Архив

Европейските производители на автомобили искат да заменят украинските авточасти

Търсят се нови доставки и това е най-новото предизвикателство за автомобилната индустрия, която вече се клати от покачващите се цени на металите и енергията, веригите за доставки, разтърсени от пандемията, и недостига на полупроводникови чипове

Боевете в Украйна нарушиха производството на кабелни снопове

Украинско производство трябва да се мести в други заводи или да се намерят алтернативни доставчици. Това търсене включва Източна Европа, Северна Африка, Мексико и „вероятно“ Китай

БЕРЛИН, 11 март (Reuters) – Производителите на автомобили, включително Volkswagen (VOWG_p.DE) и BMW, се

Ново лого на немския автомобилен производител Volkswagen е представено вече

Ново лого на немския автомобилен производител Volkswagen е представено вече

опитват да намерят алтернативни източници на жизненоважни части, произведени в Украйна, от толкова далечни страни като Китай и Мексико, тъй като инвазията на Русия спира поточните линии и прекъсва сложните вериги за доставки .

Търсенето на нови доставки е най-новото предизвикателство за автомобилната индустрия, която вече се клати от покачващите се цени на металите и енергията, веригите за доставки, разтърсени от пандемията, и недостига на полупроводникови чипове.

Боевете в Украйна сега нарушиха производството на кабелни снопове, които свързват до 5 км кабели в средния автомобил. Уникални за всеки модел, превозните средства не могат да се произвеждат без тях.

В резултат на това световният автомобилен производител No. 2 Volkwagen и конкурентът BMW намалиха производството и временно затвориха някои поточни линии, докато Mercedes-Benz (MBGn.DE) предупреди, че производството му ще бъде засегнато скоро.

Премиум марката на VW – Audi, заяви, че цялата група Volkswagen работи, за да накара големите доставчици да преместят своето украинско производство на кабелни снопове в други заводи или да намерят алтернативни доставчици. Това търсене включва Източна Европа, Северна Африка, Мексико и „вероятно“ Китай.

„Ние от години работим успешно с различни доставчици от тези региони за нашите модели“, се казва те в съобщение. „Възможно е например доставчиците да разделят производството на няколко места.“

BMW също така заяви, че е в „интензивни преговори“ с доставчици за намиране на алтернативни източници за части, докато световен номер №. 4 автомобилен производител Stellantis (STLA.MI) заяви, че вече е прехвърлил доставките си от Украйна към другаде в Европа, като отказа да каже къде.

Ник Клайн, вицепрезидент на глобалната логистична фирма OEC Group, каза, че производителите на автомобили, които са разчитали на Украйна, ще трябва да действат бързо.

„Ще трябва да поръчате много по-рано, защото ще се сблъскате със закъснения и производителите на автомобили ще се състезават един срещу друг за едни и същи източници“, каза Клайн, който е специализиран в автомобилната логистика.

„Объркани“ вериги на доставки

Западна Украйна, със своята евтина, висококвалифицирана работна сила и близост до европейските автомобилни заводи и богатство от суровини, се превърна в основен производствен център за телени снопове, с японската Fujikura (5803.T) и френската Nexans (NEXS .PA) сред произвеждащите там.

Някои производители, като Fujikura, спряха изцяло украинското производство след инвазията, докато други работят с намален капацитет. Нито Fujikura, нито Nexans отговориха на искания за коментар относно плановете им.

Преместването на производството в заводи на други евтини пазари с динамична индустрия за кабелни снопове, като Румъния, Сърбия или Тунис, включва закупуване на ново оборудване за увеличаване на капацитета, чието инсталиране може да отнеме месеци.

Според източници от индустрията, доставчици и производители на автомобили обсъждат кой ще плати сметката. Автомобилните производители, интервюирани за тази история, не посочват имената на своите доставчици.

Логото на BMW - по време на автомобилното изложение в Мюнхен, IAA Mobility в Мюнхен, Германия

Логото на BMW – по време на автомобилното изложение в Мюнхен, IAA Mobility в Мюнхен, Германия

Някои производители на кабелни снопове в Украйна, като Kromberg&Schubert, японските Yazaki и Leoni (LEOGn.DE), вече имат алтернативни заводи в други страни. Leoni отказа да коментира плановете си, а K&S и Yazaki не отговориха на искания за коментар.

Все още има приток на доставки от Украйна. Един производител на кабелни снопове в западната част на страната, който пожела анонимност поради опасения за безопасността на работниците, каза, че част от производството продължава през деня, въпреки че е затворено през нощта поради полицейски час.

Някои транспортни компании пренасят телени снопове на юг през границата в Румъния, защото засега бойните действия не са достигнали този регион, каза Клайн от OEC Group. Това скоро може да се промени.

„Броят на шофьорите на камиони, които желаят да карат тези маршрути, докато това продължава, ще бъде все по-малко“, каза Клайн. „Ще има момент, в който няма да можете да извадите нищо безопасно от там.“

Изправени пред „объркана“ глобална верига за доставки, европейските производители на автомобили се нуждаят от възможно най-много източници на части, каза Клайн.

„В момента не можете да имате достатъчно доставчици и не можете да имате достатъчно партньори за доставка поради климата, в който се намираме.“