Архив

MAN планира серия камиони с водородно изгаряне за 2025 г.; първоначално около 200 автомобила за избрани пазари

MAN hTGX“, както ще се нарича превозното средство, предлага алтернативен вариант на задвижване с нулеви емисии за специални приложения, например за транспортиране на тежки товари като строителни работи, транспорт на цистерни или транспорт на дървен материал.

greencarcongress.com, 09 април 2024 г.

Производителят на търговски превозни средства MAN Truck & Bus ще бъде първият европейски производител наман1 камиони, който ще пусне малка серия с двигател с горене на водород. Първоначално планираната малка серия от около 200 единици трябва да бъде доставена на клиенти в Германия, Холандия, Норвегия, Исландия и избрани неевропейски страни още през 2025 г.

„MAN hTGX“, както ще се нарича превозното средство, предлага алтернативен вариант на задвижване с нулеви емисии за специални приложения, например за транспортиране на тежки товари като строителни работи, транспорт на цистерни или транспорт на дървен материал. hTGX може също така да бъде екологична алтернатива на електрическите камиони с батерии за използване в райони без достатъчна инфраструктура за зареждане или за пазари, където вече има достатъчно водород.

Новият камион с водородно горене е базиран на доказаната серия превозни средства TG.

MAN ще предаде своя акумулаторно-електрически камион на клиенти за първи път през 2024 г. и ще го разшири от 2025 г. MAN е лидер на пазара за електрически градски автобуси в Европа от 2023 г. насам.

„Продължаваме да се фокусираме върху акумулаторни електрически превозни средства, за да декарбонизираме автомобилния товарен транспорт. В момента те имат ясни предимства пред други концепции за задвижване по отношение на енергийната ефективност и оперативните и енергийните разходи. Въпреки това камионите, задвижвани от двигатели с водородно горене, са полезно допълнение за специални приложения и пазари.

Очакваме, че ще можем да обслужваме най-добре огромното мнозинство от транспортните приложения на нашите клиенти с камиони, захранвани от батерии. За специални приложения подходящо допълнение е изгарянето на водород или в бъдеще технологията с горивни клетки. Двигателят с водородно горене H45 е базиран на доказания дизелов двигател D38 и се произвежда в завода за двигатели и батерии в Нюрнберг.

ман2Използването на позната технология ни позволява да навлезем на пазара на ранен етап и по този начин дава решителен тласък за разрастването на водородната инфраструктура. С hTGX ние добавихме атрактивен продукт към нашето портфолио с нулеви емисии.“, казва Фридрих Бауман, член на Изпълнителния съвет на MAN Truck & Bus и отговарящ за продажбите и решенията за клиенти

Водородното задвижване е особено подходящо за специални транспортни задачи, които изискват специална конфигурация на ос или където няма място за батерията на рамата поради необходимостта от каросерия на камиона. MAN hTGX предлага висок полезен товар и максимален обхват до 600 силометра в първоначално предлаганите си варианти на ос 6×2 и 6×4.

Двигателят с водородно горене H45 е базиран на изпитания и тестван дизелов двигател D38 и се произвежда в завода за двигатели и батерии в Нюрнберг.

Използваният двигател с водородно горене H45 има мощност от 520 к. с. и въртящ момент от 2500 Нм при 900-1300 об. мин. Директното впръскване на водород в двигателя осигурява особено бързо подаване на мощност. С водород, компресиран до 700 бара (CG H2) и капацитет на резервоара от 56 кг, превозното средство може да бъде заредено с гориво за по-малко от 15 минути.

С по-малко от 1гр CO2/ткм, MAN hTGX ще изпълни критериите за превозно средство с нулеви емисии съгласно новото планирано законодателство на ЕС за CO2.

Новите разпоредби за CO2 на ниво ЕС ще класифицират камионите с двигатели с водородно горене като превозни средства с нулеви емисии. Това означава, че такива превозни средства допринасят напълно за нашите цели за CO2 флот, което също отваря вратата за тази малка серия, която допълва електрическите превозни средства с батерии. В същото време, в зависимост от държавата, нашите клиенти се възползват от съответните намаления на пътните такси, например.

„В обекта на MAN в Нюрнберг имаме най-иновативната технология за двигатели и десетилетия опит в използването на водород като гориво. Ние използваме това и представяме истински MAN с MAN hTGX. Новият камион с водородно горене е базиран на изпитаната и тествана серия превозни средства TG и впечатлява с най-високо качество и неусложнена поддръжка. Ще продължим да изследваме технологията за горивни клетки, базирана на технологията на батериите и водорода. Технологията за гориво H2 също се подготвя в MAN. Въпреки това ще минат няколко години, преди технологията наистина да е готова за пазара и да бъде конкурентна.“, казва Д-р Фредерик Зом, член на Изпълнителния съвет за изследвания и развитие.

В допълнение към своя по-ранен и по-скорошен опит с търговски превозни средства, MAN сега също разработва и тества водородния двигател за подразделението на MAN Engines в широка гама от приложения на и извън пътя, както и по вода. Например, той е много подходящ за специални превозни средства – като снежни котки – за влакове по неелектрифицирани маршрути и за багери и кранове. Използването в централи за комбинирано производство на топлинна и електрическа енергия също има смисъл, особено ако генерираната топлина може да се използва в допълнение към електричеството.