Архив

BMW обмисля производство на SUV с горивни клетки от 2025 г.

BMW преди това само потвърди, че възнамерява да предложи iX5 Hydrogen в малки серии тази година

iX5 Hydrogen използва горивни клетки от Toyota

Източник: nikkei.com

Според медиен доклад, BMW иска да произвежда SUV с горивни клетки в големи серии от 2025 г. BMW преди това самоbmw-i-hydrogen-next-brennstoffzelle-antrieb-fuel-cell-drive-2020-02-min потвърди, че възнамерява да предложи iX5 Hydrogen в малки серии тази година.

Това съобщава японският бизнес вестник Nikkei с позоваване на шефа на продажбите на BMW Питер Нота. Според Nikkei BMW планира да започне масово производство и продажби на SUV с горивни клетки през 2025 г. в сътрудничество с технологичния си партньор Toyota. Все още обаче не се дават повече подробности за това.

BMW представи iX5 Hydrogen на IAA Mobility през септември 2021 г. Малкосерийното производство трябва да започне след няколко седмици, а първите превозни средства трябва да бъдат доставени преди края на тази година. iX5 Hydrogen използва горивни клетки от Toyota, интегрирането в автомобила, както и множество други компоненти около доставените горивни клетки на Toyota са разработени от самото BMW.

Ключовите технически данни до голяма степен са известни от 2020 г.: Водородът (до 6 кг) се съхранява в два резервоара с налягане 700 бара, изработени от композитен материал от въглеродни влакна. Горивната клетка на Toyota в двигателното отделение произвежда 125 кВт, но е-моторът отзад произвежда 275 кВт. Ако електрическият мотор изисква повече от 125 кВт, които горивната клетка може да осигури, допълнителна мощност се доставя от захранващата буферна батерия, монтирана над електрическия мотор.

В миналото BMW многократно се е застъпвало за FCEVs, но не е публикувало никакви конкретни планове кога серийните модели с водородно-електрическо задвижване ще излязат на пазара. По отношение на новата класа, която трябва да се използва от 2025 г., BMW първоначално се позоваваше и на възможността за изграждане на автомобили с горивни клетки, базирани на тази платформа – но по-късно стана известно, че BMW поне първоначално ще разчита на батерийно електрически задвижвания.

Дори и сега Нота не коментира конкретни модели, но го стеснява донякъде. „Виждаме, че технологията с водородни горивни клетки е особено подходяща за по-големите SUV автомобили“, каза директорът по продажбите, цитиран от Nikkei. Горивните клетки също могат да дойдат от Япония при евентуално мащабно производство. „Имаме различни проекти, по които работим с Toyota“, отново казва Нота само в общи линии.

В момента BMW планира електрическите автомобили да представляват половината от продажбите му през 2030 г. Електрическите автомобили съставляват по-голяма част от продажбите от очакваното и „може би ако настоящата скорост се запази, можем да достигнем тези 50% за една или две години по-рано“, каза Нота. Той обаче посочи пречките, които все още съществуват пред електрическите превозни средства.

„Инфраструктурата за зареждане не е еднаква навсякъде“, добави Нота. „Ние вярваме във важността на различните технологии – електрически превозни средства с батерии, също водород и ефективни двигатели с вътрешно горене – защото не искаме да инвестираме всичките си инвестиции в една област.“