Архив

От ЕС се споразумяха за целите и разширяването на мрежата за зареждане

В сектора на леките автомобили се предвижда изграждането на електро зарядни станции на всеки 60 километра по основните маршрути в ЕС.

Преговарящите също се съгласиха, че до 2031 г. станциите за зареждане с водород трябва да бъдат инсталирани поне на всеки 200 километра по основните маршрути.

europarl.europa.eu, със съкр.

Преговарящите на Европейския парламент и държавите от ЕС се споразумяха за обвързващи национални целиten-t-min-1 за разширяване на инфраструктурата за алтернативни горива – както за леки автомобили, така и за камиони.

В сектора на леките автомобили се предвижда изграждането на зарядни станции на всеки 60 километра по основните маршрути в ЕС.

Постигнатото сега споразумение конкретно предвижда електрическите автомобили да могат да се зареждат на всеки 60 километра по основните маршрути в Европейския съюз до 2026 г. Зарядните станции трябва да бъдат инсталирани с капацитет от най-малко 400 кВт тогава, и капацитетът трябва да се изкачи до 600 кВт до 2028 г.

Предложението за инсталиране на зарядни станции на всеки 60 километра вече беше разработено и представено от транспортната комисия на Европейския парламент през октомври 2022 г. По това време имаше конкретни разговори за по-големи съоръжения с няколко точки за зареждане. Станциите за зареждане, споменати сега в съобщение на Европейския парламент, също трябва да бъдат класифицирани по този начин.

За камионите и автобусите преговарящите се споразумяха за изискването на всеки 120 километра да има зарядна станция. Тези станции трябва да бъдат инсталирани на половината от главните пътища в ЕС до 2028 г. с мощност от 1400 до 2800 кВт в зависимост от местоположението.

Преговарящите също се съгласиха, че до 2031 г. станциите за зареждане с водород трябва да бъдат инсталирани поне на всеки 200 километра по основните маршрути.

Освен разработените спецификации на инфраструктурната мрежа за алтернативни горива, преговарящите засегнаха и въпроса за начина на плащане. Съответно водачите трябва да могат лесно и удобно да „с разплащателни карти, безконтактни устройства или, в определени случаи, да използват QR код“. Цената трябва да се показва на киловатчас, на минута/сесия или на килограм и да бъде „разумна, лесно и ясно сравнима, прозрачна и недискриминационна“, гласи проектът досега.

Неформалното споразумение сега трябва да бъде одобрено от Комитета на постоянните представители на Съвета и Комитета по транспорт на Парламента, преди Парламентът и Съветът като цяло да бъдат включени в законодателния процес.

Междувременно ЕС отпусна финансиране от около 189 милиона евро едва в средата на март за изграждането на около 2000 нови точки за зареждане по транспортната мрежа TEN-T и 63 нови водородни бензиностанции. Инсталирането им се изпълнява от получатели на финансиране, които са се организирали в 26 проекта. Тези проекти са разпределени в дванадесет държави-членки и са избрани в съответствие с Механизма за инфраструктура за алтернативни горива (AFIF).