Архив

Ford може да планира компактен електрически автомобил за 25 000 долара

Има нови подробности за обявената от Ford EV платформа за по-малки, по-достъпни електрически превозни средства. Според медиен доклад първият модел, базиран на новата платформа, ще бъде пуснат на пазара в края на 2026 г. и ще струва около 25 000 щатски долара.

bloomberg.com

Изпълнителният директор на Ford Джим Фарли спомена, че компанията работи върху нова платформа за евтиниelectrify-america-ladestation-charging-station-ford-f150-lightning-usa-ccs-p3-min-1400x700 електрически автомобили в началото на февруари по време на конферентен разговор относно бизнес цифрите за 2023 г. Той обаче не даде никакви подробности.

Сега Bloomberg съобщава, цитирайки вътрешен човек, че Ford планира компактен SUV, малък пикап и вероятно трети модел, базиран на новата платформа, която може да се използва за услуги за превози. Според вътрешна информация, първият от тези модели ще бъде пуснат на пазара в края на 2026 г. и ще струва около 25 000 долара.

Bloomberg посочва, че Алън Кларк, който премина от Tesla във Ford преди две години, е отговорен за разработването на новата платформа. Според доклада той ръководи разработката на Tesla Model Y.

Във Ford Кларк ръководи екип за разработка в Ървайн, Калифорния. Новата EV платформа ще произвежда компактни електрически автомобили с литиево-желязо-фосфатни батерии. Въпреки това, други технологии за батерии също се проучват за допълнително намаляване на разходите, цитира новинарската агенция думите на вътрешния човек.

Това се случва, след като Ford отново отчете високи загуби за своето подразделение за електрически автомобили Model e. През 2023 г. загубите на подразделението възлизат на 4,7 милиарда долара. Последните три месеца на годината бяха най-губещото тримесечие с около -1,6 милиарда щатски долара. Така че тенденцията също сочи надолу. Една от причините е, че продажбите на електрически автомобили на Ford са в застой. Ford също така цитира „изключително конкурентна ценова среда, заедно със стратегически инвестиции в разработването на чисти листове, ново поколение електромобили“. Разходите за материали също са се увеличили.

Ford трябваше да адаптира стратегията си предвид по-ниското търсене и ценовата война, подклаждана от Tesla, каза изпълнителният директор Джим Фарли в телефонен разговор с анализатори през февруари по повод публикуваните годишни данни. Сега компанията иска да се съсредоточи върху големи електрически превозни средства като камиони и микробуси и евтини, малки електрически превозни средства. EV платформата, спомената по-горе, е предназначена за последното. Ford също така планира да наблегне повече на пазара на хибриди: продажбите на хибриди може да се увеличат с 40 процента през следващата година, каза Фарли.

Още от годишния отчет за третото тримесечие насам беше известно, че Ford слага спирачки на своята пътна карта за EV. По това време Ford обяви, че ще отложи някои от планираните многомилиардни инвестиции в нови производствени мощности за електрически превозни средства и батерии. Първото конкретно последствие е, че Ford ще реализира своята фабрика за батерийни клетки LFP в САЩ в много по-малък мащаб от първоначално планирания.

Производителят на автомобили също отмени плановете за завод за батерии за EV търговски превозни средства, планирани с LG Energy Solution и Koç в Турция. Мерките за намаляване на разходите засягат и планираната втора фабрика за батерии в нов кампус в Кентъки.

В края на октомври Ford посочи като причина загубите от милиарди евро в електрическото подразделение Model e и отслабването на търсенето. „Много клиенти от Северна Америка, които се интересуват от закупуване на EV, не желаят да плащат премии за тях в сравнение с бензинови или хибридни превозни средства, което рязко намалява цените на EV и рентабилността“, пише производителят в изявление.

Изграждането на Blue Oval City – новия кампус за производство на електромобили на Ford в Тенеси – ще продължи без промяна, но други проекти – като споменатите по-горе – ще бъдат отложени или задържани.