Архив

Данни за януари: Продажбите на електромобили са нараснали с една трета в ЕС

Продажбите на акумулаторни електрически автомобили в Европейския съюз са се увеличили с 34% през януари в сравнение със същия месец на миналата година. След година на спад през 2024 г., това може да изпрати сигнал за следващата година. Германия е начело с добри 50 процента растеж.

acea.auto (PDF), 25.02.2025 – 14:00 ч.

Според новата статистика на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA), новите регистрации на електрически пътнически автомобили в ЕС са се повишили спрод еуро 34 процента на годишна база до 124 341 единици – което им дава пазарен дял от 15 процента. За сравнение, навлизането на пазара през 2024 г. е средно 13,6%.

Годината започва сравнително силно. Ако държавите от ЕАСТ Исландия, Норвегия, Швейцария и Обединеното кралство се включат в статистиката, пазарът на акумулаторни електрически автомобили е нараснал с 37 процента до 166 065 единици.

Според ACEA три от четирите най-големи пазара представляват 64 процента от всички регистрации на електромобили в ЕС през януари, по-специално Германия (+53,5% на годишна база), Белгия (+37,2% на годишна база) и Холандия (+28,2% на годишна база).

Във Франция, от друга страна, пазарът стагнира (0,5% на годишна база). Силният растеж в Германия може отчасти да се обясни с факта, че през януари 2024 г., след внезапното прекратяване на бонуса за опазване на околната среда, цифрите за регистрация на BEVs се сринаха (22 474 BEV); кривата се стабилизира отново едва през 2024 г. и се стабилизира на около 30 000 до 35 000 нови BEV на месец през втората половина на годината. По този начин 34 498 нови регистрации, постигнати през януари 2025 г., отговарят на картината. Тази цифра обаче също е забележителен резултат за началото на годината, независимо от екологичния бонус ефект. Сравнение с Великобритания го илюстрира. Там 29 634 BEV са били новорегистрирани през януари, по-малко отколкото в Германия.

През 2024 г. Обединеното кралство надмина регистрациите на електромобили в Германия и се превърна в новия водещ пазар на електромобили в Европа.

pkwНо да се върнем на нивото на ЕС: общият пазар на леки автомобили в Европейския съюз спадна леко през януари (-2,6%). В допълнение към BEV, които представляват 15% от всички регистрации, хибридните автомобили постигнаха пазарен дял от 34,9%, изпреварвайки бензиновите (29,4%) и дизеловите (10%). Plug-in хибридите (PHEV) представляват 7,4 процента от всички регистрации в ЕС, докато „другите” представляват 3,3 процента. Прави впечатление, че освен BEV, хибридите също отбелязват увеличение (+18%), но PHEV леко губят позиции в сравнение с януари 2024 г. (-8,5%). ACEA показва спад от 19 на сто при бензиновите автомобили и цели 27 на сто при дизеловите.

И накрая, класацията на страните в сектора на електрическите батерии: Както споменахме, Германия беше пред Обединеното кралство в началото на годината, следвана от Франция (19 923 BEV, -0,5% на годишна база), Белгия (13 712, +37% на годишна база) и Холандия (11 157, +37% на годишна база). Това са и единствените пет европейски пазара с данни за регистрация на BEV в петцифрен диапазон. Ако разгледаме относителния растеж между януари 2024 г. и януари 2025 г., Дания (6 961 BEVs, +123% на годишна база) и Италия (6 702, +126% на годишна база) имат особено добри резултати.

Междувременно класацията на производителите, която ACEA също провежда, има значение само за пазара на леки автомобили като цяло, тъй като не прави разлика между видовете задвижване. Въпреки това показва, че Tesla е продала 7517 BEV в ЕС през януари, което съответства на огромен спад от 50 процента. Смарт, също чисто електрическа марка автомобили, дори отбеляза спад на продажбите си в ЕС с 97 процента от 2254 на 60 BEV. Следователно е ясно, че други производители са отговорни за бума на BEV през януари.