Архив

Opel Mokka GSE: 207 кВт спортна версия на електрическия кросоувър

Четири години след пускането на пазара на второто поколение Mokka и около година след представянето на фейслифта му, Opel разкри спортната версия на кросоувъра. Всички модели, носещи емблемата GSE, вече ще бъдат изцяло електрически.

Изображение: Opel

electrive.com, 23.07.2025 

Емблемата GSE има дълга традиция в Рюселсхайм, украсявайки спортните модели на Opel от 70-те години на миналия век. Докато някога е означавала „Grand Sport Injection“, от plug-in хибрида Astra GSE, тя означава „Grand Sport Electric“. Със следващото поколение модели GSE, Opel отива по-далеч, като преминава изцяло към електрически задвижвания в спортен опел електрикспортните си варианти. Mokka GSE бележи началото на тази промяна.

Моделът следва стъпките на своите близки братя и сестри Stellantis, Alfa Romeo Junior Veloce и Abarth 600e. Въпреки че и двата италиански модела са спортни кросоувъри, Peugeot използва същата технология за наскоро представения си e-208 GTI, класически електрически компактен спортен автомобил с електрическо задвижване. Lancia предприе подобен подход с Ypsilon HF. Тези мощни малки автомобили Stellantis споделят платформата, задвижването и технологията на батериите e-CMP.

На предния мост е разположен синхронен двигател с постоянен магнит, осигуряващ 207 кВт и 345 Нм въртящ момент. Пълната мощност е налична само в режим Sport, най-динамичният от трите режима. Opel все още не е публикувал точни данни за теглото, но казва, че новият Mokka GSE ще тежи под 1,6 тона, което го прави с няколко килограма по-лек от стандартния Mokka Electric – както се очаква от спортна версия.

Динамиката на шофиране е впечатляваща в сегмента на малките кросоувъри и го прави най-бързият изцяло електрически Opel: ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,9 секунди, а максималната скорост е електронно ограничена на 200. Тази максимална скорост обаче не бива да се превишава твърде често, в противен случай пробегът по WLTP от максимум 336 километра ще бъде твърде далеч. Батерията NMC има брутен капацитет от 54 кВтч, оставяйки нетен капацитет от 50,8 кВтч. В стандартния модел същата батерия осигурява пробег до 407 километра.

Инженерите на Opel са се вдъхновили за високоволтовите компоненти от Mokka със спецификация за рали, представена наскоро, която може да замени Corsa в Opel Electric Rally Cup. Подобренията включват инвертора и кабелния сноп.

Mokka GSE е проектиран не само за права скорост, но и за пъргаво завиване. Opel го е оборудвал с механичен диференциал с ограничено приплъзване Torsen на задвижващите предни колела, който интелигентно разпределя въртящия момент, за да предотврати превъртане на колелата, особено при мокри условия. Това увеличава сцеплението, подобрявайки производителността по криволичещи пътища.

В сравнение с по-малко мощните Mokka, Opel е подобрил електрическото сервоуправление, е монтирал специални оси и по-спортно окачване с двойни хидравлични амортисьори, както и е подобрил спирачките, включващи жълти GSE апарати, видими зад уникални 20-инчови алуминиеви джанти. Mokka GSE се предлага стандартно с гуми Michelin Pilot Sport EV, въпреки че се предлага и по-ефективна опция за максимален пробег.

Визуално Mokka GSE е фин за спортен модел – само големите му джанти и смелото лого на GSE отпред и отстрани го отличават. Черните елементи на предната и задната броня са по-дискретни. Тъй като базовият модел вече е сред най-елегантните в своя клас, не са необходими големи промени в дизайна.

Вътре алуминиевите педали и специалните спортни седалки GSE веднага се открояват. При първоначален студиен тест седалките впечатлиха със силна странична опора и твърдо, но удобно омекотяване. Те са тапицирани с Alcantara, която се среща и на панелите на вратите – за разлика от стандартната Mokka, която използва обикновена пластмаса там. Дали седалките ще останат удобни при дълги пътувания ще се види при пълен тест на пътя. Както се очаква от спортен вариант, тапицерията е с уникален дизайн с рали ивици и жълти шевове.

Цените вероятно ще започват от около 45 000 евро.

Opel добави специални дисплеи за производителност към 10-инчовия сензорен екран на информационно-развлекателната система, показващи данни като температура на батерията, G-сили и данни за ускорението. Mokka GSE ще направи официалния си дебют на изложението IAA Mobility през септември, като първите доставки са планирани за четвъртото тримесечие на тази година.

Opel все още не е потвърдил цените, но със стандартната Mokka Electric, започваща от 36 740 евро, се очаква версията GSE да започва от около 45 000 евро, предвид допълнителната мощност и спортните подобрения. Това би запазило респектираща ценова разлика под по-премиумния ѝ брат Stellantis, Alfa Romeo Junior Veloce.