Архив

5123 електрически автомобила са продадени в Норвегия през юли

През юни 2022 г. 78,7% от всички нови регистрации в Норвегия са били изцяло електрически

Източник:  ofv.no, eu-evs.com

В Норвегия през юли са регистрирани 5123 нови електрически автомобила, което представлява 70,7% от всички нови регистрации на леки автомобили за месеца. Освен това имаше 890 нови плъгин хибрида. Сред моделите Skoda Enyaq води класацията в Норвегия през юли с 673 регистрации.

Сред моделите Skoda Enyaq води класацията в Норвегия през юли с 673 регистрации

Сред моделите Skoda Enyaq води класацията в Норвегия през юли с 673 регистрации

С 5123 нови електрически коли, продажбите на електромобили са намалели повече от половината спрямо юни – предходния месец е имало 11 722 нови електрически коли. Дори спрямо юли 2021 г., когато е имало 6731 нови електрически коли, това е спад от над 23 на сто. Очевидно тук се събират няколко фактора: Първият месец на тримесечието изпуска хиляди нови модели на Tesla, които обикновено се регистрират през последния месец на тримесечието. Освен това има празничен сезон, който традиционно прави юли един от най-слабите месеци в Норвегия – при всички видове задвижване все още са регистрирани 7247 нови коли, което е спад от 31 процента. Тук се появява третата причина: общите проблеми на веригата за доставки в световен мащаб.

В Норвегия вече става ясно, че електрическите автомобили също са все по-засегнати от липсата на полупроводници и логистични затруднения: На годишна база делът на новите регистрации на електромобили се е увеличил от 64,0 процента през юли 2021 г. на 70,7 процента. През юни 2022 г. обаче 78,7% от всички нови регистрации в Норвегия са били изцяло електрически.

В допълнение към изцяло електрическите автомобили – норвежкият орган OFV не прави разлика между BEV и FCEV, но автомобилите с горивни клетки представляват много малък дял – през юли имаше само 890 plug-in хибрида. Спрямо същия месец на миналата година това е спад от 58,9 на сто, а за настоящата година (7251 нови PHEV) спадът е 69,1 на сто. През юли PHEV имат пазарен дял от 12,3%, което означава, че 83% от всички нови автомобили в Норвегия са имали връзка за зареждане.

От друга страна, двигателите с чисто горене успяха да увеличат своя пазарен дял, макар и на управляемо ниво. 247-те нови бензинови автомобила представляват пазарен дял от 3,4 на сто, 332-те дизелови автомобила са еквивалентни на 4,6 на сто от общия пазар. Средно през 2022 г. двата двигателя с вътрешно горене са били по 3,5 на сто – през същия период на 2021 г. те са били по пет на сто.

Сред моделите Skoda Enyaq беше напред през юли, както беше споменато по-горе. Статистиката на OFV изброява чешкия SUV MEB с 673 регистрации, докато порталът EU-EVs изброява 654 Enyaq – Enyaq Coupé все още не е включен в статистиката. Второто място е за сродния модел VW ID.4 от Цвикау с 649 нови регистрации – ID.5 е класиран отделно с 227 екземпляра. Зад двата SUV MEB Hyundai Ioniq 5 допълва подиума с ясна преднина – регистрирани са 279 автомобила от корейския 800-волтов електрически автомобил.

Четвъртото и петото място, пред ID.5, отидоха при два модела от Китай: MG ZS EV е новорегистриран 268 пъти, а според OFV, 238 коли BYD Tang EV са били пуснати на пътя през юли. Тук двете регистрационни статистики се различават леко една от друга: В OFV, Ford Mustang Mach-E сега следва с 238 единици. В оценката на EU-EV, която обикновено се актуализира ежедневно, BYD Tang е посочен с 229 екземпляра, следван плътно от ID.5 с 227 превозни средства, Mustang Mach-E идва тук с 220 нови регистрации. Общото между двете статистики е, че никой друг модел няма повече от 200 нови регистрации.

Бърз поглед към други избрани модели: С Marvel R, MG има още един модел с трицифрени нови регистрации, MG5 е само малко под тази марка с 86 нови регистрации. С 89 нови регистрации Mercedes EQB изпреварва Audi Q4 e-tron с две единици. Tesla Model Y се регистрира само с 38 нови регистрации, а Model 3 със 7 – вероятно изоставащи от юни. Други модели, произведени в Китай, като BMW iX3, също постигнаха само едноцифрени нови регистрации. Интересното е, че повече китайски производители носят своите електрически коли в Норвегия. Например 37 Nio ES8, 23 FAW EHS9, 13 Xpeng P7, два Geometry C от Geely, а също и някои превозни средства Golden Dragon бяха регистрирани в Норвегия през юли.