Архив

ЕС и САЩ се споразумяват за 15% базова митническа тарифа – включително за електромобили

ЕС и САЩ постигнаха споразумение в дългогодишния си митен спор. И двете страни се споразумяха за базова митническа тарифа от 15% за повечето стоки, внасяни от ЕС в Съединените щати. Макар че това бележи подобрение спрямо настоящата ситуация, то не е достатъчно облекчението, на което мнозина се надяваха.

ec.europa.eu, spiegel.de (реакции; на немски)

28.07.2025 – 09:30

Според председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, 15-процентната ставка се прилага и за превозни средства. От април автомобилите, внасяни от ЕС в САЩ, 15512518515205430360подлежат на фиксирана 25% допълнителна такса – независимо от задвижването. Тези автомобилни мита вече са оставили своя отпечатък върху полугодишните данни на Volkswagen Group. Въпреки че производителят на автомобили произвежда определени модели локално в САЩ, значителен дял от превозните средства от всички марки на Групата се доставят от Европа – и следователно остават засегнати от новата митническа тарифа, въпреки намалението ѝ.

„Днешната сделка създава сигурност в несигурни времена. Тя осигурява стабилност и предвидимост за гражданите и бизнеса от двете страни на Атлантика“, каза фон дер Лайен в изявление на Комисията. „Това е сделка между двете най-големи икономики в света. Търгуваме на стойност 1,7 трилиона щатски долара годишно. Заедно сме пазар от 800 милиона души. И ние сме близо 44% от световния БВП.“

Въпреки че сделката включва изключения за определени сектори – като аерокосмическата индустрия и „критичните суровини“ – автомобилите и полупроводниците попадат в обхвата на 15-процентната базова митническа тарифа. Германската автомобилна индустрия, по-специално Федерацията на германските индустрии (BDI), критикува споразумението като „недостатъчен компромис“, предупреждавайки за „вреден сигнал за дълбоко интегрираните икономики от двете страни на Атлантика“.

Европейската асоциация на производителите на автомобили, или ACEA, определи споразумението като „важна стъпка към облекчаване на интензивната несигурност около трансатлантическите търговски отношения“, но изчака да види как ще се развие споразумението, тъй като „много елементи от споразумението все още трябва да бъдат изяснени“. В него бяха призовани ЕС и САЩ да „се съсредоточат върху намаляването на пречките пред жизненоважната трансатлантическа търговия с автомобили“. Защото към днешна дата „САЩ ще запазят по-високите тарифи за автомобили и автомобилни части и това ще продължи да има отрицателно въздействие не само върху индустрията в ЕС, но и в САЩ“.

(Вече малко по-ниските) тарифи не са единственото предизвикателство, пред което са изправени германските производители на оригинално оборудване (OEM), когато става въпрос за продажба на електрически превозни средства в САЩ. Изтичащият федерален данъчен кредит в САЩ вероятно ще доведе до рекордни продажби през третото тримесечие, но освен това пазарните перспективи остават неясни. Различни стимули за обществена зарядна инфраструктура също са застрашени или вече са били премахнати.

Между другото, президентът на САЩ Тръмп заяви, че споразумението включва ангажимент на САЩ да закупят американска енергия на стойност 750 милиарда долара и да инвестират допълнителни 600 милиарда долара в страната. Според фон дер Лайен обаче това не се отнася до възобновяемата енергия. „Покупките на американски енергийни продукти ще диверсифицират източниците ни на доставки и ще допринесат за енергийната сигурност на Европа“, каза тя. „Ще заменим руския газ и петрол със значителни покупки на американски втечнен природен газ, петрол и ядрени горива.“