Архив

Европейският парламент иска зарядно на всеки 60 километра

Предложенията ще бъдат обсъдени на пленарната сесия на Европейския парламент

europarl.europa.eu

Транспортната комисия на Европейския парламент представи своите предложения за ускоряване на разширяването наnissan-townstar-ev-endolla-barcelona-ladestation-charging-station-spanien-spain-2022-03-min инфраструктурата за зареждане и зареждане с гориво H2. В някои случаи исканията на комисията надхвърлят плановете на Европейската комисия.

Предложенията – или официално проектът за регламент – все още не са правно обвързващи. Сега те ще бъдат обсъдени на пленарната сесия на Европейския парламент и ако бъдат приети там, ще последват разговори с правителствата в Съвета на ЕС. След това предложенията ще бъдат включени в съответното законодателство.

Транспортната комисия призовава до 2026 г. да има зарядна станция за електрически автомобили на всеки 60 километра по основните маршрути в ЕС – по-конкретно се говори за „електрически басейни за зареждане“, т.е. по-големи съоръжения с няколко стълба.

За електрически търговски превозни средства като електрически камиони и електрически автобуси разстоянието от 60 километра също е посочено, но първоначално ограничено до десетте основни пътни артерии на Трансевропейската транспортна мрежа. От 2028 г. (вместо 2031 г., както е предложено от Комисията) ще бъдат гарантирани две зарядни станции за камиони на паркомясто.

Комитетът обаче иска също така да насърчи инфраструктурата за водород: съответните бензиностанции трябва да бъдат налични на всеки 100 километра. По този начин комитетът надхвърля искането на Европейската комисия: последната предвиждаше водородна станция за зареждане на всеки 150 километра до 2031 г. Сега комисията иска на всеки 100 километра и вече до 2028 г.

Според предложението както точките за зареждане, така и станциите за зареждане с гориво трябва да бъдат лесни за управление и лесни за използване. Освен това цените за кВтч или килограм трябва да бъдат представени прозрачно.

Страните от ЕС обаче все още могат да се противопоставят на това, като сами предприемат действия: комисията иска да получи планове до 2024 г. за това как правителствата възнамеряват да постигнат обвързващите национални минимални цели. Ако германската мрежа бъде въведена дотогава, целта за зарядни станции на всеки 60 километра вече ще бъде надхвърлена в тази страна.

„Устойчивите алтернативни горива и разгръщането на тяхната инфраструктура играят ключова роля в прехода към успешна декарбонизация на транспортния сектор“, казва докладчикът на Европейския парламент по инфраструктурата за алтернативни горива Исмаил Ертуг. „Чрез по-бързото разширяване на инфраструктурата за зареждане, ние правим прехода към щадяща климата мобилност по-лесен за хората и индустрията.“