа Skoda Sport се задържа със средна скорост от 126 км в час. Но тогава счупеният предпазител на буталния щифт променя съдбата му.

Поради регламентите по това време, по време на състезанието са разрешени само1949-skoda-sport-redefined-racing-stamina-before-a-baffling-ending-at-le-mans_4 инструменти и резервни части, които могат да се носят в колата, а предпазният щифт не е една от частите, които чешкият отбор имал на борда. Skoda Sport никога няма да се върне в Льо Ман, въпреки че има успешна състезателна кариера в Централна и Източна Европа. Само няколко години след състезанието, той постави чехословашкия рекорд за скорост в класа до 1100 cm3 при 160,1 км в час.

Миналата година изцяло възстановената Skoda Sport трябваше да направи своето великолепно завръщане след 70 години в възпоменателното състезание на Le Mans Classic. Но за пореден път външно събитие (световната здравна криза) спря тази забележителна кола да изпълни своята съдба.