Електромобилност – Австрия – данни
Стимули за собствениците
на електромобили
в Австрия
София, 14 януари /БТА/, със съкр.
Електрическата мобилност става част от нашия живот. Къде по-бързо, къде по-бавно, но електромобилите със сигурност навлизат в ежедневието на хората. Интересно е да видим как отделните държави в ЕС насърчават закупуването и използването на електрически автомобили и ЕПС.
Какви са добрите практики в отделните страни, какви са стимулите за притежателите на електромобили, за да можем да сравним нещата там и тук, в България.
Австрия
Субсидии за закупуване
Частни клиенти могат да получат следните субсидии за покупка:
– 5000 евро за BEV (захранвани от батерии електрически автомобили) и FCEV (електрически автомобили с горивна клетка): 3000 от федералното правителство и 2000 допълнителни отстъпки от индустрията;
– 2500 евро за PHEV (плъгин хибриден електрически автомобил) с бензинов двигател с вътрешно горене: 1250 от федералното правителство и 1250 допълнителни отстъпки от индустрията.
Покупната цена не трябва да надвишава 50 000 евро с вкл. ДДС и да има минимален обхват на движение от 50 километра (за PHEV).
Фирми и общини могат да получат следните субсидии за покупка:
– 5000 евро за BEV и FCEV (3000 от федералното правителство; 2000 допълнителни отстъпки от индустрията);
– 2500 евро за PHEV (1250 от федералното правителство и 1250 допълнителни отстъпки от индустрията);
– LCV (лекотоварни превозни средства за търговски цели или малотонажни камиони – бел. ред.) с максимално допустимо общо тегло от 2,5 тона получават безвъзмездна помощ от 7500 евро, докато тези с тегло над 2,5 тона получават безвъзмездна помощ от 12 500 евро.
Покупната цена не трябва да надвишава 60 000 евро с вкл. ДДС. При всички класове превозни средства хибридите, използващи дизел, не отговарят на условията за субсидия.
Австрийското правителство освен това ще увеличи субсидиите в сегмента на тежките превозни средства за бизнеса.
– Например, правителството планира да предостави субсидии до 130 000 евро (в зависимост от размера) за електрически автобуси, до 60 000 евро за електрически търговски превозни средства с изключение на електрическите търговски превозни средства от клас N3, за които вносителите плащат 5000 евро. За повечето класове търговски превозни средства вносителите плащат 2000 евро.
– За превозно средство от клас N2, 2000 евро трябва да идват от вносителите и 22 000 евро от държавата. За големи електрически автобуси и съответната инфраструктура за зареждане, държавата поема цялата субсидия.
– Ставките на субсидията за електрически двуколесни, включително е-мотоциклети, е-мотопеди и е-велосипеди също ще бъдат увеличени за частни лица: от 700 на 800 евро (клас L1e), от 1000 на 1200 евро (клас L3e) и от 400 до 850 евро за e-cargo електрическите велосипеди.
– Предвижда се и субсидия от 24 000 евро за микробуси с нулеви емисии клас М2. Компаниите, които купуват леки електрически превозни средства, също могат да очакват да получат 1300 евро в бъдеще – безвъзмездни средства, аналогични на описаните по-горе за леки автомобили и леки търговски превозни средства.
Данъчни облекчения при регистрация
– Всички автомобили под 118 г/км са освободени от данък.
Данъчни облекчения върху собствеността
– BEV са 100% освободени от данъци от всички съответни федерални данъци, с изключение на ДДС.
– Данък автомобилна застраховка (motorbezogene Versicherungssteuer): изчислява се на базата на конските сили на двигателя. PHEV трябва да плащат само за частта ДВГ (двигател с вътрешно горене).
Други финансови ползи
– Безплатно паркиране: Няколко по-големи града вече имат изключения от таксите за паркиране.
Фирмени данъчни облекчения
– Предимства за фирмени таксита.
Облекчения при лично ползване на служебни автомобили
– Служебни автомобили се облагат с 0%.
– PHEV и колите под 141 г/км се облагат с намален данък от 1,5%, всички автомобили над 141 г/км се облагат с 2% (прагът намалява с 3 г/км всяка година до 2026 г.).
Облекчения по ДДС
– Фирмените BEV са освободени от ДДС (подлежат на приспадане преди данъци).
Обявени промени в политиката
– В Австрия правителството реши да засили политиката за повишаване на интереса към електромобилите с EV пакет от повече стимули. Пакетът обхваща различни ограничения на скоростта за електрифицирани превозни средства, привилегии на пътя и отстъпки за паркиране.
– В бъдеще всеки с електромобил ще може да кара със 130 км/ч по магистралите, които обикновено позволяват скорост от 100 км/ч. Това обхваща обща площ от 440 км пътища.
– Ще бъдат предоставени привилегии и за шофьори на EV и ще им бъде разрешено да използват автобусни ленти по обществените пътища, като в изявлението се добавя, че надбавката е насочена особено към хората, живеещи в градски райони. Третата част от плана ще окаже натиск върху държавните и общинските власти да предоставят стимули за местата за паркиране, като безплатни възможности за паркиране за EV.
Все още няма съобщена дата за въвеждане на този нов пакет.
Инфраструктурни стимули
– До 30 000 евро за DC зарядни станции (за бързо зареждане – бел. ред.) за тежки търговски превозни средства с мощност над 150 киловата (kW).
– За частни лица Министерството на действията за защита на климата утроява субсидията до 600 евро за домашна стена и 1800 евро за зарядни станции в многопартийни сгради.
И накрая, компаниите изграждащи общественодостъпна инфраструктура за зареждане, ще получат между 300 и 15 000 евро субсидии за зарядна станция в зависимост от капацитета за зареждане. Преди това диапазонът беше от 200 до 10 000 евро.
Повече информация за различните видове електромобили можете да намерите на сайта на ИКЕМ (Индустриален клъстер Електромобили).
Автор: Иван Костов, ИКЕМ