Архив

Компактният ван Opel Zafira отпразнува световната си премиера преди 25 години

  • Революционно: концепцията за седалка Flex7 постави нови стандарти в интериора през 1999 г.
  • Награди: Zafira получава няколко пъти престижния „Златен волан“
  • Пионер в горивните клетки: автомобили HydroGen базирани на Zafira
  • Модерен, гъвкав „космически кораб“: Opel Zafira, Combo и скоро новата Frontera

Рюселсхайм. Емоционални, ефективни и най-вече изключително практични, с много пространство за цялото2485481-vt2h92bcsv-whr (1) семейство или като ВИП превозно средство – това са качествата, които отличават моделите на Opel. Сегашният Opel Zafira предоставя място за до осем човека, докато Combo може да превози до седем пътника. Портфолиото скоро ще бъде допълнено от новия Opel Frontera, който наскоро отбеляза световната си премиера в Истанбул и направи публичния си дебют в Рюселсхайм, за да отбележи годишнината „125 години производство на автомобили в Opel“. Frontera също ще има място за до седем пътника като опция.

Тези модерни „космически кораби“, както ги наричат дизайнерите на марката с Blitz обаче едва ли биха били създадени без участието на един много специален модел, който празнува юбилей тази година – през 1999 г., точно преди 25 години е представен новаторският Opel Zafira. Със своята иновативна система за седалки Flex7, той прави революция в сегмента на компактните ванове и поставя нови стандарти в интериора, за което впоследствие получава множество награди. Имено Zafira е в основата на разработките за задвижване с водородни горивни клетки на Vivaro HYDROGEN и Movano HYDROGEN.

Практичен, спестяващ място, удобен: Новаторска система за бордови седалки на Zafira

През пролетта на 1999 г. започва производството на модел, който ще влезе в историята: първите екземпляри на новия Opel Zafira слизат от производствената линия. Компактният ван с дължина 4,32 метра, ширина 1,74 метра и височина 1,68 метра е проектиран с олекотена конструкция. Първото поколение тежи само 1390 кг. Ефективността е особено важна за Opel тогава, както и днес. С коефициент на съпротивление от 0,33, Zafira предлага най-високо аеродинамично представяне в своя клас. Със своя изчистен дизайн и дълго междуосие съчетава елегантност с функционалност. Ниският център на тежестта на автомобила и ултрамодерното шаси DSA (Dynamic SAfety) гарантират стабилност при шофиране и възможно най-добра безопасност.

Zafira прави впечатление още с представянето си преди 25 години и по друга причина: първият компактен ван, който предлага гъвкаво пространство за до седем души, без да е необходимо трудно да се премахват тежките седалки. Това е възможно благодарение на интелигентната, патентована система за сядане Flex7. С този уникален механизъм Opel поставя нови стандарти за напълно интегрирана бордова гъвкавост в интериора. Само за около 15 секунди компактният ван може да се трансформира от седемместен в двуместен с до 1700 литра багажен обем. След отключване и прибиране на облегалките за глава, седалките на третия ред могат лесно да бъдат сгънати и прибрани в подходящо оформени вдлъбнатини в багажника на автомобила, създавайки напълно равна товарна площ.

Същото важи и за втория ред седалки: те могат да бъдат сгънати, избутани напред и закрепени зад предните седалки, за да спестят място. Предната пътническа седалка също може да се сгъне в хоризонтална позиция. Това означаваше, че в Zafira могат да се товарят предмети с дължина до три метра и четирима пътници могат да бъдат настанени едновременно.

Наградена концепция: Zafira печели „Златен волан“ три пъти

Успехът не закъснява. В годината на пускането си на пазара марката получи за първи път престижната автомобилна награда „Златен волан“. Това е само началото на това, което предстои. С второто поколение на Zafira през 2005 г. инженерите на Opel оптимизираха управлението на втория ред седалки, които вече могат да се сгъват в съотношение 40:20:40.

Наградата за усилията: с допълнително усъвършенстваната система за седалки Flex7, Zafira B е поставен още един еталон за вътрешна гъвкавост – и отново печели „Златен волан“.

Zafira в лицето на Zafira Tourer печели още един „Златен волан“. В допълнение към гъвкавия интериор, новодошлият модел впечатлява с комфорт на салона, панорамен стъклен люк и иновации като радарно базирано управление на скоростта и предупреждение за челен сблъсък. С този сериен успех, само Zafira, в различните си поколения, допринесе три пъти за серията награди на Opel на престижния „Златен волан“.

Zafira за всички случаи: от топ спортист до автомобил без емисии

През 2001 г. – две години след представянето на първото поколение Zafira – Opel пита: „Може ли един спортен автомобил да има седем места, или казано по друг начин: може ли един компактен ван да има спортни характеристики на шофиране?“ Zafira OPC дава ясен отговор. Той съчетава два привидно различни сегмента: практическата гъвкавост на компактен ван с характеристиките на шофиране и представянето на спортен автомобил. В цифри това означава 141 кВ (192 к.с.) 2,0-литров турбо двигател, 250 нютон метра въртящ момент, ускорение от 0 до 100 км/ч за 8,2 секунди и максимална скорост от 220 км/ч. Това прави Zafira OPC най-бързият ван в Европа по това време.

Комбиниране на емоции с максимална ефективност – това е мотото, което Opel следва тогава и продължава да следва днес. През същата година когато дебютира спортната Zafira OPC в допълнение към икономичните бензинови и дизелови двигатели Zafira 1.6 CNG със сгъстен природен газ допълни портфолиото като особено икономичен и ресурсоспестяващ автомобил. Той значително намалява емисиите в сравнение с конвенционалните бензинови. Резервоарите за газ са монтирани под пода и благодарение на концепцията „Monovalentplus“, водачът може просто да превключи на бензинов режим, когато е необходимо.

Компактният ван е пионер в задвижването с водородни горивни клетки без емисии. През 2000 г. разработката на Opel за горивни клетки става реалност с базирания на Zafira – HydroGen. Неговата водородна горивна клетка доставя електричество за трифазен асинхронен двигател, даващ мощност от 55 кВ (75 к.с.) и 251 нютон метра въртящ момент. Буферна батерия покрива пиковете на мощността. През 2001 г. автопарк от 20 модела HydroGen3 е управляван от тестови клиенти. Мощността е увеличена до 60 кВ (82 к.с.), което дава максимална скорост от 160 км/ч. В Маратона на превозни средства с горивни клетки през 2004 г. дваа HydroGen3 изминават почти 10 000 км в цяла Европа, от Хамерфест в Норвегия до Лисабон в Португалия. Зад волана на HydroGen3 е пилотът на F1 и Opel DTM Хайнц-Харалд Френцен, който през 2005 г. печели рали Монте Карло за автомобили с алтернативно задвижване. Базираните на Zafira автомобили HydroGen проправиха пътя за днешния Opel Vivaro HYDROGEN ван. Скоро гамата от търговски превозни средства без емисии, които могат бързо да се зареждат с водород, ще бъде още по-голяма с новия Opel Movano HYDROGEN.

Пространство за семейството, екипа и колегите: Opel Zafira, Combo и новата Frontera

Докато първото поколение Zafira от 1999 г. се счита за пионер в мултифункционалността на интериора осигуряващ място за цялото семейство, Opel днес предлага широка гама от просторни автомобили за удобни транспортни услуги, както и за спокойни ваканционни пътувания. Те включват настоящата Zafira с осем места, както и Combo с до седем. Следващият многоместен автомобил е наскоро представената нова Frontera. Opel за първи път разполага с компактен SUV, който може да превозва до седем човека. Просторна и удобна, съсредоточена върху най-важното и електрифицирана, Frontera със своя характерен, дързък дизайн е идеалният автомобил за любители на пътешествията и семействата. Атрактивният модел, който скоро ще бъде наличен за поръчка, идва с много практични решения, включително иновативна смартфон станция и удобна функция Intelli-Seat за предните седалки. Предлага се като хибрид с 48-волтова технология или изцяло електрически. По този начин новият Opel Frontera предлага пестящо ресурси удоволствие от шофирането, включително работа без локални емисии и продължава офанзивата на марката за електрификация.