Архив

Руската инвазия в Украйна и намаляване производството на автомобили с милиони превозни средства тази година

Европейският автомобилен пазар ще усети ефекта много по-бързо от американския и други пазари

111 111-ият автомобил Ford Transit, произведен в автомобилния завод на Ford Sollers в град Елабуга в Руската република Татарстан. | ТАСС

111 111-ият автомобил Ford Transit, произведен в автомобилния завод на Ford Sollers в град Елабуга в Руската република Татарстан.
| ТАСС

Източник: cnbc.com

Според експерти инвазията на Русия в Украйна може да намали световното производство на нови автомобили и камиони с милиони бройки тази година.

Очаква се местното руско производство да почувства най-голямо въздействие в краткосрочен план, тъй като компаниите спират дейността си, но официални лица казват, че колкото по-дълго продължава войната, толкова по-голям е рискът от вълни в автомобилната индустрия.

Кризата може да влоши нарастващата инфлация и да доведе до още по-високи и без това рекордно високи цени на превозните средства.

Според експерти инвазията на Русия в Украйна може да намали световното производство на нови автомобили и камиони с милиони бройки тази година.

Очаква се местното руско производство да почувства най-голямо краткосрочно въздействие, тъй като компаниите спират дейността си. Но, твърдят служители, колкото по-дълго продължава войната, толкова по-голям е рискът от вълни в автомобилната индустрия.

Нашествието вече създава нови проблеми с доставките на части като кабелни снопове, които действат като окабеляване на превозното средство. Освен това се очаква войната да ескалира допълнително съществуващите ограничения за доставки на части като каталитични преобразуватели и полупроводникови чипове, които използват материали и газове от региона. Кризата може да влоши нарастващата инфлация и да доведе до още по-високи и без това рекордно високи цени на превозните средства.

За потребителите в САЩ най-непосредственото въздействие са по-високите цени на газа. Средната национална стойност за галон газ достигна $4,009 в неделя, според AAA – най-високата от юли 2008 г., без да се коригира инфлацията.

Европейският автомобилен пазар ще усети ефекта много по-бързо от американския и други пазари. Европейските автомобилни производители като Audi и Mercedes-Benz заявиха, че планират да намалят производството в заводите поради прекъсвания на части от Украйна – по-специално, кабелни снопове.

„Кабелните снопове са най-критичното препятствие в краткосрочен план, според нас, което вече причинява значително прекъсване на производството сред всички германски OEM производители“, каза анализаторът на UBS Патрик Хумел. „Смятаме, че през следващите няколко седмици са вероятни значителни престои, но ограничени до европейското производство, тъй като кабелните снопове обикновено се доставят от региона.“

AutoForecast Solutions очаква производството на автомобили тази година в Русия и Украйна да бъде намалено наполовина в резултат на конфликта, падайки до около 800 000 единици.

Ранна „песимистична перспектива“ на изследователската фирма IHS Markit очаква глобалното въздействие тази година да бъде с около 3,5 милиона превозни средства по-малко във връзка с ограниченията на полупроводниковите чипове. Русия и Украйна са критични източници на неонов газ и паладий, които се използват за производството на полупроводникови чипове.

Въпреки това Тим Ъркхарт, главен европейски автомобилен анализатор в IHS, отбеляза, че ситуацията остава променлива. През декември IHS прогнозира глобални продажби от 82,4 милиона превозни средства през 2022 г., което е ръст от 3,7% на годишна база.

Тъй като санкциите нарастват и компаниите се оттеглят или спират дейността си в Русия, автомобилните операции на страната са изправени пред дългосрочен риск.

Автомобилните производители и други индустрии ще трябва да претеглят потенциалната реакция от възобновяване на дейността спрямо потенциалните печалби, според експерти.

Само няколко автомобилни производители имат забележителни операции в Русия. Базираната във Франция Renault Group, която има контролен дял в руския автомобилен производител АвтоВАЗ, представлява 39,5% от производството на автомобили в страната, следвана от базираната в Южна Корея Hyundai Group с 27,2%.

Германският автомобилен производител Volkswagen представлява 12,2% дял от автомобилната продукция в страната, според изследователската фирма IHS Markit. Японската Toyota Motor представлява 5,5%. Други производители на автомобили следват с ниски едноцифрени числа.

Руският пазар на автомобили отчете между 1,6 милиона и 1,75 милиона годишни продажби на единици през последните три години. Това възлиза на една десета от размера на пазара в САЩ миналата година и представлява около 2% от световните продажби на автомобили през 2021 г.