Руската инвазия в Украйна може да накара производителите да се колебаят да се върнат
Доставчиците са инвестирали около 600 милиона долара в 38 украински фабрики от 1998 г. насам, в които работят около 60 000 души
Междувременно Русия е водещ доставчик на важни суровини за автомобилните производители, включително паладий, платина, алуминий, чугун и никел
Bloomberg и Reuters, 28 март 2022 г.
Войната вероятно ще ускори европейската тенденция за снабдяване на повече части по-близо до мястото, където се произвеждат превозните средства. Части като кабелни снопове, които са били правени в Украйна и след това поставяни в превозни средства на поточните линии в Германия, например, може вместо това да се произвеждат в страни с ниски заплати, по-близо до Германия – и по-далеч от сферата на влияние на Русия.
Според AlixPartners доставчиците са инвестирали около 600 милиона долара в 38 украински фабрики от 1998 г. насам, в които работят около 60 000 души. Повечето от тези заводи се намират в западната половина на страната.
Междувременно Русия е водещ доставчик на важни суровини за автомобилните производители, включително паладий, платина, алуминий, чугун и никел. Цените на много от тези суровини скочиха през последните седмици поради войната и има опасения дали компаниите ще могат да доставят достатъчно материали от други страни.
Автомобилните производители и доставчиците ще бъде важно да получат повече прозрачност в своите вериги за доставки.
Ето някои от последиците от войната за индустрията от миналата седмица.
Renault за кратко възобнови производството в завод в Москва, но отново спря руския си бизнес в отговор на международния натиск. Този ход дойде само часове след като украинският президент Владимир Зеленски се обърна към френските законодатели и призова френските компании да напуснат Русия и да спрат да подкрепят нейната „военна машина“.
Stellantis заяви, че ще продължи да произвежда микробуси в завод близо до Москва. Говорителка каза на Bloomberg, че работи с нисък капацитет и може да се наложи да спре поради доставки на части и логистични предизвикателства.
Audi заяви, че ще спре производството в няколко от заводите си за седмици поради недостиг на части поради нахлуването. Моделните серии Q4 E-tron, A4/A5, A6/A7, TT и Q7/Q8 са особено засегнати, съобщи Automotive News Europe.
Ford каза, че заводите в Германия и Испания са изправени пред производствени проблеми, произтичащи от недостиг на части.
Доставчикът Bosch заяви, че ще спре операциите в Русия поради признаци, че частите му може да са били използвани в руски военни превозни средства. Министърът на външните работи на Украйна Дмитро Кулеба каза, че Украйна е намерила части на Bosch на военни превозни средства, което накара доставчика да започне „интензивно разследване“ по въпроса. Bosch заяви, че не доставя части директно на производителя на тези превозни средства.