Архив

Тарифите на Тръмп за автомобили могат бързо да направят цените на автомобилите по-скъпи

Президентът Доналд Тръмп заплаши да наложи мито от около 25% върху колите, внасяни в Съединените щати, политика, която може да повиши цените на колите от повечето автомобилни производители почти веднага след налагането на митата.

Ню Йорк CNN със съкр.

Митата могат да добавят хиляди долари към цената на автомобилите, казват автомобилни експерти. Това може да постави цената на автомобилите, която вече е близо до рекордно тръмпвисоките си нива, недостъпна за много купувачи.

Тръмп, обявявайки митата от 25% на 18 февруари, каза, че митата вероятно ще бъдат наложени на 2 април след период на преглед, който приключва на 1 април. Той каза, че митата постепенно ще се повишават, санкционирайки производителите на автомобили, които изнасят автомобили за Съединените щати, вместо да ги произвеждат в Съединените щати. Тръмп каза, че митата ще бъдат отложени до пролетта, отчасти за да се даде време на автомобилните производители да преместят дейността си в Америка.

Но производителите на автомобили не могат бързо да преместят производството на автомобили, дори ако имат излишък от капацитет в заводи в САЩ или са затваряли заводи в миналото. Прехвърлянето на производството на автомобили на нова линия може да отнеме години.

„Ако администрацията придвижи напред с 25% тарифа върху всички вносни автомобили, купувачите на автомобили трябва да се подготвят за известен шок от стикери в автокъщите“, каза Дейвид Грийн, индустриален анализатор в Cars.com.

Тръмп също така не каза дали митата ще се прилагат за авточасти, въпреки че каза, че ще има мита върху полупроводниците, които са важен компонент на съвременните автомобили. Недостигът на полупроводници, произтичащ от пандемията, доведе до скок на цените на автомобилите и спад на производството на автомобили, а търсенето беше по-голямо от очакваното.

Ако предлагането на автомобили, внесени в дилърски центрове в САЩ, се забави или спре поради мита, това би ограничило предлагането на автомобили, достъпни за купувачи от САЩ, и вероятно ще доведе до повишаване на цените, дори и за произведените в САЩ превозни средства поради основната икономика на търсенето и предлагането, според експерти. Може дори да повиши цените на употребяваните автомобили, което се случи, когато недостигът на чипове, произтичащ от рецесията, ограничи доставките на нови автомобили и повиши цените в цялата индустрия.

„Ако цените на новите автомобили се повишат, повече купувачи ще се насочат към употребявани превозни средства и с нарастването на търсенето ще се повишат и цените“, каза Грийн.

Президентът не предложи подробности за това кои държави, ако има такива, ще бъдат включени в тарифите и дали данъците върху вноса ще включват освобождавания, като компании, които произвеждат автомобили в зоната за свободна търговия в Северна Америка съгласно търговското споразумение между САЩ, Мексико и Канада, което Тръмп подписа по време на първия си мандат. Повечето автомобилни производители, които имат заводи в САЩ, също имат заводи в Мексико, а много имат заводи и в Канада. Ако производството спре или се забави в тези заводи, това също може да навреди на фабриките за части в САЩ, тъй като те получават значително количество от тези части, внесени от Съединените щати.

По-рано този месец Тръмп обяви мита от 25% върху всички стоки от Мексико и Канада, различни от вноса на енергия от Канада, които трябваше да ударят с мита от 10%. Но той бързо отложи тези мита до 1 март, след като правителствата на тези страни се съгласиха да предприемат стъпки за контрол на нелегалните имиграции и наркотици, движещи се през техните граници на САЩ, стъпки, които те бяха обявили преди това в много случаи.

И дори ако автомобилните мита пренасочат повече производство към САЩ, компаниите пак ще трябва да се борят с митата от 25% върху вноса на стомана и алуминий, въведени наскоро от Тръмп. Това вероятно ще увеличи цената на произведените в страната превозни средства, каза Кевин Робъртс, директор по икономическо и пазарно разузнаване в CarGurus.

През 2024 г. автомобилните заводи в САЩ са произвели 10,4 милиона автомобила, според данни на S&P Global Mobility. Близо половината от това производство на автомобили и камиони е за европейски или азиатски марки, като Toyota, Honda, BMW и Mercedes. И някои от тези превозни средства се изнасят за купувачи в Канада и Мексико.

Миналата година Съединените щати са внесли пътнически превозни средства на стойност 217 милиарда долара, според данни на Министерството на търговията. Над една пета от тези коли идват от Мексико, най-големият източник на внос на автомобили миналата година. След Мексико са Япония, Южна Корея, Канада и Германия, които са изнесли общо 131 милиарда долара леки автомобили за САЩ миналата година.

Междувременно Съединените щати са изнесли леки автомобили на стойност 59 милиарда долара в целия свят миналата година, което е спад от 2023 г., когато САЩ са изнесли такива на стойност 64 милиарда долара.

Що се отнася до частите за моторни превозни средства, вносът на САЩ, който възлиза на 149 милиарда долара, надвишава повече от два пъти стойността на износа през миналата година, показват търговски данни.

Производството на автомобили в САЩ непрекъснато намалява през последното десетилетие. През 2014 г. САЩ са произвели повече от 4 милиона готови коли, според данни на Министерството на търговията. Миналата година САЩ са произвели 1,7 милиона готови коли.