Архив

Mercedes-Benz с първо в света международно валидно одобрение за автономност

Ниво 3 на системата за условно автоматизирано шофиране на маркатаmerch2

Повече за това, как действа системата за автономност

Mercedes-Benz е първата автомобилна компания, която отговаря на взискателните законови изисквания на UN-R157 за система от ниво 3 за условно автоматизирано шофиране. Германският федерален орган за автомобилен транспорт (KBA) е предоставил системно одобрение за това въз основа на регламента за техническо одобрение UN-R157 (Регламент № 157 на ООН – Автоматизирани системи за поддържане на лентата (ALKS)), като по този начин проправи пътя за предлагане на такъв система в международен план, при условие че националното законодателство го позволява.

Германия пое пионерска роля в това с отварянето на Закона за движение по пътищата (StVG) за системи от ниво 3 през 2017 г. В резултат на това първите клиенти ще могат да закупят S-класа с DRIVE PILOT през първата половина на 2022 г. , което им позволява да шофират в условно автоматизиран режим със скорост до 60 км в час при интензивен трафик или задръствания на подходящи участъци от магистрала в Германия.

Специалното оборудване DRIVE PILOT облекчава напрежението на водача и му позволява да изпълнява спомагателни задачи на централния дисплей, като онлайн пазаруване или изпращане на имейли в офиса си в автомобила. Одобрението на системата се отнася и за EQS.

„В продължение на много години ние работим, за да реализираме нашата визия за автоматизирано шофиране. С тази базирана на LiDAR система ние разработихме иновативна технология за нашите превозни средства, която предлага на клиентите уникално, луксозно изживяване при шофиране и им дава най-важното: времето. С одобрението на властите вече постигнахме пробив: ние сме първият производител, който пусна условно автоматизирано шофиране в серийно производство в Германия.

С този крайъгълен камък ние отново доказваме нашата пионерска работа в автоматизираното шофиране и също така инициираме радикална промяна на парадигмата. За първи път от 136 години автомобилна история автомобилът поема задачата за динамично шофиране при определени условия. В същото време сме доволни, че Германия продължава своята пионерска роля в автоматизираното шофиране с това одобрение.“, каза Маркус Шефер, член на управителния съвет на Daimler AG и Mercedes-Benz AG, главен технологичен директор, отговорен за разработката и покупките.

Регламентът за техническо одобрение, с който може да бъде сертифицирана такава система, влезе в сила едва в началото на 2021 г. Оттогава тя може да бъде приложена в Европа – възможност, в  която Mercedes-Benz беше бърз и първият производител, който се възползва. С отварянето на Закона за движението по пътищата (StVG) за системи от ниво 3 през 2017 г. Германия беше първата страна, която създаде правно основание за предназначението на тези системи.

Mercedes-Benz първоначално предлага DRIVE PILOT на 8197 мили магистрала в Германия. Вече се провеждат обширни тестови дискове за тези системи в САЩ и Китай. Веднага след като има национална правна рамка за условно автоматизирана работа на допълнителни пазари, технологията ще бъде въведена стъпка по стъпка.

merchНа подходящи магистрални участъци и където гъстотата на трафика е висока, DRIVE PILOT може да предложи да поеме управлението, първоначално до законово разрешената скорост от 37 мили в час. Органите за управление, необходими за това, се намират във волана, отляво и отдясно над вдлъбнатините за палеца. Когато водачът активира DRIVE PILOT, системата контролира скоростта и разстоянието и без усилие насочва автомобила в неговата лента. Съответно се вземат предвид профилът на маршрута, събитията, възникнали по маршрута и пътните знаци. Системата също така реагира на неочаквани пътни ситуации и се справя с тях независимо, т.е. чрез маневри на уклон в лентата или чрез спирачни маневри.

В допълнение към данните от сензора, DRIVE PILOT получава информация за геометрията на пътя, профила на маршрута, пътните знаци и необичайни пътни събития (т.е. произшествия или пътни работи) от цифрова HD карта. Това е достъпно и актуализирано чрез бекенд връзка.

S-класата с опцията DRIVE PILOT също има допълнителни кормилни и спирачни системи и допълнителна бордова електрическа система, така че да остане маневрена дори ако една от тези системи се повреди и може да се гарантира безопасното предаване на водача.

Ако водачът не успее да поеме обратно управлението дори след все по-спешно подканване и изтичане на времето за поемане, т.е. поради сериозен здравословен проблем, системата спира автомобила до спиране по контролиран начин и с подходящо забавяне. В същото време аварийните светлини и след като автомобилът спре, системата за спешно повикване на Mercedes-Benz се активира и вратите и прозорците се отключват, за да се улесни достъпът до интериора за всеки, който се отзовава.

Основният приоритет за Mercedes-Benz при въвеждането на такава система е безопасността, която включва високи изисквания за експлоатационна надеждност. Точното местоположение на S-класата се определя с помощта на високоточна система за позициониране. Това е много по-мощно от конвенционалните GPS системи. В допълнение, данните, получени от сателитната навигация, се съпоставят с данни от сензори и данни от HD карта. Данните от сензорите, събрани от LiDAR, камера, радар и ултразвукови сензори, могат да бъдат например информация за геометрията на пътя, характеристиките на маршрута, ориентири или пътни знаци.

HD картата предоставя триизмерно изображение на улицата и околната среда. Картографските данни се съхраняват в центрове за данни и се актуализират постоянно. Всяко превозно средство също така съхранява изображение на тази информация за картата на борда, постоянно го сравнява с бекенд данните и актуализира локалния набор от данни, ако е необходимо. По този начин HD картата предлага стабилно позициониране чрез представяне на заобикалящата среда, независимо от ефектите на засенчване или замърсен сензор. Той също така предоставя информация за геометрията на пътя или специални събития в трафика, като работи по пътя. Тази високопрецизна карта се различава от картите за навигационни устройства, наред с други неща, по щателния си фокус върху обхвата инч по инч и подробния модел на пресичане и пътека.

Мощен централен контролен блок осигурява необходимите сложни софтуерни функции за условно автоматизирано шофиране. В рамките на съвременната архитектура за сигурност се изчисляват допълнително важни алгоритми.