Норвегия постига 93,6 процента EV дял през ноември
Огромният брой от 10 940 електрически коли са били новорегистрирани в Норвегия през ноември, което съответства на 93,6 процента от всички нови регистрации на автомобили за месеца. Двата най-продавани модела идват от Tesla.
ofv.no
С 10 940 нови електромобила, регистрирани през ноември, електрическите автомобили
бяха почти наравно с октомври (10 862) и значително повече от ноември миналата година: тогава в Норвегия бяха регистрирани само 8 442 нови електрически автомобила, което съответстваше на пазарен дял от 81,6 на сто. През ноември 2024 г. делът на електромобилите беше цели 93,6 процента.
Във всички видове задвижване 11 689 нови автомобила са регистрирани в скандинавската страна през ноември, което е увеличение от 13,0 процента. Следователно математиката е доста проста: 749 нови регистрации не са имали чисто електрическо задвижване. От тях 154 автомобила са plug-in хибриди, което съответства на пазарен дял от 1,3 процента. Това означава, че 94,9% от всички нови автомобили са имали връзка за зареждане.
Норвегия обаче няма намерение да лежи на лаврите си, както посочва Солберг Торсен , директор на службата за пътна информация OFV. Въпреки че Солберг Торсен хвали ситуацията в Норвегия („Никой дори не се доближава до толкова голям брой електрически автомобили.“), той също така съветва постоянна политика за подкрепа и допълнителни инвестиции. „Ако искаме тази тенденция да продължи, така че да можем да постигнем целта за 2025 г., че всички нови автомобили и ванове трябва да бъдат превозни средства с нулеви емисии, както политиката, така и нивото на данъчно облагане и стимули трябва да бъдат запазени“, казва директорът на OFV.
„От друга страна, може би все още трябва да има възможност, дори ако не всички са съгласни или обичат да го чуват, че пазарен дял на EV от около 95 процента може да е достатъчно добър за сега. Не можем да се преструваме, че цялата инфраструктура е налице и че днешните електрически автомобили ще покрият всички нужди.“
За Солберг Торсен също е ясно, че „за абсолютното мнозинство електрическата кола е правилният избор“. Изключения са „географски, както и климатични условия и специални нужди“. Това се отразява и в текущите данни за регистрация: през ноември са регистрирани 67 бензинови коли (0,6%), 248 дизелови коли (2,1%) и 280 „незареждащи“ хибрида (2,4%). Като се има предвид нарастващият брой BEV, разбира се е ясно, че всички тези типове задвижвания са загубили пазарен дял през годините – особено хибридите.
Това може да се види и при разглеждане на моделите: преди година хибридни модели (главно от Toyota) многократно успяха да пробият в топ 20 на норвежката статистика. През ноември 2024 г. остават само електрически модели. Списъкът се оглавява от Tesla Model Y (1491 нови регистрации) пред Model 3 (764). С други думи, повече модели 3s са новорегистрирани, отколкото всички двигатели с вътрешно горене и хибриди взети заедно. Третият VW ID.4 (755) също победи еднолично групата двигатели с вътрешно горене.
Един месец преди големия резултат в края на годината, Model Y има неоспорима преднина с 14 926 нови регистрации след единадесет месеца – Model Y представлява 13 процента от всички нови регистрации през годината. Второто място обаче все още не е изписано на камък. В момента се държи от Volvo EX30 с 6623 бройки, следван плътно от ID.4 (6544) и Model 3 (6197). Докато Model 3 и ID.4 бяха в топ 3 през ноември, EX30 имаше по-слаб месец с 408 нови регистрации и осмо място. Декември все още може да види промяна на мястото тук – защото Toyota bZ4X не изостава с 5901 нови регистрации (529 от които през ноември).