Архив

Рекорден брой обществени зарядни устройства за електрически превозни средства, инсталирани в Обединеното кралство през 2022 г.

Повече от 8 700 инсталирани зарядни устройства, което води до общо 37 000 с 30% увеличение

Британски компании инсталираха рекорден брой обществени зарядни устройства за електрически автомобили през 2022 г., докато се надпреварваха да доминират на бързоразвиващ се и потенциално доходоносен пазар.

Зареждане на електрически автомобили Правителството на Борис Джонсън обяви цел от 300 000 обществено достъпни зарядни устройства в Обединеното кралство до 2030 г. Снимка: /Alamy

Зареждане на електрически автомобили
Правителството на Борис Джонсън обяви цел от 300 000 обществено достъпни зарядни устройства в Обединеното кралство до 2030 г. Снимка: /Alamy

Имаше повече от 8700 обществени зарядни устройства, инсталирани в Обединеното кралство през годината до 22 декември, което доведе до общо над 37 000, според Zap-Map, компания за данни. Това представлява увеличение от 30% на годишна база, по-бавно от годишния ръст от 38% в продажбите на електрически автомобили с батерии през годината до ноември.

Правителството на Борис Джонсън обяви цел от 300 000 обществено достъпни зарядни устройства до 2030 г., когато продажбата на нови автомобили с чист бензин или дизел ще бъде забранена. Годишен ръст от 30% в броя на инсталираните зарядни устройства би бил достатъчен за постигане на целта, въпреки че това би означавало повече от удвояване на годишните инсталации до 19 000 до 2025 г. и ускоряване оттам.

Въпреки мащаба на предизвикателството, мнозина в индустрията смятат целта от 300 000 за реалистична, според Бен Нелмес, главен изпълнителен директор на New Automotive, мозъчен тръст. Компаниите за зарядни устройства имат повече инвестиции, отколкото могат да вложат, но проблемите може да останат там, където местните власти действат бавно, каза той.

Крис Пейтман-Джоунс, главен изпълнителен директор на Connected Kerb, който планира да инсталира 190 000 зарядни устройства на улицата до 2030 г., каза, че очаква допълнително значително увеличение на броя на зарядните устройства през 2023 г., но „трябва да се направи много повече, ако страната иска да бъде EV-готов за 2030 г.”.

Местните власти трябва да инсталират „стотици, дори хиляди точки за зареждане в своя район – не само шепа“, каза той.

„Мащабът остава най-голямото предизвикателство пред EV индустрията, но инсталирането на правилните места, където има най-голяма нужда, също е критично“, каза той. „Сътрудничеството между централното правителство, местните власти, бизнеса и операторите на точки за зареждане е предпоставка за отключване на финансирането, необходимо за пълен преход, както и спечелването на сърцата и умовете на местните общности за предимствата на електрическите превозни средства.“

Някои собственици на електрически автомобили съобщиха за опашки за зарядни между Коледа и Нова година, по време на един от най-натоварените периоди за пътувания на дълги разстояния. Въпреки това, Мелани Шуфълботам, съосновател и главен оперативен директор на Zap-Map, каза, че бързите и ултрабързите зарядни устройства „по пътя“ „влизат с доста добра скорост“ с близо 1000 допълнения през 2022 г.

Бързите и ултрабързите зарядни устройства са в състояние да доставят повече от 25 киловата (кВт) и повече от 100 кВт мощност съответно, добавяйки до 200 мили зареждане в рамките на половин час.

Свръхбързият пазар привлече значително финансиране от компании, включително производителя на автомобили Tesla, Instavolt и петролните компании Shell и BP. Зареждането по маршрута предлага обещание за постоянен поток от потребители, готови да платят премия за по-бързи презареждания – както и пленена аудитория за магазини и ресторанти в услугите.

Въпреки това, Shufflebotham каза, че броят на по-бавните зарядни устройства на улицата нараства „доста бързо, но накъсано“, отчасти поради много различни подходи от местните власти.

През 2022 г. имаше 7000 нови „бавни“ или „бързи“ зарядни устройства с мощност до 22 кВт. Зарядните устройства на улицата, които могат да зареждат евтино през нощта, ще бъдат от решаващо значение за милионите домакинства, които нямат частен паркинг извън улицата.