Архив

Mercedes-Benz пуска Van Electric Architecture

Целта е делът на изцяло електрическите ванове да се увеличи до 50 процента до 2030 г.

mercedes-benz.com

Mercedes-Benz представи своята „Van Electric Architecture“ или VAN.EA. Тя ще формира основата за всичкиmercedes-benz-vanea-en-2023-04-min новоразработени средни и големи ванове от 2026 г. Целта е делът на изцяло електрическите ванове да се увеличи до 50 процента до 2030 г.

Като междинна цел за 2026 г. (и с текущото си портфолио от електрически ванове), компанията се стреми към дял от 20 процента. За сравнение: през 2022 г. 14 700 от всичките 411 000 доставени микробуса Mercedes са имали електрическо задвижване, което отговаря на дял от едва 3,6 процента. Големият скок ще последва след 2026 г. с първите модели VAN.EA.

Платформата е разработена като архитектура „Purpose BEV“. Според производителя, тя трябва да намали вариантите на портфолиото с повече от половината в сравнение с настоящите модели ICE, без да ограничава възможностите за приложение на клиентите. Mercedes-Benz Vans обръща специално внимание на ефективността и производителността с VAN.EA. Всички части на автомобила са последователно оптимизирани, включително аеродинамиката, електрическото задвижване, гумите и каросерията.

Целта е да се постигне възможно най-дълъг пробег с оптимален капацитет на батерията за предвидената употреба на клиента – тъй като теглото и цената на автомобила пряко зависят от размера на батерията.

mercedes-benz-vanea-en-2023-01-min-888x444И: VAN.EA дава възможност за „ясно разграничение между частни луксозни ванове и премиум търговски ванове, както и за максимални синергии“. Какво точно означава това не е посочено. Това обаче е важен момент за настоящите търговски ванове с електрическо задвижване. Търговски клиент иска да избегне плащането за ненужно голяма батерия. Той иска да покрие само диапазона, от който се нуждае. От друга страна, частен клиент иска да може да кара повече от 300 километра със своя скъп премиум ван или електрически кемпер на почивка.

До 500 км пробег за частни ванове

Мащабирането на различните размери на превозното средство трябва да се осъществи чрез модулния дизайн на платформата с предни, средни и задни модули. Предният модул се състои от електрическо задвижване и преден мост. Централният модул мащабира дължината на автомобила. Там се намира и стандартизираната акумулаторна кутия, в която се монтират високоволтови батерии с различен капацитет. Задният модул се предлага в две версии, с електродвигател за вариантите с пълно задвижване на VAN.EA и без за вариантите с предно задвижване.

За луксозните ванове за частни клиенти Mercedes ще използва варианта VAN.EA-P. Тук производителят не самоmercedes-benz-vanea-en-2023-02-min-888x444 споменава операционната система Mercedes-Benz с различни мрежови функции и системи за автономно шофиране съгласно ниво 2 (с надграждане до ниво 3 до 2020 г.) като отличителни характеристики, но също и „планирания диапазон на доста над 500 километра”.

Обратно, VAN.EA-C означава „премиум търговски ванове в средния и големия сегмент. Това е идеалната база за клиенти, които ценят функционалността, обхвата, полезен товар и товарно пространство. Със своя модулен и мащабируем дизайн, архитектурата е специално създадена за различни конфигурации и решения за обновяване: от превозни средства за куриер, експресна и колетна доставка (CEP) до линейки или микробуси за електронни хранителни стоки, от общински микробуси или бордови платформи до повдигащи платформи или превозни средства за отдих (RV),” казва Мерцедес.

Mercedes планира глобално производство

„Съгласно стратегията „само за електричество“, VAN.EA е разработен от нулата като специално създадено електрическо превозно средство, използващо изцяло предимствата на новата технология“, казва Андреас Зиган, ръководител на разработката на микробуси на Mercedes-Benz. „Нашата цел от повече от 50% BEV дял до 2030 г. върви ръка за ръка със значително намаляване на CO₂-емисиите през целия жизнен цикъл на новите микробуси.“

Mercedes-Benz Vans представи глобалното производство на моделите VAN.EA през януари – тогава обаче все още споменаваше 2025 г. като начална дата. Освен в Европа (Дюселдорф, Лудвигсфелде, Явор и Витория), електрическите ванове ще се произвеждат и в САЩ и Китай. Според компанията, „Европа вече е най-силният пазар с 60 процента дял от общите продажби в световен мащаб. Mercedes‑Benz Vans иска да засили позицията си тук. В бъдеще се наблюдава значителен потенциал за растеж в САЩ за премиум търговски големи ванове и в Китай за луксозни частни ванове.“

mercedes-benz-vanea-en-2023-03-min-888x444Mercedes не само вижда потенциал за растеж, но и потенциал за печалба в тези области – тъй като, подобно на подразделението за леки автомобили, отделът за микробуси също иска да се съсредоточи върху „Сегменти от най-висок клас и най-печеливши случаи на употреба на различните индустрии на леки търговски превозни средства“ .

„Нашият стратегически план за Mercedes-Benz е ясен: използване на технологията и силата на нашата марка, за да издигнем нашето пазарно позициониране и рентабилност. Това се отнася не само за нашия бизнес с луксозни автомобили, но и за нашата стратегия за ванове“, казва Ола Келениус, председател на борда на директорите на Mercedes-Benz Group AG. „Vans е успешно, напълно интегрирано бизнес подразделение в рамките на Mercedes‑Benz със свободата да взема всички необходими решения, за да се погрижи за индивидуалните нужди на своите клиенти. В същото време бизнесът с ванове има пълен достъп и ползите от споделянето на технологии и иновации с нашия бизнес с автомобили. Vans оперира в атрактивен бизнес и се радва на уникална първокласна пазарна позиция, което му позволява да доставя силна възвръщаемост, която допълва нашия бизнес с луксозни автомобили.“

Между другото: до въвеждането на VAN.EA, настоящите средно големи ванове също ще бъдат ревизирани. Това ще засегне и EQV и eVito. Говори се за „нов екстериорен и вътрешен облик, както и ново поколение MBUX“ – отново, за да се подчертае фокусът върху лукса. Първото тийзър изображение показва значително по-голяма предна решетка от преди – донякъде базирана на дизайна на S-класата.