Цените на по-малките EV модели ще паднат още с нарастването на продажбите на EV, казва IEA
Почти всеки пети автомобил, продаден през 2023 г., ще бъде електрически – IEA
Електромобилите могат да намалят търсенето на петрол с 5 милиона барела дневно до 2030 г.
Големите автомобили все още доминират в предлагането на EV
Дву- или триколесните електромобили превъзхождат колите в развиващите се икономики
reuters.com/business/autos-transportation
БЕРЛИН, (Reuters) – Близо една от всеки пет коли, продадени в световен мащаб тази година, ще бъде електрическа, като цените на по-малките EV модели ще паднат, за да се конкурират с тези на автомобилите с двигател с вътрешно горене в Северна Америка и Европа до средата на 2020 г., прогнозира International Energy Агенцията (МАЕ) неотдавна.
Агенцията повиши своите прогнози за продажбите на електромобили отчасти поради Закона за намаляване на инфлацията в САЩ, който подкрепя зелената индустрия и субсидира закупуването на електрически превозни средства (EVs) от потребителите, каза изпълнителният директор на IEA Фатих Бирол в разговор с медиите.
Китай заема видно място, съставлявайки половината от електромобилите по пътищата в световен мащаб, включително електрически автомобили с батерии и плъгин хибриди, и 60% от продажбите на електромобили през миналата година са били там, според IEA за електромобилите.
Страната също е видяла цените на някои по-малки EV модели да се понижават спрямо тези на техните еквиваленти с двигатели с вътрешно горене, каза Тимар Гюел, ръководител на политиката за енергийни технологии на IEA.
Продажбите на електрически автомобили в световен мащаб се очаква да нараснат с 35% тази година до 14 милиона, се казва в доклада, което представлява 18% от пазара на леки автомобили, спрямо едва 4% през 2020 г.
„Сегашните ни очаквания са, че можем да видим паритет на цените при малките и средни електрически автомобили в Северна Америка и европейските пазари някъде в средата на 2020 г…. за по-големи автомобили като SUV и пикапи, паритетът на покупките вероятно ще дойде по-късно, вероятно през 2030 г.“, каза Гюел.
Правителствата инвестират в разширяване на електромобилите от загриженост за околната среда, за да стимулират индустриалната политика и да намалят зависимостта от петрола, търсенето на който ще спадне с 5 милиона барела на ден до 2030 г. поради прехода към електромобили, каза Бирол.
SUV и големите автомобили съставляват близо две трети от електромобилите в Китай и Европа и по-голям дял в Съединените щати.
В нововъзникващите и развиващите се икономики дву- или триколесните електрически превозни средства са повече от колите. Над половината от регистрациите на триколесни автомобили в Индия през 2022 г. са били електрически, според проучването.