E-Prix Берлин: Роуланд коронясан за световен шампион във Формула E
Пилотът на Nissan Оливър Роуланд бе коронясан за новия световен шампион във Формула E рано след състезанията този уикенд в Берлин. Въпреки че и двете състезания на летище Темпелхоф бяха спечелени от пилоти на Jaguar, Роуланд вече е недостижим на върха в класирането на пилотите. Отборното първенство обаче ще бъде решено едва на финала на сезона в Лондон.
fiaformulae.com, fiaformulae.com (резултати от 13-то състезание), fiaformulae.com (резултати от 14-то състезание), fiaformulae.com (пилоти), fiaformulae.com (отбори)
Снимка: Nissan
14.07.2025 – 16:00 ч.
След състезателния уикенд в Берлин, британецът води в класирането на пилотите със 184 точки. По този начин той вече не може да бъде догонен от миналогодишния шампион Паскал Верлайн (в момента 125 точки) по време на финала на сезона с двете му състезания в Лондон – събитието на ExCeL London ще се проведе на 26 и 27 юли. Това е първият път от 2020 г. насам, в който титлата при пилотите е решена с две оставащи състезания. През последните години шампионът винаги се коронясваше в Лондон. През 2020 г. настоящият пилот на Porsche Феликс Антонио да Коста също си осигури титлата в Берлин (въпреки че тогава това все още не беше официално световно първенство) – по това време в Берлин се проведоха шест състезания поради пандемията от Covid-19.
Роуланд имаше първия си шанс да подпечата титлата още в събота – 12 юли – в 13-тото състезание за сезона. Стартирайки от трета позиция, той всъщност имаше добри перспективи, тъй като съперникът му Верлайн от отбора на Porsche се беше класирал едва девети. В засегнатото от дъжда състезание обаче пилотът на Nissan Роуланд се оттегли и остана без точки, докато Верлайн завърши втори, което остави състезанието за титлата неопределено.
Съботното състезание беше спечелено от Мич Еванс в заводския Jaguar. С победата новозеландецът сложи край на негативната си серия: след победата си на откриващото състезание за сезона в Бразилия, Еванс изкара единадесет състезания без точки – въпреки че беше смятан за един от фаворитите този сезон, пилотът на Jaguar претърпя няколко неуспеха. Зад Еванс и Верлайн, Едоардо Мортара завърши трети за Mahindra.
И в бездъждовна неделя, първоначално изглеждаше, че Верлайн може да запази битката за шампионата жива до Лондон: германецът постави своето Porsche на полпозишън пред Дан Тиктъм в миналогодишния Cupra-Kiro Porsche и неговия съотборник да Коста, докато Роуланд стартира едва от осма позиция. Верлайн също водеше от старта до 29-та обиколка от 41.
Временната писта в Темпелхоф обаче е известна като една от най-енергоемките в календара. Състезанието беше спечелено от пилота на Jaguar Ник Касиди пред Джейк Денис в Andretti-Porsche и Жан-Ерик Верн в DS Penske – и тримата стартираха съответно от 20-та, 16-та и 18-та позиция.
Докато Верлайн изоставаше и в крайна сметка завърши 15-ти без точки, Роуланд успя да изпревари Касиди, Денис и Верн в последните обиколки, като същевременно контролираше енергията си. Във всеки случай, постоянството е ключово за пилота на Nissan този сезон: британецът не е успял да отбележи само три пъти, като е спечелил четири от 14-те състезания досега и е завършил втори в още три – той също така е осигурил полпозишън три пъти, което му носи допълнителни три точки за шампионата. Верлайн, който спечели титлата миналата година с подобна постоянство, е печелил само веднъж този сезон, с три втори места и едно трето – и пет отпадания.
Титулът при пилотите е решен, но отборното първенство остава отворено: Porsche в момента води с 228 точки пред Nissan с 205. Докато Porsche имат и двамата пилоти в челната четворка (125 за Верлайн и 103 за да Коста), Роуланд самостоятелно поддържа Nissan в борбата със 184 от техните 205 точки.