Архив

GM ще влезе във F1 с Cadillac през 2026 г.

  • Производителят на автомобили също се регистрира във FIA като производител на двигатели
  • Марио Андрети ще служи в борда на отбора

reuters.com/sports/formula1

General Motors планира да влезе във Формула 1 със своята марка Cadillac през 2026 г., след като обяви на 25 ноември принципно споразумение със спорта, собственост на Liberty Media.

Формула 1 F1 – Голямата награда на Лас Вегас – пистата Лас Вегас Стрип, Лас Вегас, Невада, САЩ – 23 ноември 2024 г. Джордж Ръсел от Mercedes, Карлос Сайнц младши от Ferrari, Пиер Гасли от Alpine и пилоти в действие на началото на състезанието REUTERS

Формула 1 F1 – Голямата награда на Лас Вегас – пистата Лас Вегас Стрип, Лас Вегас, Невада, САЩ – 23 ноември 2024 г. Джордж Ръсел от Mercedes, Карлос Сайнц младши от Ferrari, Пиер Гасли от Alpine и пилоти в действие на началото на състезанието REUTERS

Приветствайки забележителния ход да стане 11-ият отбор на стартовата решетка, автомобилният производител каза, че също така се е регистрирал в управляващата ФИА като производител на двигатели, за да стане пълноправна екипировка до края на десетилетието.

Те ще бъдат първият нов отбор, откакто Haas, собственост на САЩ, дебютира през 2016 г., а GM ще бъде шестият производител на двигатели след Audi, Ferrari, Honda, Mercedes и Red Bull/Ford.

GM ще си партнира с TWG Global, а Марио Андрети – последният световен шампион на САЩ през 1978 г. – ще служи като директор на борда на отбора.

„Първата ми любов беше Формула 1 и сега, 70 години по-късно, падокът на F1 все още е моето щастливо място“, каза Андрети в изявление на Cadillac.

„Продължавам да участвам на този етап от живота си; трябва да се ощипя, за да съм сигурен, че не сънувам.“

Шефовете на General Motors бяха на Гран При на Лас Вегас миналия уикенд, за да подпечатат проект, който беше отхвърлен от Формула 1 миналия януари въпреки одобрението на FIA.

„С непрекъснатите планове за растеж на Формула 1 в САЩ, ние винаги сме вярвали, че приемането на впечатляваща американска марка като GM/Cadillac на стартовата решетка и GM като бъдещ доставчик на задвижващи агрегати може да донесе допълнителна стойност и интерес към спорта“, каза Грег Мафи главен изпълнителен директор на Liberty Media.

„Ние признаваме ръководството на General Motors и техните партньори за значителния напредък в готовността им да влязат във Формула 1. Развълнувани сме да продължим с процеса на кандидатстване за отбора на GM/Cadillac за участие в шампионата през 2026 г.“

Президентът на ФИА Мохамед Бен Сулайем, който беше първият поддръжник на кандидатурата на Андрети и продължи да настоява зад кулисите за получаване на сделка, изрази пълна подкрепа за най-новото развитие.

„Всички страни, включително ФИА, ще продължат да работят заедно, за да гарантират, че процесът протича гладко“, каза той в изявление.

ф11Формула 1 заяви през януари, че се съмнява, че първоначалната оферта на Andretti ще бъде конкурентна или ще добави стойност, но остави вратата отворена за 2028 г., когато партньорът General Motors може да предостави двигател.

Тази оферта беше представена като влизане на Andretti Cadillac, като Andretti Global се водеше от сина на Марио Майкъл – бивш състезател от Формула 1 и шампион на CART от 1991 г., който беше смятан от някои за по-конфронтативна фигура.

Оттогава Майкъл Андрети направи крачка назад от ежедневната си оперативна роля и прехвърли работата на Дан Таурис, главен изпълнителен директор на TWG Global, която притежава и управлява Andretti Global.

BBC отделно цитира високопоставени източници, които казват, че GM и TWG ще платят такса против разреждане, разделена между 10-те съществуващи отбора, от $450 милиона, за да осигурят влизането.

Сегашната такса е 200 милиона, но от 2026 г. ще се прилагат нови правила.

GM също ще трябва да купи двигател за 2026 и 2027 г., като Ferrari се смята за водещ кандидат, като се има предвид, че те ще имат резервни доставки, когато Sauber стане Audi.

„Това е глобална сцена за нас, за да демонстрираме инженерния опит и технологичното лидерство на GM на изцяло ново ниво“, каза президентът на GM Марк Ройс.

Cadillac вече е събрал екип, който да работи върху аеродинамиката, развитието на шасито и компонентите, софтуера и симулацията на динамиката на автомобила.

Андрети също има база в Силвърстоун в Англия с определен брой служители, включително бившия главен технически директор на F1 Пат Саймъндс като изпълнителен инженерен консултант.