Архив

Стимули за собствениците на електромобили в Германия

София, 11 февруари (БТА)
Броят на изцяло електрическите автомобили в Германия нарасна през последното десетилетие. Връх бе достигнат през 2021 г., когато там бяха регистрирани над 300 000 чисти електрически автомобили. Като се има предвид големият апетит на273885755_10222300791484901_4028049190814926459_n Германия към дизелови и бензинови автомобили, нарастващият дял на електрическите превозни средства (ЕПС) с добавка към мрежата в новите регистрации е впечатляващ. Около 13,5% от автомобилите, продадени през 2020 г., са електрически с плъгин.


Стимули за ЕПС

Германия предлага едни от най-щедрите стимули за електромобили в Европа, тъй като страната е сериозно насочена към постигане на целите си: 10 милиона ЕПС и 1 милион станции за зареждане до 2030 г. Пакетът със стимули от 130 милиарда евро за това лято след КОВИД-19 включва значително финансиране на стимулиране за електромобили. Така например електромобил като Seat Mii Electric вече може да бъде закупен за под 11 000 евро.

Субсидии

Германската програма „Бонус за околната среда“ (Umweltbonus) насърчава закупуването на електромобили и извеждането от експлоатация на дизелови и бензинови превозни средства, със стимули като:

– Безвъзмездни средства за закупуване;
– За превозни средства на цена до 40 000 евро;
– Напълно електрически: 9000 евро;
– Plug-in хибрид: 6750 евро;
– За превозни средства на цена до 65 000 евро;
– Напълно електрически: 7500 евро;
– Plug-in хибрид: 5625 евро.

Допълнителен бонус от 100 евро е наличен, ако закупеното ЕПС е оборудвано с акустична система за предупреждение на превозни средства (AVAS).
До 2030 г.: еднократна субсидия до 50% от разходите за закупуване на чисто електрически превозни средства, използвани за търговски доставки.

Данъчни облекчения

Данък върху моторните превозни средства (Kfz-Steuer):

– Напълно електрическите превозни средства, регистрирани между 2011 и 2030 г., имат 10-годишно освобождаване от този данък. Това означава, че собствениците на електромобили в Германия могат да спестят средно около 194 евро данък върху собствеността на автомобил за година, но въз основа на типа автомобил тази цифра може дори да бъде много по-висока.
– Plug-in хибридните електромобили плащат данъка, но той е по-нисък за тях от дизелови/бензинови превозни средства, пропорционално на по-ниските им емисии на въглероден диоксид (CO2).

Данък за фирмен автомобил:

– Частното използване на напълно електрически служебен автомобил с каталожна цена под 60 000 евро се облага с данък само с 0,25% от каталожната цена на месец. За сравнение, автомобилите с двигател с вътрешно горене (ICE) се облагат с 1%.
– Частното използване на хибриден служебен автомобил или напълно електрически служебен автомобил с каталожна цена над 60 000 евро се облага с данък само с 0,5% от каталожната цена на месец. За сравнение, ICE колите се облагат с 1%.

Местни стимули за BEV (захранваните от батерии електрически автомобили):

До 1500 евро допълнителни безвъзмездни средства за покупка от градове и общини в зависимост от мястото на пребиваване.
Допълнителни субсидии за ЕПС също често се плащат от местните производители на енергия на нови или съществуващи клиенти.

– Безплатен паркинг
– Запазени места за паркиране
– Използване на автобусната лента
– Стимули за зареждане на ЕПС
– Субсидии за частни лица:

Национални субсидии:

Държавната банка за развитие Ка еф Ве (KfW): 10-30% стимул за закупуване и инсталиране на зарядно за стена

Местни субсидии:

– До 3500 евро безвъзмездни средства, предлагани от градове, общини и федерални провинции.
– До 400 евро безвъзмездни средства, предлагани от доставчици на енергия.

Субсидии за обществени зарядни станции:

– Субсидия до 3000 евро за закупуване на зарядни станции до 22 киловата (kW).
– Субсидия до 12 000 евро за закупуване на зарядни устройства DC (за бързо зареждане – бел. ред.) до 100 kW.
– Субсидия до 30 000 евро за закупуване на зарядни устройства DC над 100 kW.

Връзките към мрежата се субсидират с до 5000 евро за ниско напрежение и 50 000 евро за връзки в мрежата за средно напрежение.

Данъчни облекчения

– Собствениците на частни и служебни автомобили на електрически превозни средства, които зареждат автомобилите си в помещенията на работодателя, са освободени от деклариране на това като парично обезщетение в декларацията си за данък върху доходите.
– Собствениците на фирмени автомобили, които зареждат своите електромобили у дома, могат дори да се възползват от намаление на данъците.
– Работодателите, предлагащи безплатно зареждане на електрически превозни средства или велосипеди, няма да бъдат облагани с данък за тази услуга до 2030 г.

Повече информация за различните видове електромобили можете да намерите на сайта на ИКЕМ (Индустриален клъстер Електромобили)

Автор: Иван Костов, ИКЕМ