Първото BMW iX5 Hydrogen излезе на пътя
BMW произвежда системите с горивни клетки в собствения си водороден център за компетентност в Мюнхен
BMW iX5 Hydrogen е с пробег от 504 километра в цикъла WLTP
bmwgroup.com
BMW пусна демонстрационен парк от водородни автомобили. След четири години разработка, автомобилът BMW iX5 Hydrogen и проектът за развитие навлизат в следващата си фаза.
След като BMW започна дребномащабно производство на iX5 Hydrogen SUV в пилотния завод на Мюнхенския изследователски и иновационен център (FIZ) в началото на декември 2022 г., първите автомобили от пилотната серия вече са налични, първоначално за избрани представители на международни медии. Автопаркът от „под 100 превозни средства“ ще се използва в международен план за демонстрационни и тестови цели за различни целеви групи, които не са включени в разработката.
Разработено на базата на настоящото BMW X5, BMW iX5 Hydrogen беше представено за първи път като концепция на IAA 2019 – тогава все още във Франкфурт. На IAA Mobility 2021 в Мюнхен първите прототипи бяха използвани като пътнически совалки. BMW не уточнява дали, кога и на каква цена iX5 Hydrogen ще се предлага извън демонстрационния парк.
Отделните горивни клетки са произведени от Toyota. Въпреки това, всички останали компоненти, включително купчината горивни клетки на Toyota, са разработени от BMW с партньори в Европа. Някои компоненти се доставят например от завода на BMW в Ландсхут. BMW произвежда системите с горивни клетки в собствения си водороден център за компетентност в Мюнхен. Мощността на такава система с горивни клетки е 125 кВт.
Задвижването е същото като при настоящите електрически BMW, вече в петото си поколение. Изходната мощност е 295 кВт. Тъй като системата с горивни клетки е монтирана под капака на X5, там няма място за друго задвижващо устройство. Следователно iX5 Hydrogen е превозно средство само със задно задвижване. Ако изискваната мощност на електрическия мотор надвишава изходната мощност на горивната клетка, задвижването черпи допълнителна мощност от специално разработената литиево-йонна батерия. Последният се зарежда или от горивната клетка, или чрез рекуперация по време на забавяне. Енергийното съдържание на батерията обаче не се разкрива.
Газообразният водород, необходим за захранване на горивната клетка, се съхранява в два 700-бара резервоара, изработени от пластмаса, подсилена с въглеродни влакна (CFRP). Заедно те побират шест килограма водород, което осигурява на BMW iX5 Hydrogen пробег от 504 километра в цикъла WLTP.
„Водородът е универсален енергиен източник, който играе ключова роля в процеса на енергиен преход и следователно в опазването на климата“, каза Оливър Зипс, председател на Управителния съвет на BMW AG. „В крайна сметка това е един от най-ефективните начини за съхранение и транспортиране на възобновяема енергия. Трябва да използваме този потенциал, за да ускорим и трансформацията на сектора на мобилността. Водородът е липсващото парче в мозайката, когато става въпрос за мобилност без емисии. Една технология сама по себе си няма да е достатъчна, за да позволи климатично неутрална мобилност в световен мащаб.“