GAZ
Историята на Акционерното дружество „ГАЗ” (преди „Горкиевски автомобилен завод”) води началото си от 1929 г. На 4 март същата година е прието решението на ВСНХ на СССР и е подписана заповедта за строителство на автомобилния завод. На 31 май е подписано съглашение с американската фирма Ford Motor Company за техническа помощ при организацията и започването на масово производство на леките автомобили тип Ford A и товарните Ford AA. Автозаводът влиза в действие на 1 януари 1932 г. На 29 януари от конвейера слиза първият автомобил – камионът „ГАЗ-АА”.
Така се стига до началото на производство на автомобила „ГАЗ М-1”, който достойно представя руското автомобилостроене на изложението в Париж през 1937 г. „Емката”, както я наричали, се модернизира от година на година и вярно служи на хората от края на 30-те до 50-те години, включително и през войната.
През януари 1946 г. започва масовото производство на „ГАЗ-51”. Този автомобил влиза в историята като безупречно надежден, рационален и икономичен. Той е на конвейера 29 години. Същият модел започва да се прави в Полша, КНДР и Китай. На негова основа има автомобил с повишена проходимост, автобус, самосвал и седлови влекач.
Това е така известната у нас по онова време „Молотовка”.
По-късно е усвоен и автомобилът „ГАЗ-20 Победа”. Първите коли са произведени през юни 1946 г. Автомобилът е знаменит преди всичко благодарение на формата на каросерията си с много ниско аеродинамично съпротивление – 0,34. Това е и първата съветска кола с носеща каросерия и първият автомобил в света с безкрила външност.
През 1948 г. колектив от конструктори начело с Липгарт и Юшманов проектира новия автомобил от висш клас „ГАЗ-12 ЗИМ”. Производството започва от 1950 г. Колата се отличава с множество прогресивни за това време технически решения.
Първият автомобил с името „Волга” е представен през 1956 г. Това е М-21. Дизайнът се оказва много удачен и необичаен за своето време. Конструкторите Борисов, Соловьов, Невзоров, Еварт, Лапшин и Мокеев намират успешен компромис между европейската и американската конструкторски школи.
През 1959 г. идва ред на новия флагман на предприятието. Това е „ГАЗ-13 Чайка”. Тя е снабдена с V-образен 8-цилиндров мотор от 195 к.с., има четири карбуратора, хидроусилвател на волана, хидромеханична скоростна кутия. През 1958 г. на изложението в Брюксел „Волга”-та, „Чайка”-та и „ГАЗ-52” са отличени с наградата „Гран При”.
”ГАЗ Волга М-24” се произвежда от 1968 г. Двигателят е традиционен с четири цилиндъра, работен обем 2500 куб. см., мощност 98 к.с. и колата достига максимално 145 км в час. Разработката на каросерията има по-европейски вид, но малко се доближава до външния вид на лимузините Ford от онова време.
През 80-те години се монтира нов 12-клапанов двигател („ГАЗ 3102”). Има и известно количество коли с мотор V8 от лимузината „Чайка” и някои варианти с Ванкелов двуроторен мотор с мощност 210 к.с., правен от „Лада”. След няколко фейслифта през 1998 г. идва моделът „Волга 3110”. Той произлиза от М-24, но е с променена предница и интериор, двигателят е старият с 8 клапана и обем 2500 куб.см. Много важен модел за „ГАЗ” след промените през 1991 г. е новият „ГАЗ 3111 Волга”. Автомобилът е много елегантен и оригинален. Той има 2500-кубиков двигател с 16 клапана DOHC, четири цилиндъра и мощност 150 к.с., направен в „ЗМЗ”.
През ноември 1992 г. „Горкиевският автомобилен завод” е преобразуван в Акционерно дружество „ГАЗ”. В края на 2005 г. се закри производството на „Волга”. То се възроди за кратко с пускането на конвейера на Volga Sibir, на линия, купена от Chrysler, до 2010 г.
Днес предприятието произвежда и популярния „ван” „ГАЗела”, който се движи и по българските пътища и в градовете като маршрутка. Обединените над 26 завода са собственост на руския милиардер от алуминиевия бизнес Олег Дерипаска, който започна от 2012 г. производството на специално разработен за Русия седан от малкия клас Polo на Volkswagen.