Архив

ЕС се стреми да даде на производителите на автомобили „място за дишане“ по отношение на целите за емисии на CO2

Дойдоха нови цели за емисии на CO2 за 2025 г.

 Сега ЕК ще даде на производителите на автомобили 3 години, за да се съобразят с изискванията и да избегнат глоби

 Новините повишават акциите на VW, Renault, BMW, наред с други

reuters.com/business/autos-transportation, 3 март 2025 г. 19:46 ч.

БРЮКСЕЛ, 3 март (Reuters) – Европейската комисия се поддаде на натиска на европейските автомобилни производители на 3 март, като им даде три години, а не само една, за да

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен говори след среща с представители на европейската автомобилна индустрия като част от стратегическия диалог за бъдещето на европейската автомобилна индустрия в Брюксел, Белгия, 3 март 2025 г. REUTERS

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен говори след среща с представители на европейската автомобилна индустрия като част от стратегическия диалог за бъдещето на европейската автомобилна индустрия в Брюксел, Белгия, 3 март 2025 г. REUTERS

постигнат новите цели за емисиите на CO2 за техните автомобили и микробуси.

ЕС значително намали горната граница на емисиите на въглероден диоксид от автомобилите тази година, което означава, че поне една пета от всички продажби на повечето автомобилни компании трябва да бъдат електрически превозни средства (EV), за да се избегнат високи глоби. Крайната цел е нулеви емисии през 2035 г.

Президентът на Комисията Урсула фон дер Лайен каза след среща с ръководители на автомобилния сектор, профсъюзи и предизборни групи  на 3 март, че изпълнителната власт на ЕС ще предложи по-късно този месец да се позволи съответствие за три години, а не само през 2025 г.

Постигането на целите и избягването на свързаните с това глоби зависи от продажбата на повече електрически превозни средства, сегмент, в който европейските производители на автомобили изостават от съперниците на Китай и САЩ.

Акции в европейски автомобилни производители, включително Volkswagen, Renault, BMW и Mercedes-Benz  се повишиха с между 1,5% и 4% след коментарите на фон дер Лайен.

„Целите остават същите. Те трябва да изпълнят целите, но това означава повече дишане за индустрията“, каза фон дер Лайен на пресконференция, добавяйки, че предложението все още ще изисква одобрение от правителствата на ЕС и Европейския парламент.

Сега съответствието ще се основава на средните емисии на автомобилния производител за периода 2025-2027 г.

Производителите на автомобили в ЕС, които бяха засегнати от спадащо търсене и затваряне на фабрики и сега се подготвят за тарифите на САЩ, призоваха Комисията да предостави облекчение от глобите, които според тях могат да нараснат до 15 милиарда евро (15,7 милиарда долара) за 2025 г.

Автомобилният сектор спасен или изоставен

Италия и Чехия, които настояваха за облекчаване на санкциите, приветстваха предложението. Италианският министър на индустрията Адолфо Урсо каза, че това означава, че европейската автомобилна индустрия е спасена, въпреки че чешкият министър на транспорта Мартин Купка каза, че страната му ще настоява за петгодишно удължаване.

Оливър Блуме, главен изпълнителен директор на най-големия производител на автомобили в Европа, Volkswagen, каза, че приветства „прагматичния подход“ на Комисията, който не оказва влияние върху намаляването на CO2 и дава на производителите на автомобили гъвкавост да ускорят търсенето с достъпни нови модели.

Renault каза, че гъвкавият подход на Комисията ще позволи на производителите на автомобили в ЕС да намалят емисиите и да останат конкурентоспособни, докато пазарът на електромобили се разраства.

Сигрид де Врис, генерален директор на Европейската асоциация на производителите на автомобили ACEA, каза, че предложението е положително, но постигането на целите ще бъде много предизвикателство. Матиас Цинк, президент на Европейската асоциация на доставчиците на автомобили CLEPA, каза, че предложението предлага „ограничено облекчение“.

ACEA, която поиска по-дълго удължаване, каза, че индустрията е изправена пред неприятни алтернативи, включително дълбоки съкращения на цените, намалено производство или закупуване на кредити от американския производител на електрически автомобили Tesla и китайски производители на електрически превозни средства.

Volvo Cars, която е мажоритарна собственост на китайския производител на електромобили Geely, заяви, че компаниите, които са си свършили домашното, за да бъдат готови за 2025 г., не трябва да бъдат ощетени от промените в последния момент.

Групата за транспортни изследвания и кампания T&E описа предложението като безпрецедентен подарък за автомобилната индустрия, който ще изостави Европа още повече зад Китай.

„Ключът към конкурентоспособността е да можем да произвеждаме електрически превозни средства на цена, която масовите потребители искат. Това са направили китайците“, каза изпълнителният директор на T&E Уилям Тодс. „Отлагането на това в Европа не ви прави по-конкурентоспособни.“

Изпълнителната власт на ЕС възнамерява да публикува своя автомобилен план за действие след ден, за да гарантира, че производителите на автомобили в ЕС могат да електрифицират своите автопаркове и да се конкурират с по-напреднали конкуренти.

($1 = 0,9559 евро)